Те са уверени, безгрижни и харчат над 7000 долара на година за луксозни стоки - дори преди да навършат 21 години.
Запознайте се с китайското поколение Z. Разглезени от родители и баби и дядовци за това, че са единственото дете в техните семейства, тези младежи "си живеят живота" в сравнение със своите предпазливи, консервативни връстници на Запад, според ново проучване. Те са оптимистично настроени за бъдещето и не се притесняват за кариерни перспективи или международната политика, въпреки търговската война на прага им, пише Bloomberg.
Проучване, проведено от изследователската фирма OC&C Strategy Consultants, показва значителни различия в отношението и начина на живот на младежите в Китай. Заключенията също така помагат да се обясни защо най-големите луксозни марки са зависими от непрекъснатото разрастване в най-голямата икономика в Азия.
"Това е поколение, което никога не е било притеснено, така че те харчат повече и спестяват по-малко", казва Адам Ксу, партньор в OC&C, базиран в Шанхай. "Не знаем дали ще бъдат успешни, когато порастнат, но знаем, че те вече са значителна разходна сила, към която трябва да се насочат потребителските марки."
Китайското поколение Z се появи в необичайно приятно време. Продукти на политиката на страната за едно дете и нейния астрономически икономически растеж през 90-те и 2000-те години, тези деца не трябваше да делят нещо с никого, докато растат и виждаха само постоянно нарастващо богатство.
За разлика от тях, техните връстници в САЩ и Европа наблюдаваха финансовата криза от 2008 г. и нейните последици. Сега те завършват с исторически висок студентски дълг, част от тях не печелят достатъчно, за да си позволят покрив над главите и изглежда са позаинтересувани от политически въпроси отколкото в миналото.
Проучването, което определи поколението Z като родените през 1998 г. и след това, задава въпроси на 15 500 души в девет страни, включително Бразилия, Франция, Германия, Италия, Полша, Турция, Великобритания и САЩ. Почти 2000 от тях са от Китай.
Китайското поколение Z прави 15% от разходите на домакинството им в проучването, в сравнение с 4% в САЩ и Великобритания. Въпреки че по-голямата част от тях все още не получават заплата, те са големи потребители.
Жасмин Уанг, на 22 г., признава за слабостта си към парфюмите. Асистентът от Шанхай има от 20 до 30 парфюма с ограничено издание от марки като Guerlain, Tom Ford и Chanel, които могат да струват повече от 2000 юана (295 долара) на бутилка.
Червени пакети
Освен месечната помощ от 2 500 юана от нейните родители, Уанг казва, че ползва безплатно банковата им карта и така наречените "червени пакети" или парични подаръци от баби и дядовци от двете страни.
"Мисля, че за семействата на Запад е по-трудно, защото университетските такси са толкова високи и обикновено имат повече от едно дете", казва Уанг. Нейните родители трябва да платят само 5 000 юана за семестър за времето ѝ в университета в Фудан, университет в Шанхай, който е едно от най-добрите училища в Китай.
В отделно проучване миналата година същата изследователска фирма установява, че над половината от китайските потребители от поколение Z са изразходвали повече от 50 000 юана за луксозни стоки през миналата година, в сравнение с предишните поколения. Само 32% от милениалите са похарчили толкова много, в сравнение с 34% от поколението X.
Икономическото забавяне в Китай се отразява на всички - от американските земеделски производители през Apple до казината на Макао. Но това не отслаби желанието на поколението Z да търси Yeezys, лимитирана серия на Adidas и други култови марки.
Ключови заключения:
41% от респондентите от поколение Z в Китай са оптимисти за бъдещето спрямо 26% в световен мащаб
28% смятат, че ще имат по-добър живот от предишните поколения спрямо 24% в световен мащаб
По-малко от една пета от китайското поколение Z се тревожи за международната политика, безопасността или икономическите перспективи
Само 7 от десет в Китай казват, че имат спестявания, класирайки го на второ място по-ниско в проучването
Проучването разкрива две тревожни тенденции. Младежите в Китай сякаш обръщат гръб на навик, поддържан от по-възрастните - спестовничеството и по този начин застрашават рекордно високото ниво на спестяване на Китай спрямо другите страни по света. Те също така са готови да поемат дългове, за да финансират покупките си, според Ксу.
Уанг казва, че се опитва да пести, но често харчи повече от това, което е спестила на Деня на необвързаните - ежегоден фестивал за пазаруване, измислен от Alibaba.