Американски и европейски търговски марки в Китай ще се изправят пред дилема: да използват памука от спорния регион Синцзян и да бъдат атакувани от Запад или да го отхвърлят и да рискуват бойкот във втората по големина икономика в света, пише Bloomberg.

H&M, Nike и други големи западни търговци са изправени пред бойкот в Китай заради позицията си срещу предполагаемото използване на принудителен труд за производство на памук в западния регион на страната Синдзян.

Преди месеци H&M и Nike обявиха, че са обезпокоени от твърденията, че за производство на памук в Синдзян е използван принудителен труд. Напрежението ескалира в последните дни след като по темата избухна скандал в социалните мрежи в Китай.

Вторият по големина търговец на дрехи в глобален мащаб H&M е изтеглен от големите магазини за електронна търговия в Китай. Nike и Adidas, както и други марки са изправени пред тежки критики, пише CNN.

Какво се случва?

Напрежението ескалира след като група, свързана с управляващата комунистическа партия, публикува изявление от H&M за Синцзян в китайския сайт за социални медии Weibo. В изявлението, публикувано през септември, H&M казва, че е "сериозно обезпокоен" от съобщенията за принудителен труд при производството на памук в Синдзян.

Правозащитните организации многократно обвиняват Пекин, че е задържал уйгури и други мюсюлмански малцинствени групи в региона в лагери за "превъзпитание" и хората там се използвани за принудителен труд.

Неотдавнашните санкции от Съединените щати, Обединеното кралство и Европейския съюз именно заради Синцзян нагнетиха още повече напрежението. Китайското правителство нарича лагерите "центрове за професионално обучение", предназначени за борба с бедността и религиозния екстремизъм.

В публикация относно H&M в социалните медии Communist Youth League of China осъди позицията на компанията. Коментарите предизвикаха поток от критики, насочени към H&M от страна на потребителите на китайски социални медии, включително хаштаг "Подкрепям памука в Синдзян". Държавната телевизия CCTV обвини чуждестранните марки, че "правят големи печалби в Китай, а в същото време атакуват страната с лъжи".

Китайските гиганти за електронна търговия Alibaba и JD.com (JD) свалиха всички продукти на H&M от продажба.

В свое изявление, публикувано в платформата Weibo, H&M коментира, че винаги е поддържала високи стандарти, както и прозрачност в своята глобална верига за доставки.

"Това не е политическа позиция. H&M Group уважава китайските потребители и се ангажира с дългосрочни инвестиции и развитие в Китай", се казва в изявлението. Компанията добави, че работи с "повече от 350 производители" в Китай.

В рамките на часове критиките, насочени към H&M, обхванаха и Nike. Преди близо година компанията заяви, че е "загрижена за съобщенията за принудителен труд в Синцзян".

През изминалата година редица западни компании обявиха, че ще държат под контрол световните си вериги за доставки, за да се уверят, че няма памук от Синдзян, след обвинения в принудителен труд в региона.

През декември правителството на САЩ обяви, че ще блокира целия внос на памук от Синцзян именно поради подобни опасения.

Черен списък

Въпросът изостри и напрежението между Китай и големи западни сили. Миналата седмица евpoпeйcĸият cъюз заяви щe вĸлючи в чepния cпиcъĸ ĸитaйcĸи cлyжитeли зapaди пpeдпoлaгaeми нapyшeния нa чoвeшĸитe пpaвa в ĸитaйcĸия aвтoнoмeн paйoн Cиндзян. Ha чeтиpимa ĸитaйcĸи гpaждaни и eднa инcтитyция щe бъдaт нaлoжeни зaбpaни зa пътyвaнe и зaмpaзявaнe нa aĸтиви.

Kитaйcĸитe cлyжитeли ca oбвинeни в нapyшeния нa пpaвaтa нa чoвeĸa cpeщy yйгypитe. Caнĸциитe ca пъpвaтa пoдoбнa cтъпĸa oт юни 1989 г., cлeд ĸaтo EC нaлoжи opъжeйнo eмбapгo нa Πeĸин cлeд peпpecиитe нa плoщaд Tянaнмън.

Междувременно някои компании в Китай започнаха да рекламират използването на памук, произведен в Синдзян. Китайската марка Anta Sports заяви, че ще продължи да използва памук от Синцзян, а японският търговец на дребно Muji започва да рекламира продукти, произведени с "памук Синцзян".