Украйна подготвя своята газотранспортна система за спиране на износа на газ от Русия за Европа, заяви министърът на енергетиката Херман Халушченко преди няколко дни в интервю за Financial Times. Това може да се случи след 31 декември 2024 г., когато изтича договорът за транзит между Москва и Киев.
Освен това "Газпром" заплашва да спре транзита дори по-рано от Украйна. Европейските страни предупреждават търговците за реалната перспектива за прекъсване на доставките от Руската федерация през територията на Украйна - и такива прогнози вече предизвикаха безпокойство на газовия пазар, пише в статия на канала "Геополитика" на dzen.ru.
До май 2022 г. руският газ влизаше на територията на Украйна през две газоизмервателни станции - Сохановка в Ростовска област на границата с Луганск и Суджа в Курска област на границата със Суми. През май миналата година Украйна обяви форсмажорни обстоятелства и спря да приема заявление за изпомпване на газ през Сохановка, обяснявайки това със загубата на контрол върху газопреносното оборудване.
В резултат на това транзитът беше намален с повече от половината, до около 40 милиона кубически метра на ден. И на това ниво все още се поддържа.
Сегашният договор за транзит през Украйна беше подписан през декември 2019 г. за пет години и предполагаше, че "Газпром" ще изпомпва 225 милиарда кубически метра газ за целия този период. Това трябваше да донесе около седем милиарда долара на украинската държавна компания "Нафтогаз", която отговаря за организирането на транспорта.
Договорът предвижда условието за заплащане, според което "Газпром" се ангажира да изпомпва най-малко 65 милиарда кубически метра през 2020 г. и най-малко 40 милиарда кубически метра годишно в периода от 2021 до 2024 година.
В действителност транзитът е бил по-нисък през 2020 г. (55,8 милиарда кубически метра), малко по-висок от договорните нива през 2021 г. (41,6 милиарда), докато не се срина до минимум 19 милиарда кубически метра до края на 2022 година.
Преди прекратяването на приема на газ през Сохрановка, "Газпром" изпълни условията на договора и редовно плащаше за транзит, независимо от действителния обем на изпомпване. След май 2022 г. плащанията намаляха с 30%, което стана причина "Нафтогаз" да обжалва пред арбитражния съд към Международната търговска камара.
"Газпром" твърди, че Украйна самостоятелно е спряла работата на газоизмервателната станция, докато Украйна обвинява руската страна за всичко това.
Руският газ все още се купува през Украйна от три държави от ЕС. Затварянето на транзита ще бъде проблем за тях (и не само).
Сега газът по украинския маршрут се купува от компании в три страни от ЕС - Словакия, Австрия и Унгария.
Договорът със словашката СПП с "Газпром" за доставка на 6,5 милиарда кубически метра годишно е валиден до 2028 година. Според източник на РБК договорът наскоро е бил ревизиран в посока намаляване на обемите, така че дневните доставки сега варират от 8 до 12 милиона кубически метра на ден;
Австрийската OMV купува шест милиарда кубически метра годишно, договорът е до 2040 година. Дневните обеми могат да достигнат 20 милиона кубически метра на ден;
Договорът с унгарската MVM е проектиран до 2036 г. за 4,5 милиарда кубически метра годишно. Но Унгария получава по-голямата част от газа си през "Турски поток" и само около един милиард кубически метра годишно през Украйна (около 2-3 милиона кубически метра на ден).
Молдова също получава руски газ през Украйна - около 2-3 милиарда кубически метра годишно (или около 6-8 милиона кубически метра на ден), договорът е валиден до 2026 година.
Друга част от обема на руския газ се поема от "Газпром Италия", който е част от групата "Газпром" и търгува с този газ основно на австрийския и италианския пазар.
Ако транзитът бъде спрян, Украйна и Русия ще загубят милиарди долари и ще бъдат принудени да разчитат на алтернативни маршрути за внос за Украйна и износ за Русия. Всъщност и двете страни са вързани с верига и не могат да решат този газов спор.
След затварянето на украинския маршрут Русия ще има само един начин да изнася газ за Европа. Това ще доведе до спад в приходите на "Газпром".
