В последните няколко седмици висши кубински служители предоставиха все по-ужасяваща снимка на задълбочаващата се икономическа криза в поредица от телевизионни изяви в най-гледаното време, разкривайки степента на спада в безпрецедентни подробности.
Министър след министър съобщават лошите новини, докато управляваната от комунистите държава, зависима от вноса, преживява четвърта година на криза, притежавайки минимално количество валута, докато производството рязко пада, пише Reuters.
Производството на храни, доставките на фармацевтични продукти и транспортът са намалели с най-малко 50% от 2018 г.насам, казаха висши служители. И продължават да спадат тази година до голяма степен поради хроничния недостиг на гориво и прекъсвания на електрозахранването.
Куба внася по-голямата част от храните и горивата, които консумира, но приходите спаднаха след пандемията, възпрепятствани от строгите санкции на САЩ и пропадащия туризъм, който някога беше опора на икономиката на карибския остров.
"Министрите предоставиха нова информация, разкриваща колко сериозна е кризата и че икономическия растеж тази година е много съмнителен", каза кубинският икономист Омар Еверлини.
Производството на свинско месо, ориз и боб - всички основни продукти на кубинската трапеза, е намаляло с повече от 80% тази година спрямо нивата отпреди кризата, а яйцата - с 50%, каза министърът на земеделието Идал Хесус Перес.
"Успяхме да набавим само 40% от необходимите горива, 4% от торовете и 20% от фуражите", обясни министърът, цитиран от Ройтерс.
В болниците има недостиг на основни консумативи като конци, памук и марля, направени са 30% по-малко хирургични процедури в сравнение с 2019 г., според данни, споделени от държавната телевизия по време на презентация на първия заместник-министър на здравеопазването Таня Маргарита Круз. Близо 68% от основните фармацевтични продукти не са налични или са в недостиг.
Общественият транспорт, който е жизненоважен в страна, в която малцина имат превозни средства, също е затруднен от недостиг на гориво и трудности при набавянето на резервни части.
Ако преди разпадането на бившия благодетел на Куба - Съветския съюз, "в Хавана имаше 2500 автобуса... днес те са само 300 в сравнение с 600 преди четири години", каза министърът на транспорта Едуардо Родригес Давила.
Министрите разкриха, че вътрешният товарен трафик продължава да намалява и е наполовина от това, което беше през 2019 г. Индустрията работи с 35% от капацитета.
Правителството на Куба призна, че управляваната от държавата икономика се нуждае от реформа.
Местните власти, подложени на все по-голям натиск с нарастването на проблемите и напрежението, стартираха програми за ограничаване на глада, изграждане на домове и подобряване на транспортния поток, но остават затруднени от липсата на средства, казаха представителите на кубинските власти.