Европа може да изгради свой "Път на коприната", като той трябва да включва изграждането на нова инфраструктура, включително магистрали за електрически автомобили, високоскоростен жп транспорт, пристанища и логистични центрове. Това ще позволи свързването на индустриалните региони в Западна Европа с по-малко развитите региони в източната част на континента.
Това предлагат в свой обширен доклад експертите от Vienna Institute for International Economic Studies.
"Значителна част от инфраструктурата в Европа е в лошо състояние дори и в някои от богатите части на континента, като Германия. Периферията е слабо развита и изпитва затруднения в това да се навакса отчасти заради съществените проблеми в тази сфера", посочват експертите и допълват:
"Реалните лихви са отрицателни и има потенциал за финансиране на инвестиции в инфраструктурата. Настоящите европейски инфраструктурни проекти са недостатъчни и с тях се работи на парче.".
Според изчисленията необходимите инвестиции за изграждането на нови пътища и за други инфраструктурни проекти ще струва 1 трилион евро или сума, равняваща се на 7% от брутния вътрешен продукт (БВП) на Европейския съюз (ЕС).
Като пряк положителен ефект от тези вложения от виенския институт виждат от една страна стимулиране на растежа и създаването на между 2 и 7 милиона нови работни места по време на периода за изграждане на съоръженията, а от друга - значително нарастване на търговията.
При разглеждането на консервативния сценарий за инициативата изчисленията сочат, че изграждането на Европейския път на коприната ще може да увеличи БВП на страните, включили се в него, със средно 3,5% за период от 10 години.
Като друг плюс анализаторите посочват намаляване на времето за извършване на доставки. Те посочват, че износът за Русия може да се увеличи с 11%, ако не се вземат предвид наложените санкции между Москва и Брюксел.
За целта на инициативата анализаторите предлагат основаването на публично дружество с ограничена отговорност European Silk Road Trust, в което ще участват страните от Еврозоната, останалите членки на ЕС, както и трети страни, които се включат в строежа на инфраструктурата. Заедно с това те предлага и създаването на Европейски суверенен фонд от членовете на Еврозоната.
"Не е задължително инициативата да бъде разглеждана като конкурент на китайския Път на коприната (Belt and Road Initiative), а като допълващ проект, въпреки сериозните различия в подхода за изграждане на инфраструктурата, отнасящ се например до въпроса за обществените поръчки и по-високите екологични стандарти", се казва още в доклада.
"Освен икономическите ползи проектът "Европейски път на коприната" би донесъл и важни политически предимства", се допълва в документа.