Интересен факт - онлайн продажбите на произведения на изкуството значително са се увеличили по време на пандемията на новия коронавирус. Само аукционна къща Sotheby's продаде до 31 юли тази година изящни произведения и декоративни предмети на изключителната стойност от 285 милиона долара. А това е три пъти повече в сравнение със стойността за цялата 2019 година. За периода са продадени 13 000 артикула в сравнение с 4 000 година по-рано. Други данни - онлайн порталът за търговци на изкуство и мебели 1stdibs отчита, че между 1 март и 31 август е улеснил продажбата на зашеметяващите 8 000 произведения на изкуството, което е 65% ръст на годишна база.

Въпросителната - дали тези нови колекционери просто харесват новите си придобивки, или искат да ги продадат. Всъщност въпросът докъде стигат парите им се свежда до комбинация от вкус, финансови приоритети и лични предпочитания. И ако тези хора се опитат да препродадат новите си придобивки с цел печалба, вероятно скоро ще открият, че красотата е в очите на наблюдателя, но ценността и стойността на тези "артефакти" остава в чужди ръце.

Още малко числа, изведени от Bloomberg:

  • Общият очакван брой на сделките с произведения на изкуството през 2019 година достига 40,5 милиона долара;
  • Приблизителната средна цена на произведение на изкуството, продадено чрез дилъри и посредници в рамките на миналата година възлиза на 10 000 долара;
  • Приблизително 311 000 фирми продават изкуство и антики по целия свят към края на 2019 година.

Тези данни са важни, защото стойността на произведенията на изкуство обикновено се повишава заради малък брой традиционни и изненадващо предвидими канали като: търговците на изкуство, които убеждават своите богати клиенти да харчат повече; аукционните къщи, които примамват богатите колекционери да наддават по-високо; богатите колекционери сами купуват и продават ценните си предмети; и не на последно място - екосистемата от куратори, учени, критици и производители, които допринасят по многобройни начини за възприятията за стойността.

Пазарът на изкуство надмина икономиката на България през 2017 година

Пазарът на изкуство надмина икономиката на България през 2017 година

САЩ води, следван от Китай и Великобритания

На всички останали им остава да купуват изкуство, което почти сигурно ще загуби стойността си в секундата, в която го окачат на стената или го сложат зад стъклото на скрина. И е много вероятно тази стойност никога да не се възвърне.

С други думи, не трябва всеки да се стреми да купува изкуство като инвестиция, защото обикновено това може да е лоша такава. Въпреки това има подходи, които могат да се предприемат при изкупуването на изкуство, така че то да бъде рентабилно. Единият от тези начини е да се обмисля придобиването на обикновени вещи, които влизат в употреба наред със високата си стойност и които няма да се препродават, като като столове или лампи например. Другата опция остава покупката на произведения на изкуство като финансово решение, което обаче трябва да бъде добре обосновано - дори при най-добрите планове и най-лошите сценарии инвестицията все пак да гарантира възвръщаемост.

Ето и някои съвети в "начинанието за шедьоври", но преди това още една уговорка - ако не искате да живеете с дадено произведение на изкуството, не си струва да го купувате на всяка цена.

Има стотици арт пазари

Това, че едно произведение струва по-малко от друго, далеч не означава, че не е добро. Възможно е едната работа да е подложена на съвсем различни пазарни сили от другата. Търсенето на вази "Минг" например не е същото като пазара за скулптура от средата на века, а начините, по които се създава стойност на пазара на "старите майстори", са светове, различни от този на френския импресионизъм. Така че преди да погледнете обект и да решите, че това може да бъде добра "сделка", уверете се, че основавате това предположение на продажбите на други подобни обекти.

Като цяло новите колекционери са склонни да гравитират към картини поради простата причина, че те са най-очевидният и достъпен избор. Но не бива да се пренебрегват и отличните фотографии, гравюри, акварели и офорти. Аналогично погледнато, галериите са съсредоточени върху произведения на изкуството от 20 и 21 век. Реалността обаче е, че подборът на произведения на изкуството е почти неограничен и достига до 7000 години.

