Европа може да изгради свой "Път на коприната", като той трябва да включва изграждането на нова инфраструктура, включително магистрали за електрически автомобили, високоскоростен жп транспорт, пристанища и логистични центрове. Това ще позволи свързването на индустриалните региони в Западна Европа с по-малко развитите региони в източната част на континента.

Това предлагат в свой обширен доклад експертите от Vienna Institute for International Economic Studies.

"Значителна част от инфраструктурата в Европа е в лошо състояние дори и в някои от богатите части на континента, като Германия. Периферията е слабо развита и изпитва затруднения в това да се навакса отчасти заради съществените проблеми в тази сфера", посочват експертите и допълват:

"Реалните лихви са отрицателни и има потенциал за финансиране на инвестиции в инфраструктурата. Настоящите европейски инфраструктурни проекти са недостатъчни и с тях се работи на парче.".

Сърбия е привлякла 74 пъти повече китайски инвестиции от България за последните 6 години

Сърбия е привлякла 74 пъти повече китайски инвестиции от България за последните 6 години

Над 50% от вложенията на азиатската страна в региона са отишли в западната ни съседка

Според изчисленията необходимите инвестиции за изграждането на нови пътища и за други инфраструктурни проекти ще струва 1 трилион евро или сума, равняваща се на 7% от брутния вътрешен продукт (БВП) на Европейския съюз (ЕС).

Като пряк положителен ефект от тези вложения от виенския институт виждат от една страна стимулиране на растежа и създаването на между 2 и 7 милиона нови работни места по време на периода за изграждане на съоръженията, а от друга - значително нарастване на търговията.

При разглеждането на консервативния сценарий за инициативата изчисленията сочат, че изграждането на Европейския път на коприната ще може да увеличи БВП на страните, включили се в него, със средно 3,5% за период от 10 години.

САЩ влиза в пряка конкуренция с китайския „Път на коприната“

САЩ влиза в пряка конкуренция с китайския „Път на коприната“

Blue Dot Network ще спомага за развиването на инфраструктурни проекти на глобално равнище

Като друг плюс анализаторите посочват намаляване на времето за извършване на доставки. Те посочват, че износът за Русия може да се увеличи с 11%, ако не се вземат предвид наложените санкции между Москва и Брюксел.

За целта на инициативата анализаторите предлагат основаването на публично дружество с ограничена отговорност European Silk Road Trust, в което ще участват страните от Еврозоната, останалите членки на ЕС, както и трети страни, които се включат в строежа на инфраструктурата. Заедно с това те предлага и създаването на Европейски суверенен фонд от членовете на Еврозоната.

"Не е задължително инициативата да бъде разглеждана като конкурент на китайския Път на коприната (Belt and Road Initiative), а като допълващ проект, въпреки сериозните различия в подхода за изграждане на инфраструктурата, отнасящ се например до въпроса за обществените поръчки и по-високите екологични стандарти", се казва още в доклада.

"Освен икономическите ползи проектът "Европейски път на коприната" би донесъл и важни политически предимства", се допълва в документа.