Пазарът на модерни търговски площи у нас се е удвоил, показва анализ на международната компания за недвижими имоти Colliers International. Причината е, че през първата половина на годината са открити пет нови търговски центъра. Заради бума на моловете цените на наемите по главните търговски улици ще падат през следващите 6 месеца, а свободните площи ще се увеличават, категорични са анализаторите, предаде Дарик радио.

С откриването на пет нови търговски центъра тази година пазарът на модерни търговски площи в България вече възлиза на 452,000 кв.м. Според анализа на брокерите увеличаващата се конкуренция между моловете и намаляващата склонност на потребителите да купуват, е довела до значителен натиск върху търговците. Два от новите търговски центъра в столицата са отворили с над 90% запълняемост, а почти всички останали молове са отбелязали ръст в нивата на свободни площи. 10-процентен ръст се отчита и на свободните площи по търговските улици в София, след като много оператори са предпочели да наемат магазини в моловете, където наемните нива са осезаемо по-ниски.

Най-стабилна остава заетостта на главните търговски улици в Пловдив. Наемните нива са отбелязали спад както при моловете, така и при търговските улици. В София и Варна цените в търговските центрове са паднали с 5%, а в Пловдив и Бургас съответно с 15% и 19%. Наемите на магазините по търговските улици са поевтинели средно за страната с 20 на сто.

Търговският сегмент ще продължи да се развива и през следващото полугодие, уточняват експертите. Планираните откривания на пет нови мола - в Пловдив, Варна, Стара Загора и Русе - ще добавят 126,000 кв.м. към площи на пазара. Анализаторите прогнозират, че през втората половина на годината ще има насищане на някои пазари като Варна, Русе и Стара Загора поради забавена икономическа активност и ръст на търговски площи, който изпреварва съществено този на потреблението на търговски стоки.