Инвестициите в изкуство вече са достъпни и за българските вложители

Инвестициите в изкуство вече са достъпни и за българските вложители

Произведенията на изкуството носят средна доходност от над 8% на годишна база, казват от първия специализиран фонд у нас Експат Глобално Изкуство

Поне веднъж повярвайте на посредниците

Посредниците знаят какво правят, това е работата им. Галериите например взимат дял от около 50% при продажба. Разумно е тогава да се попитате дали можете да спестите пари, купувайки желаните предмети директно от художниците. Но трябва да запомните, че когато галерията добавя художник в своето портфолио, тя често се ангажира да си партнира с него. По този начин галерията насочва средствата си към произвеждането на нови произведения на изкуството и инвестира сериозно за популяризирането на нейните програми. Художникът от своя страна често се ангажира с тази галерия по същите причини. Ако един художник има добри отношения с дилърите си, вероятно същият няма да бъде отворен към идеята да продава зад гърба на посредниците си.

Добрата новина тук е, че ако дилърът има утвърдена репутация и голям интерес към художника, който тя продава, и още по-добре - ако има доказан опит в купуването и препродаването на произведения, има много по-голяма вероятност в крайна сметка и вие да успеете да препродадете вашите произведения. В обобщение - дилърите са посланик и застъпник на произведенията на изкуство, а когато става въпрос за поддържане (или увеличаване!) на стойността, често ще се нуждаете от влиянието им, за да успеете в начинанието си.

Помислете за цената на труда

Когато купувате скорошно произведение на изкуството, има вероятност то да е създадено от човек, който прави всичко възможно, за да живее от приходите си от изкуството. В резултат на това цената на качеството на труда на този създател (да не говорим за разходите за материали) се вписва в цената, поради което дори картините по стените на кафенета могат да имат ценови етикети от хиляди долари.

Какъв е лесният начин да заобиколите това? Купете картина, която е била купувана и продавана преди, като елиминирате поне част от надценката. След това разгледайте по-малки аукционни къщи, които можете да намерите чрез сайтове като Invaluable.com и LiveAuctioneers.com. По този начин все още ще плащате премия, но самото изкуство често ще излиза сравнително по-евтино.

Намерете слабите места

Пазарът на изкуства има пристрастия, които нямат нищо общо с чисто артистичните качества. Картини от фламандския бароков художник Питър Пол Рубенс могат да се продават за десетки милиони. Неговите рисунки често се продават за част от това. Бронзова скулптура на швейцарския художник от 20-ти век Алберто Джакомети се продава за повече от 140 милиона долара, докато картините му се продават за много по-малко. Миналата година портрет на брат му Диего, за разлика от него, беше продаден за 1,6 милиона долара. 

Важното тук е, че тези пристрастия не са перманентни и често се променят бързо като в модата. Така че, ако ранната творба на художник в момента се продава ексклузивно, помислете добре не само за тази творба, но и за по-късната работа на художника. По-общо казано - определни артистичен периоди могат изведнъж да станат нежелани, има голяма вероятност те да се върнат на мода след няколко години.

И още нещо важно - много старият предмет не винаги означава състояние. Мината година на търг в Sotheby's 2600-годишна етруска фигура на лъв беше продадена за само 10 000 паунда, или 12 700 долара. В същата сесия 2300-годишен златна твърда огърлица беше продадена за 11 250 паунда, или около 1000 долара по-малко в сравнение с нова верижка от 18 каратово злато на Tiffany. Златна фигурка, която е на хиляди години, понякога струва по-малко, отколкото би струвала, ако се стопи и продаде в друга форма. И това е жалко, но пазарът понякога е суров и следва свои правила.

Това са най-скъпите кражби на произведения на изкуството през последните 100 години

Това са най-скъпите кражби на произведения на изкуството през последните 100 години

Всички те са за над 50 милиона долара

Частично инвестиране в изкуство

Наскоро се появи нов начин за закупуване на изкуство под формата на "частично инвестиране". Основната предпоставка е, че много скъпите произведения на изкуството се оценяват на милиони долари, което е непосилно за по-малки инвеститори. Точно заради това много такива обединяват усилията си, за да могат да участват в търг за находка, струваща много и вероятно - със сигурна възвращаемост. Тази пазарна логика обаче има един огромен и донякъде обезкуражаващ недостатък - инвеститорите никога не притежават физически самто изкуство. А това не би се харесало на всеки, който желае да инвестира в изкуство.

Изкуството никога не идва с гаранция

Да, това би трябвало да е станало ясно с всичко казано досега. 

Най-скъпите картини в историята

Най-скъпите картини в историята

Произведенията на изкуството са добра инвестиция