До края на 2023 г. не се очакват значителни промени на пазара на недвижими имоти в България. Очакванията са страната да поддържа значително по-добра пазарна стабилност в сравнение с Централна и Западна Европа, където обемът на инвестициите е намалял с около 50%, в сравнение с 2022 г. Това се посочва в доклад на консултантската компания Colliers за пазара на имоти през третото тримесечие на 2023 г.
Ниското ниво на дълга и ниските лихви в България са причината за поддържане на пазара в добро състояние. През 2024 г. е възможно за динамиката да се промени, включително и за България.
Докладът на консултантската компания за третото тримесечие сочи, че възвръщаемостта в основните сегменти от инвестиционния пазар в България остават стабилни. В цифрено изражение - това са 7,75% за офиси и търговия на дребно, 7,5% за индустриални имоти и 4% за жилищни имоти. Общият инвестиция обем достига близо 150 милиона евро.
Жилищни сгради от висок клас
Имотите в този сегмент - от висок и среден клас, предлагани на пазара в София, са общо 15 000, с 5 060 в строителство. Средните офертни цени за двустаен апартамент са между 180 000 до 230 000 евро, за еднофамилна къща е над 486 000 евро.
Наем на тристаен апартамент варира от 1000 до 1300 евро на месец, докато за къща над 2150 евро на месец, като тук отново става въпрос за жилища във високия сегмент.
Офиси
При офисите средният наем ставките в столицата остава на същите нива. Те са по 14 евро на кв.м на месец за клас А офиси и 10 евро на квадратен метър на месец за клас Б.
Търговски центрове
Първокласните наеми в търговските центрове се увеличават до 40 евро на кв.м на месец. Това е тенденция, която се наблюдава и по главните улици, където се достига до 56 евро на кв.м месец. Търговските паркове поддържат наем от 10 евро на кв.м на месец. Около 7900 кв.м търговски паркове са в процес на изграждане.
Търговски паркове
През последните няколко години търговските паркове набират все по-голяма популярност, предлагайки на потребителите удобството на намиране на широка гама от стоки и услуги на едно място. България не е изключение от световните тенденции и тук се отбелязва увеличаване на строителството на такива съоръжения в цялата страна. Търговските паркове се характеризират със своето стратегическо местоположение, с лесен достъп до градски транспорт и паркинг. В тях може да се открият международни и местни марки за мода, електроника, мебели, аксесоари за дома, спорт стоки, супермаркети и др.
Общата площ на търговски паркове в страната е над 376 800 квадратни метра, разпределени в 45 проекта. В повечето случаи собствениците са местни инвеститори, но има международни компании активно търсят възможности за влизане на пазара. До средата на 2023 г.има 9 в етап на планиране. Инвеститорите се фокусират върху по-големи проекти, които да предлагат различни удобства за посетителите. Приблизително половината от парковете са разположени в градове с вариращо население от 50 000 до 100 000 жители. По-малки градове и с по-малко от 50 000 души население също привличат инвеститорски интерес.
Предстоящ проект - Outlet Village
Търговския парк Outlet Village ще бъде разположен в северната част на входа на София. Проектът е част от Jumbo Plaza Retail, който работи от 2011 г. и в момента привлича повече от 5,8 милиона души. Според прогнозите посетителите ще се увеличат до 8 милиона през следващите 2 години.
Предвидени са 50 магазина да отворят врати през 2025 г. Проектът се разработва и управлява от инвестиционната компания Trinity Capital.