След период на ръст на цените, наемите в търговските центрове в София, за магазин с добра локация и площ около 100-150 кв. м, достигат 40 евро/кв. м към края на 2019, като очакванията са повишаването на цените да продължи. За сравнение - в Пловдив наемите за обекти със сходни параметри са около 30 евро/кв. м, а във Варна - 32 евро/кв. м. Най-ниски са наемните цени в Бургас - около 26 евро/кв. м. Това показват данните на консултантската компания "Cushman & Wakefield Forton".

Основните търговски улици в столицата обаче и в някои от големите градове надвишават доста средните цени. Към последното тримесечие на 2019 г. офертните нива за магазин с площ 100-150 кв. м за моден бранд на булевард "Витоша" в столицата са около 60 евро/кв. м с очаквания в краткосрочен план леко да се повишат. Въпреки по-високите наемни цени, те остават предпочитани локации за най-ключовите обекти на съответната верига магазини, (flagship stores), кафенета и ресторанти. 

Булевард "Витоша" се изкачва в класацията за най-скъпи търговски улици

Булевард "Витоша" се изкачва в класацията за най-скъпи търговски улици

Така София изпреварва Букурещ, но остава под Белград и Загреб

Предлагане

Общото предлагане на търговските площи достигна 810 700 кв. м в цялата страна, показват още данните на консултантската компания. Това се случи след откриването на нов шопинг център във Варна и обновяването на някои площи във водещи молове в столицата.

"През изминалата година бяха завършени няколко проекта, стартирали преди 2-3 години. Заедно с преструктурирането на съществуващи шопинг центрове, новите търговски площи достигнаха обем, съпоставим със стойностите през 2010 г. Това засили търсенето и активността на наемния пазар. Благодарение на добрите резултати през годината и оптимистичните нагласи на търговците за дългосрочно развитие, все повече наематели обмислят или вече планират позициониране и в редица регионални градове", посочи Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в "Forton".

Най-бързо развиващите се обекти са тези за бързооборотни и спортни стоки, дискаунт магазините за дрехи и дрогериите. Освен вече присъстващите брандове, разширения има при някои нови на брандове. 

"Очаквам продължаващият ръст на цените да бъде все по-тясно обвързан с оптимизация на пространствата - реновиране на общите части, както и други промени за подобряване на облика и средата в шопинг центровете. Това е и добър инструмент за разширяването на клиентската база и микса от наематели", коментира Иван Граматиков.

Реструктурирането на бившите обекти на Carrefour в София започна през 2018 г. и ще продължи и през настоящата година. В Bulgaria Mall на мястото на освободените площи, предстои да бъдат открити обекти на dm и JYSK. Вече отвори фитнес от веригата Next level. В ход е и реновиране на последната останала зона от бившия хипермаркет в Paradise Center. Очакванията са новите 40 търговски обекта да бъдат открити за посетители през летните месеци.

Индустриални площи

Пазарът на индустриални имоти в София през 2019 г. приключи с висок обем нови площи поради пускането на няколко по-мащабни проекта. Новозавършените проекти достигнаха 190 000 кв. м, надхвърляйки средните стойности за последните години. 

Най-голямата наемна сделка за периода бе подписана между дистрибуторската и логистична компания "Orbico Bulgaria" и "Cordeel Bulgaria", с посредничеството на Forton. Строителната компания изгражда логистичен комплекс по изискванията на "Orbico" с обща площ 32 000 кв. м в североизточната част на София.

"Към края на 2019 делът на незаетите площи се задържа до едва 1-2%. Това, в комбинация с добрите показатели на търговските, логистичните и куриерски компании, води до увеличаване на интереса към изграждане на площи за логистика и дистрибуция", каза Жоро Ангелов, мениджър "Индустриални имоти и развитие на парцели" в компанията.

Модерни логистични площи под наем се предлагат при наемни нива около 3.8 евро/кв. м за проекти в процес на изграждане за площи над 10 000 кв. м и около 4 евро/кв. м за среден размер помещения. Очакванията са цените да останат на тези равнища през следващите месеци.

75% срив на пазара на бизнес имоти в България

75% срив на пазара на бизнес имоти в България

Най-слабата година от 2013 отчитат от бранша

Финансиране на проекти

"Към момента финансирането на търговски центрове е предизвикателство поради ограниченията на част от международните банки за нови експозиции в този сегмент на пазара. Запазва се обаче интересът за финансиране на нови логистични центрове, предвид ниския процент незаети площи и малката концентрация на инвестиции в сектора", коментира Иво Коларов, мениджър "Дългово и структурирано финансиране".

Според него все по-голямо предизвикателство за финансиране са офис сградите поради очаквания по-голям обем площи, които ще излязат на пазара. "В този сегмент банките поставят все по-рестриктивни изисквания по отношение на етапа за сключване на наемни договори за сградите в строеж. Все пак при някои добре структурирани сделки те предоставят по-дълъг срок за финансиране на проекта, като локацията и опитът на инвеститора са сред водещите критерии", допълни Иво Коларов.