Затварянето на икономиката и заплахата от новия коронавирус доведоха до съществени промени в начина, по който потребителите в САЩ изразходват парите си. Докато към края на миналата година консумацията формираше 70% от БВП на страната, жителите ѝ продължиха да харчат, но за доста по-различна кошница от услуги.
Данните, събрани от Visualcapitalist, показват, че разходите на индивидите остават почти без промяна при новините за разпространението на коронавируса в САЩ, но мерките на правителството оказват непосредствено отражение върху тях. Вижда се, че след като посещенията в Европа бяха забранени в средата на март, заедно с въвеждането на извънредното положение, покупките се свиват с цели 50%.
Графика 1: Разходи на домакинствата в САЩ
Източник: Visualcapitalist
Тази динамика обаче не важи за всички сфери на търговията. Например стоките за бита се изстрелват след въвеждането на извънредното положение, а пазаруването на едро започва да расте още преди обявяването му. Плащанията за фармацевтични продукти също се покачват, но в началото на април те вече са без промяна спрямо равнището си преди мерките, а от тогава насам се понижават.
Тенденция на понижаване се наблюдава и при останалите домакински потребителски разходи, което означава, че след първоначалната паника, продължила по-малко от две седмици, постепенно настроенията на индивидите започват да се нормализират и те се връщат към навиците си на пазаруване на хранителни продукти, съществували преди коронавируса.
Графика 2: Пазаруване на дребно
Източник: Visualcapitalist
Извън покупките на хранителни стоки обаче, други сектори от търговията са сериозно засегнати. Макар това да не важи с такава сила за покупките на продукти за домашни любимци, те се свиват с над 25% спрямо преди, а покупките на облекла и обувки - с цели 75%.
Графика 3: Разходи за дрехи, офис консумативи и принадлежности за домашните любимци
Източник: Visualcapitalist
Не е изненадващо, че ресторантьорският сектор се оказва пометен, тъй като той беше регулаторно затворен. Най-малък удар понасят заведенията за бързо хранене, където американците са харчили с над 25% по-малко средства, но при ресторантите покупките им са се сринали до над -90% при по-изисканите обекти.
Графика 4: Плащания в ресторантьорския отрасъл
Източник: Visualcapitalist
От друга страна, доставките на хранителни продукти до дома се изстрелват, като между 1 март и средата на април техният ръст е от почти 600%. Това също не е новина, предвид факта, че именно тогава хората бяха затворени по къщите си в цялата страна. По-малък е ръста на поръчките на готова храна, който в пика си достига 80% спрямо "нормалните" разходи, а след кратко покачване търсенето на окомплектовани ястия, които само се приготвят у дома, спада.
Истинският губещ обаче е туризмът. Разходите в отрасъла спадат драстично, като от края на март те са с над 75% по-ниски от обичайно. Интересното е, че при круизните екскурзии те се сриват с над 100% в средата и в края на април. Те са на това ниво от тогава.