Това трябваше да бъде Китайско-Новозеландската година на туризма, но празненството изглежда се отменя. Влиятелен китайски държавен вестник наскоро съобщава, че китайските туристи са се замисляли сериодно дали да пътуват до Нова Зеландия, заради предложения, че правителството може да забрани Huawei от развитието на безжичните мрежи там. (Уелингтън все пак заяви наскоро, че вратата не е напълно затворена за компанията.) Високопоставен служител в Китай CYTS Tours Holding, голям държавен китайски туроператор, обобщава процеса на вземане на решения: "Колко по-топло се отнася една страна с туристите, толкова по-голямо значение оказва това за избора на китайските граждани за бъдещите им туристически дестинации".

Това не е лека заплаха. Тъй като страни като Палау и Южна Корея са се научили по трудния начин, чe китайското правителство не се страхува да отклони туристите с дебелите им портфейли, когато иска да направи забележка на някоя страна. Икономическите последици могат да бъдат опустошителни за икономиките, които са силно зависими от туристите. Добрата новина за Нова Зеландия и други живописни страни е, че това не толкова тайно оръжие може да престане да бъде оръжие скоро.

Съвременният китайски чуждестранен турист е роден в началото на 80-те години на миналия век, когато китайското правителство започна да разхлабва десетилетия ограничения на пътуванията. Дестинациите първоначално бяха ограничени до територии с етническо китайско население, като Хонконг и Югоизточна Азия. Целта беше изрично политическа: китайското правителство искаше да възстанови връзките с тези отдавна занемарени общности.

С нарастването на доходите в средата на 90-те години, търсенето на пътувания в чужбина също нараства и правителството е принудено да намали ограниченията. За да запази някакво подобие на контрол, тя установи одобрената система за дестинации, лицензирайки китайските агенции да организират групови обиколки до изброените държави (също така се очаква да поемат отговорност, ако тези туристи не се върнат в Китай). В замяна на това одобрените държави бяха лицензирани да търгуват в Китай като привлекателни дестинации.

Системата ADS е забележително ефективна, когато помага на страна с неопитни пътници да изследва света. В едно поколение Китай се превърна в най-големия в света пазар за изходящ туризъм, като гражданите взеха почти 150 милиона пътувания в чужбина през 2018 г. Системата също така се справи добре за страните на дестинацията. Според едно проучване, статусът на ADS увеличава китайските пристигащи в една страна с повече от 50% през първоначалния тригодишен период. За икономика, зависима от туризма, като Нова Зеландия, където 6% от БВП произтичат пряко от пътуванията и туризма, а китайците са втората по големина група входящи туристи (след австралийците), това стимулиране може да бъде икономически важно.

Китайските тийнейджъри харчат повече от европейските и американските и са по-безгрижни

Китайските тийнейджъри харчат повече от европейските и американските и са по-безгрижни

ниските разходи за образование и преобладаващата част на единствените деца са част от причините

Съвременният китайски чуждестранен турист е роден в началото на 80-те години на миналия век, когато китайското правителство започна да разхлабва политиката на ограничения в пътуванията, водена в продължение на десетилетия. Дестинациите първоначално бяха ограничени до територии с етническо китайско население, като Хонконг и Югоизточна Азия. Целта беше изрично политическа: китайското правителство искаше да възстанови връзките с тези отдавна занемарени общности.

С нарастването на доходите в средата на 90-те години, търсенето на пътувания в чужбина също нараства и правителството е принудено да намали ограниченията. За да запази някакво подобие на контрол, то установява Системата за одобрени дестинации - Approved Destination System (ADS), лицензирайки китайските агенции да организират групови обиколки до изброените държави (също така се очаква да поемат отговорност, ако тези туристи не се върнат в Китай). В замяна на това на одобрените държави е разрешено да се рекламират в Китай като привлекателни дестинации.

Системата ADS е забележително ефективна в това да помага на страна с неопитни пътници да изследват света. В рамките на само едно поколение Китай се превърна в най-големия в света пазар за изходящ туризъм, като гражданите правят почти 150 милиона пътувания в чужбина през 2018 г. Системата също така е плюс за страните - дестинации. Според едно проучване, статусът на ADS увеличава китайските пристигащи в една страна с повече от 50% през първоначалния тригодишен период. За икономика, зависима от туризма, като Нова Зеландия, където 6% от БВП произтичат пряко от пътуванията и туризма, а китайците са втората по големина група входящи туристи (след австралийците), това стимулиране може да бъде икономически важно.

Китай експериментира с по-дълги уикенди, за да насърчи пазаруването

Китай експериментира с по-дълги уикенди, за да насърчи пазаруването

Вътрешното потребление ще стимулира растежа в контекст на търговски войни

Този факт не се пренебрегва от китайското правителство. Например през 2001 г. то предостави статут на Турция на ADS дестинация в замяна на това, че е разрешава преминаването на изваден от експлоатация китайски самолетоносач през нейните водни пътища. Обратно, през 2017 г. Пекин прекрати официални групови обиколки в Южна Корея, след като Сеул се съгласи да разположи американски противоракетен щит, което бе в ущърб на Китай. Миналата година миниатюрната островна държава Палау в южната част на Тихия океан и туристическия ѝ сектор, заемащ огромна част от икономика, се срина в резултат на забрана за китайски групови обиколки, тъй като не се съгласи да промени позицията си по отношение на дипломатическото си признание на Тайван. Преди това китайците съставляват около 45% от туристите на Палау.

Въпреки това, китайските туристи стават по-богати, вкусовете им - по-софистицирани, а те - по-уверени, перспективите за това да бъдат използвани като икономическо оръжие са категорично несигурни. Предпочитаните одобрени от правителството групови обиколки естествено ерозират в полза на независимите пътувания, които засега не са предмет на правителствени ограничения. През 2013 г. 37% от всички китайски изходящи пътувания са независими; през първата половина на 2018 г. този част е бил 50% (според най-голямата турска агенция в Китай). А в някои региони той е още по-голям. В Австралия независимите пътници съставляват 58% от китайските туристи, в сравнение с 42% през 2014 г.; в САЩ те представляват 78% от китайските туристи през второто тримесечие на 2018 година.

Разбира се, някои китайски пътници могат сами да решат да не харчат юаните си за някои страни, дори без правителствена принуда. Но тази по-млада, по-богата и по-образована демографска група се е доказала като по-независима в избора на потребителите от предишните поколения. Милиони независими китайски туристи продължиха да посещават Южна Корея след политическите забрани и се завръщаха на дестинацията по-бързо от групите, след като бяха премахнати ограниченията. Официалният призив към патриотизъм също може да не даде ефект - китайските потребители все повече се противопоставят на призивите за бойкотиране на продукти, заради това, че са определяни от правителството като политически противници, както се вижда от неуспешните усилия за бойкотиране на производителя на висококачествени якета от Канада Goose, заради ролята на Канада в арестуването на висш ръководител на Huawei.

Нова Зеландия отдавна осъзнава тази промяна. Дори преди последните китайски заплахи, финансираната от правителството на Нова Зеландия туристическа агенция започна да пренасочва своите маркетингови усилия към добре припечелващите китайски независими туристи. Най-добрият начин да се противопоставим на китайското правителство може би е да го заобиколим.