Луксозните инвестиционни активи поскъпнаха средно с 16% през 2022 г. Изкуството беше най-добре представящият се луксозен актив през 2022 г., като няколко хитови продажби повишиха средните цени с 29%, според доклада за богатството на Knight Frank, публикуван в сряда.
Класическите автомобили са на второ място с ръст на цените от 25%, което е най-голямото увеличение от девет години. Mercedes-Benz Uhlenhaut Coupé беше продаден за 143 милиона щатски долара миналата година, превръщайки се в най-скъпата кола, продавана някога.
Половината от 10-те луксозни инвестиционни актива, проследявани от Knight Frank, които включват също чанти, вино, монети, бижута, мебели, цветни диаманти и рядко уиски, отбелязаха двуцифрен ръст.
Като цяло индексът на луксозните инвестиции на Knight Frank се увеличи с 16% на годишна база, като лесно надмина инфлацията и надмина по-голямата част от основните инвестиционни класове, включително акции и дори злато, каза Knight Frank.
Резултатите "подчертават колко важни са техните колекции за хората със свръхвисока нетна стойност и колко устойчиви са много от тези класове активи на икономически и геополитически събития", каза Андрю Шърли, автор на Knight Frank Luxury Investment Index, в отчета.
Уискито беше най-слабо представящият се клас луксозни активи през 2022 г. с ръст на цените от едва 3%. Мебелите и цветните диаманти също имаха нисък ръст от 4%.
Източник: iStock
Въпреки това, за период от 10 години, уискито има най-висока възвръщаемост на инвестицията, като цените са се увеличили с 373%. Класическите автомобили и виното са вторият и третият най-добре представящ се клас активи, с повишения съответно от 185% и 162%, за посочения период.
Цените на изкуството са се повишили с 91% през 10-годишния период. Представянето през миналата година беше "движено от звездните цени, платени за произведения на изкуството с музейно качество от свръхбогати колекционери", каза Себастиан Дюти от Art Market Research, който предоставя данните за редица класове активи в индекса на Knight Frank.
"Няколко колекции от един собственик са произвели обща сума над 2,5 милиарда щатски долара, повече от удвояване на продажбите на колекции през 2021 г."
Това включва колекцията от произведения на изкуството на покойния съосновател на Microsoft Пол Алън, която донесе 1,5 милиарда щатски долара в Christie"s през ноември.
Освен това шедьовърът на Анди Уорхол, "Shot Sage Blue Marilyn", беше продаден за рекордните 195 милиона щатски долара в Christie"s миналия май. Тя беше предложена за продажба от колекцията на швейцарските търговци на изкуство Томас и Дорис Аман, а купувач беше американският галерист Лари Гагосян.
Колекционерските часовници са поскъпнали с 18% през 2022 г., нареждайки се на трето място по отношение на годишната възвръщаемост. Продажбите от трите аукционни къщи - Christie"s, Sotheby"s и Phillips - възлизат на общо £475 милиона (US$570 милиона) през 2022 г., което е с 33% повече от преди година.
Източник: iStock
Повече от 40 часовника са продадени за най-малко £1 милион, 12 повече от предходната година, според Knight Frank.
Часовниците и виното са обвързани с най-добре представящия се клас луксозни активи през 2021 г., като цените се покачват с 16% през годината, според предишния доклад на Knight Frank.
Пазарът на изкуство
Пазарът на изкуството може да осигури алтернативен път към диверсификация на портфейла по време на мечи пазар. Освен това цените на предметите на изкуството показват ниска корелация с други класове активи и могат да превъзхождат фондовия пазар по време на спада на пазара.
След най-голямата рецесия от 10 години през 2020 г. (свързана със световната здравна пандемия), световният пазар на изкуство се възстанови силно през следващите години.
Според годишния доклад на Art Basel & UBS Global Art Market общите продажби на изкуство и антики от дилъри и аукционни къщи достигнаха над 65 милиарда долара през 2021-ва година, което бе с 29% повече от 2020 г.
По този начин стойностите на продажбите дори надминаха нивата отпреди пандемията от 2019 г.
Изкуството служи като средство за съхраняване на стойност в периоди на висока инфлация. С нарастването на броя на хората с висока нетна стойност в световен мащаб, цените на изкуството имат потенциал да нараснат неимоверно.
Изследванията на Deloitte показват, че инвестициите в изкуство е възможно да нараснат с над 40% до 2026 г.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на предмети на изкуство.