30% от българите смятат, че покупателната им способност се е повишила, а повече от 60 на сто от хората у нас са готови да харчат повече през следващите 12 месеца в сравнение с предходната година. Всъщност българите са на трето място в Европейския съюз (ЕС) по отношение на плановете си за по-голямо потребление през 2019 година. Това показва последното издание на проучването "Обсерватория" на БНП Париба Лични Финанси.

Според него 62% от сънародниците ни са готови да харчат повече през следващите 12 месеца, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 41%. Преди нас в това отношение са Словакия със 73% положителни отговори, следвани от румънците с 63%.

От изследването става ясно, че покупателната способност на 30% от българите се е повишила през 2018 година или с 2% повече в сравнение с предишното издание. За съюза средното ниво е от 23%. По отношение на повишаването на покупателната способност България е в топ 5 на ЕС.

В същото време обаче други 30% от българите заявяват, че покупателната им способност не се е променила, което е под средното за ЕС от 44%. Най-песимистично настроени са хората във Франция, където 59% казват, че покупателната им способност се е понижила, което е много над средното за ЕС от 33%.

Значителна част от хората у нас планират да дадат повече пари за свободното си време и за пътувания през настоящата година. 67% са готови да увеличат разходите си в тази посока, което е над средното за ЕС ниво от 60 на сто.

Също така 60% от нашенците смятат да си купят нови електроуреди за дома, като готварска печка, хладилник и пералня.

"Ние сме №1 и по отношение на проектите за ремонт на дома като 52% от българите са декларирали, че планират да обновят жилищата си. Това е с 19% по-високо от средното за ЕС от 33%", посочват от БНП Париба Лични Финанси.

Изследването "Обсерватория 2019" показва още, че има сериозни разлики между това как хората от Източна и от Западна Европа възприемат "локалните" продукти. За първите, както и за 72% от българите, това са национални продукти, а закупуването им е проява на патриотизъм и е в подкрепа за местната икономика.

Хората в България също така вярват, че това има и положително отражение върху заетостта. На тази позиция са 72% от участниците в проучването, което е малко по-високо от средното за ЕС от 70%.

Любопитна тенденция, отчетена в проучването, е тази, че 68% от хората у нас са готови да платят повече за местни продукти. Те са склонни да платят между 5 и 10% по-скъпо за тях. В това отношение ние сме в топ 3 като пред нас са Италия със 75% и Швеция със 71%. В същото време, само 43% от хората в Чехия биха платили повече за локални продукти, а във Франция цифрата е 56%.

Сънародниците ни най-често купуват местни храни - 94% положителни отговори, мебели - 75% и козметика - 74%. Причината за този избор според 43% от участниците е доброто качество. Тази цифра е по-висока от средната за ЕС от 35%. Например, това мнение се споделя от 33% от французите.

Проучването "Обсерватория" разглежда потребителските нагласи в страните от ЕС от 1985 година и се утвърди като важен индикатор за ключови участници в потребителския сектор и автомобилната индустрия. Изданието за 2019 година е проведено в 17 държави: Австрия, Белгия, България, Чехия, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция, Норвегия и Великобритания. В него са включени мненията на близо 14 000 европейци.