Емблематичната транспортна технология shinkansen или влакът-стрела, прославила Япония по целия свят, има своето успешно приложение и извън пределите на страната, пише TheJapanTimes. Неин "реципиент" е друга азиатска страна, която повече от 17 години се радва на ползите от футуристичната железница.

Линията преминава по цялата дължина на Тайван през планински нестабилен терен, което превръща острова в идеален полигон за изпитания на бързи влакове, които иначе се използват изключително на вътрешния пазар.

"Фактът, че отчита успешни резултати в Тайван, означава, че това е технология и опит, които потенциално могат да бъдат приложени навсякъде в чужбина", коментира Масафуми Шукури, председател на Международната асоциация за високоскоростни железници (IHRA), индустриална група, която популяризира японската технология в чужбина.

Тази година е юбилейна за Шинкансен. 60 години впечатляващата мрежа от високоскоростни влакове се движи от Кюшу до Хокайдо, пресичайки Хоншу в ключови точки. Тя придвижва 1 милион души дневно, като всичко това се случва без компромис по отношение на безопасност.

Снимка 697294

Източник: iStock

Откакто през 1964 година Япония стана пионер в областта на високоскоростните влакове, други страни разработиха свои влакове-стрели. Някои от тях са по-бързи от японския вариант и използват по-съвършени технологии като например магнитна левитация.

Първоначалната идея и усилията за износ обаче до голяма степен се провалят. Едно от основанията за големите инвестиции в разработването й, че ще се създадат възможности за допълнителни инвестиции в чужбина, не покри очакванията.

Проблемите с износа на технологията са свързани с това, че системата трябва да бъде доставена като единна, интегрирана единица. Тя не може да работи по съществуващи линии и не може да се купува на части.

Това оскъпява значително проектите, а липсата на гъвкавост е в основата на провалените сделки.

Голямото изключение - Тайван

Тайван оценява стойността на системата Шинкансен и е единственият купувач на японската технология. Високоскоростната железница на острова функционира от 2007 г. и с течение на времето се е превърнала в неразделна част от икономиката и обществения живот.

В момента линията на влака-стрела в Тайван е дълга около 350 км и превозва около 200 000 пътници дневно, което представлява около 1 % от населението на острова. Тя се движи от Тайпе до Каосюн за около час и половина, като достига скорост от 300 км/ч.

Проектът за соларна железница, който има потенциала да генерира около 2% от електрическото потребление на Швейцария

Проектът за соларна железница, който има потенциала да генерира около 2% от електрическото потребление на Швейцария

Бюджетът за първия етап е в размер на почти 700 хиляди долара

Услугата може да се похвали с експлоатация без произшествия и над 99% навременни пристигания.

Едно любопитно сравнение - степента на удовлетвореност от националното здравно осигуряване на Тайван е 85-90%. За високоскоростната железница тя е над 95 на сто.

Пътят към успеха и приемането на тайванския влак-стрела е дълъг и труден. Усилията обаче се отплащат. През 2024 година броят на пътниците и приходите достигат рекордни стойности, давайки признаци на пълно възстановяване след спада по време на пандемията.

Наскоро стана ясно, че тайванските високоскоростни железници ще пуснат в експлоатация нови влакове, които ще бъдат произведени от консорциум Hitachi-Toshiba. Стойността на сделката е 124 млрд. йени ($806 милиона).

Водороден влак за €12 милиона ще преобрази пътуването в Германия

Водороден влак за €12 милиона ще преобрази пътуването в най-богатата страна в Европа

Mireo Plus H е част от инициатива на стойност €54 милиона за замяна на дизеловите влакове с чисти алтернативи