Според експерти, ако транзитът през Украйна бъде спрян, "Газпром" ще загуби от 45 до 73% от останалия европейски износ, а доставките ще намалеят до 10-16 милиарда кубически метра годишно.
През 2023 г. приходите на компанията от износ за Европа може да се сринат до 12,5 милиарда долара срещу над 52 милиарда долара през 2022 година.
"Газпром" губи до 50-70% от целия си износ, а след това увеличаването на цените на газа в Русия и плащанията от бюджета към "Газпром" са неизбежни, за да се възстановят загубите и да може да се финансира диверсификация в други области - втечнен природен газ, износ за Турция и Китай.
<
projekt
на 30.08.2023 в 14:02:05 #5герганче..... .... едно е да откриеш находище, друго е да направиш сондажи, да изкараш газ, оборудване за транспортиране и т.н. а и е много важно на каква цена можеш да добиваш. то газ, злато, нефт, диаманти и какво ли не има навсякъде по света. въпроса е колко струва добива им. същото е като да си купиш месо мляко от магазина и да гледаш крава за да си осигуряваш сам мляко и месо. сметни кое ти е по изгодно. в крайна сметка някой плаща тази цена. ако цената няма значение.......ОК. обаче виж какво се случва в Германия след като няма евтин газ от Русия. оказа че германската индустрия е силно "зависима" от евтин руски газ. германия е в рецесия, големи фирми ограничават или спират производство......да, газ има. ама когато имаш скъпи суровини е нормално да имаш по скъп краен продукт. а когато се бориш с други държави които имат ниска цена на суровините......е нормално да не си конкурентоспособен. нали помниш как ни обясняваха колко незначителна била руската икономика....е вече 2 години цените и инфлация расте.....а уж руската икономика е незначителна. да всичко ще отмине, нещата ще се наместят, но това ще е за сметка на съдбата на милиони хора в Европа които обедняват все повече и повече. компаниите ще го преживеят, ще се преструктурират, ама обикновените хора....или както казват американците "европейците да го духат"
gergana-plamenova
на 28.08.2023 в 11:30:07 #4И според мен загуби европейския пазар, тъй като освен, че се появиха нови доставчици на LNG и много държави се ориентираха към местния добив на газ. Първо започна Турция, след това Румъния и сега и Албания откри газово находище. Енергийния пазар се променя
psp_11
на 16.08.2023 в 14:01:06 #3От прекратяването на доставката на природен газ с дългосрочни договори губи крайният клиент. Той плаща за всяка една грешка на търговеца, за всеки излишно или недостатъчно закупен капацитет за преноса, за всеки спекулант на борсата (било то на първичен или вторичен пазар на газ), лихвите на банките отпускащи кредити на търговците.. т.е всяка грешка по веригата се трупа на сметката на крайния потребител..
Legalen
на 16.08.2023 в 13:44:27 #2Всичко е вьпрос на гледна точка но в горния случай важи приказката за неадекватното врягане на коня и каруцата… Та можеше авторьт да озаглави информацията си напр. така: «Европа изцяло изгуби снабдяването си с евтин газ от Газпром» И да се разкаже не какво губи доставчика от това развитие, а какво «печали» европейската икономика в резултат на по-скьпото гориво. Например да се започне с локомотива на европейската икономика, Германия. И да пише не гледайки тавана, а да се позове на официалната статистика, мнения а и прогнозисте на многото експертиза, сьюзите на отделните отрасли, банките и т.н. И да разкаже за детнтруализацията на страната: големите концерни вече сондират други земи и територии (САЩ, Канада…) а малките и средните просто фалират. И още: инфлация. рецесия, цени и пр.
projekt
на 16.08.2023 в 12:29:14 #1няма страшно. ще купуваме руска газ през Гърция и Турция. не се притеснявайте.....просто ще е малко по скъпо. това е. сега купуваме руски дизел през Индия и Китай. ние в Европа сега ще купуваме скъпи горива от ОМВ, ШЕЛ...защото се отказваме пот по евтините горива на Лукойл. сега ни обясняват че ОМВ ни продава по скъпо защото Лукойл продава евтино. интересно ако ги няма Лукойл, дали ОМВ ще намали цените или ще ги направи още по високи както е в цяла Европа.....ама така е. при 100% дебили в България, явно си заслужаваме съдбата.