Главният изпълнителен директор Boeing Дейв Калхун ще се оттегли до края на годината в резултат на широка промяна в управлението, предизвикана от разрастващата се криза в безопасността на американския производител, произтичаща от взривяване на панел във въздуха през януари на самолет 737 MAX.

От компанията също така казаха, че Стан Дийл, президент и главен изпълнителен директор на Boeing Commercial Airplanes, ще се пенсионира и Стефани Поуп ще ръководи този бизнес. Стив Моленкопф е назначен за нов председател на борда, информира Reuters.

Отговорният за 737 MAX (най-накрая) напуска Boeing

Отговорният за 737 MAX (най-накрая) напуска Boeing

За 18 години в компанията, Ед Кларк се издигна до поста на вицепрезидент

Смяната на ръководството слага край на седмици на смут в Boeing след инцидента във въздуха с експлоатиран от Alaska Airlines самолет MAX 9, превозващ 171 пътници. Това се превърна в пълна криза на безопасността и за репутацията на емблематичния производител на самолети .

Акциите на Boeing са загубили приблизително една четвърт от стойността си след инцидента.

Компанията е изправена пред тежък регулаторен контрол и американските власти ограничиха производството, докато се опитва да коригира проблемите с безопасността и качеството. Компанията е в преговори за закупуване на бившия си филиал Spirit AeroSystems да се опита да получи повече контрол върху своята верига за доставки .

Някои инвеститори изразиха загриженост, че това разтърсване по върховете няма да е достатъчно за справяне с дългогодишни проблеми с безопасността, които бяха причината за издигането на Калхун до главен изпълнителен директор на първо място през 2020 г.

Нова авария във въздуха и мъртъв свидетел: Какво още ще се случи на Boeing

Нова авария във въздуха и мъртъв свидетел: Какво още ще се случи на Boeing

2024-та се очертава да е годината на турбуленцията за самолетостроителя

"Дълго време смятахме, че проблемите в Boeing се коренят в културни предизвикателства", каза Камерън Доусън, главен инвестиционен директор в Newedge Wealth.

Миналата седмица група изпълнителни директори на американски авиокомпании поискаха срещи с директорите на Boeing без Калхун, за да изразят загриженост относно инцидента с Alaska Airlines, като казаха, че това е необичаен знак на разочарование от проблемите на производителя и лично от Калхун.

Дийв Калхун , индустриален ветеран, който е заемал висши позиции в няколко проблемни компании, стана главен изпълнителен директор през януари 2020 г. с мандата да ръководи производителя на самолети през поредица от кризи, произтичащи от две катастрофи на MAX през 2018 г. и 2019 г., при които загинаха близо 350 души.

След инцидента FAA ограничи производството на Boeing до ниво от 38 самолета на месец, но финансовият директор Брайън Уест каза миналата седмица, че дори не е достигнало тази цифра.

Проблемите на Boeing, които ще ударят бизнеса на всички авиокомпании

Проблемите на Boeing, които ще ударят бизнеса на всички авиокомпании

Авиоиндустрията може да изпадне в тежка криза

Откакто Калхун пое управлението, компанията търпи непрекъснати забавяния на производството. Все пак през октомври Калхун беше оптимистичен относно това колко бързо Boeing може да увеличи производството на своите самолети MAX, като каза, че Boeing ще се върне до 38 самолета на месец и е "нетърпелив да строи оттам възможно най-бързо".

Но седмици след взривяването на панела на кабината във въздуха през януари, Калхун каза, че е време "да вървим бавно, за да вървим бързо".

Кризата в компанията разочарова авиокомпаниите , които вече се борят със забавяне на доставките както от Boeing, така и от конкурента му Airbus, а производителят на самолети изразходва повече пари от очакваното през това тримесечие, отколкото се очакваше.

Основният конкурент на компанията, Airbus , спечели поръчки за 65 самолета от двама от ключовите азиатски клиенти на Boeing наскоро, което някои видяха като знак за опасенията на ръководителите относно бъдещето на Boeing.