С нови 27 300 кв. м нарасна общият обем на офис площи в София през третото тримесечие на 2011 година, сочи анализът на Forton International за периода. Така общият обем на всички завършени офис площи в столицата към момента са около 1 395 000 кв. м. Обемът на новопоявилите се през настоящата година офиси е сравнително малък, поради факта, че все още не са реализирани голяма част от площите, излезли на пазара през 2010 година, сочат данните на компанията.
Продължава релокацията на компаниите в офис сгради клас А, което води до намаление на обема свободните площи в тях от началото на 2011 година. Въпреки известното подобрение в запълняемостта на отделни сгради, в общ план свободните площи в София не търпят съществена промяна и към момента възлизат на 29%.
„Пазарът все още се възстановява и продължаваме да бъдем свидетели на сравнително висок процент свободни площи", коментира Владислав Кайзеров, мениджър офис площи във Forton International. „Сделки има, но те са резултат главно от релокацията на компаниите. Очакваме тази тенденция да продължи и свободните площи в клас А офис сгради да намаляват за сметка на офиси в по-стари и нефункционални сгради", допълни Кайзеров.
По данни на Forton Internaitonal площите в процес на изграждане са общо 560 000 кв.м, от които 88 000 кв.м се очаква да бъдат завършени до края на 2011 година. Около 150 000 кв.м от тях пък ще бъдат отворени до края на 2012 година.
Третото тримесечие на 2011 г. регистрира ръст от 64% в подписаните договори за наем на база отдадени площи. Наблюдаваната повишена активност при наемателите е в резултат от големия брой изтичащи договори.
Наемните нива остават стабилни и на годишна база регистрират само 2% спад в централните бизнес райони и около 5.5% в останалите части на града. Около 7-8 евро на кв.м е средната стойност на офис площите клас Б, докато за клас А наемателите плащат средно 12 евро на квадрат. Водещи за пазара остават сделките за предоговаряне на нивата, в които наемателите успяват да постигнат по-ниски наеми.
Инвестиционният интерес остава фокусиран върху най-добре реализираните сгради в столицат, сочат още данните на Forton International. Нивата на доходност за първокласните офис площи остават 9.75%
Търговски площи
През третото тримесечие на 2011 г. търговските площи в страната се равняват на общо 680 000 кв.м, от които 560 000 кв. м се намират в 21 функциониращи търговски центъра, а 120 000 кв.м площ са налични в 5 ритейл парка. Страната ни все още държи 30-тата позиция в Европа по търговска площ на глава от населението със 76 кв.м на 1000 души. За трето поредно тримесечие в България не е отворил врати нито един търговски център, сочат данните на Forton Internatonal.
Въпреки привидния застой, към момента в процес на изграждане са 7 търговски обекта с площ 309 400 кв.м, макар 3 от тях да са с неясни перспективи за завършване. Следващата вълна от търговски центрове, се очаква да се появи на пазара най-рано през третото тримесечие на следващата година. Настоящият период без нова конкуренция е добра възможност за сега съществуващите молове да подобрят търговския си микс, смятат от Forton International.
„В София заетостта на търговските площи е много висока и е трудно да се намери свободен магазин", коментира Димитър Киферов от Forton International. „Следващата една година е чудесна възможност за новите търговски центрове в София да се възползват от създалата се обстановка и да привлекат наематели. Извън столицата макар и по-бавно свободните площи се запълват. Има по-голям интерес към градовете с лимитирано досега предлагане като Бургас например", допълни още Киферов.
По данни на компанията изтеклото тримесечие е било успешно от гледна точка на финализиране на преговори и сключване на сделки с ключови наематели в редица търговски проекти. Тази тенденция е показателна както за нарасналата активност сред водещи търговски марки в страната и техните възобновени планове за експанзия, така и за потенциала на новите мол схеми. Релокацията продължава да бъде актуална тенденция, особено за мобилните оператори и банките. Най-активни в търсенето на нови площи остават веригите за хранене.
След чувствителните промени в наемните нива през предходните 2 години, от началото на 2011 г. те отчита осезаемо стабилизиране. Наемите на главните търговски улици остават непроменени. На годишна база там се отчита спад с около 9% за София и между 16 и 25% за останалите големи градове. В търговските центрове за обекти с площ от 100-200 кв.м нивата за столицата са около 27 евро на кв.м, а за другите градове - между 11 и 15 евро на кв.м.
Доходността в сегмент търговски площи остава непроменена вече четвърто поредно тримесечие и е 9%. На фона на засилената инвестиционна активност през първото полугодие, през третото тримесечие на 2011 г. няма приключени инвестиционни транзакции. Ритейл парковете и нови биг бокс схеми остават предпочитания инвестиционен продукт.
Логистични площи
Нови 12 300 кв.м. логистични площи излязоха на пазара в София и региона през третото тримесечие на годината, посочва анализът на Forton International. Така модерните, изградени след 2003 г. складове, към момента възлизат на общо 641 000 кв.м., което представлява 2% ръст спрямо второто тримесечие на 2011 г. Новите, завършени през настоящата година складови площи са общо около 100 000 кв. м.
Свободните логистични площи в района на София към момента възлизат на 33 900 кв.м, което представлява 5.3% от всички налични складове. Движещата сила на търсенето на логистичния пазар са основно компании, дистрибутиращи бързооборотни стоки, фармацевтичните компании и търговските вериги
Наемите в района на София са стабилни и запазват средни нива от 3.75 евро на кв.м за първокласни логистични площи, като спадът на годишна база е с 6.25%. Нивата на възвръщаемост също остават непроменени в сравнение с предходното тримесечие - 12.5%. Инвестиционната активност остава незначителна, като сделки през отчетения период липсваха.
Според прогнозата на Forton International инвеститорите изчакват цялостно подобрение на пазара. С продължаването на тенденцията за аутсорсване на логистични операции, 3PL операторите ще започнат да играят все по-ключова роля. Позитивна тенденция за логистичния сектор в страната е ръстът в експорта на стоките за ЕС и трети страни в периода януари - август 2011 г. По данни на НСИ този показател е с 34% по-висок в сравнение със същия период на 2010 година.