Държавата е изплатила дължимите суми към фирмите, които участват в строителството на новите участъци на магистрала "Хемус" и изграждането ѝ се възобновява, стана ясно от думите на служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков, цитиран от БНР.
Той инспектира строителството на участък 3 - пътен възел Плевен.
По думите на Шишков на практика се прави втора копка за строителството на АМ "Хемус", което вече е възстановено. Той каза, че ще държи да се спазят сроковете.
"За няколко от мостовите съоръжения се е стигнало до извода, че проектът трябва да бъде променен така, че да бъде по-удачно съгласно съществуващия терен, в което няма нищо лошо", каза Шишков. "Лошото е, че се е загубило изключително много време, а аз съм изключително чувствителен на тема не само качество, но и на тема срокове", допълни той.
Третият участък е изпълнен дотук на 45%, участък 1 - от пътен възел Боаза до пътен възел Дерманци - на 65%. Най-бавно се строи вторият участък - от Дерманци до пътен възел Каленика, който в момента е на 10-12%.
Той бе описателен в думите си за започване на строителството на участъци 1 и 3, без да е започнало строителството на участък 2, тъй като магистралата няма как да бъде пусната.
Той не се ангажира със срокове, в които трябва да бъде завършена магистралата до пътен възел Плевен, но според "Автомагистрали" срокът за участък 3 е до юни 2023 г., за участък 1 до март 2023 г., а за участък 2 - до ноември 2024 г., което означава, че най-рано магистралата ще може да се пусната до п.в. Плевен в края на 2024 г.
Според регионалния министър в края на третия участък на АМ "Хемус" - при пътния възел с пътя Плевен - Ловеч на практика свършва разрешението за строеж на магистрала "Хемус" и "истинското строителство" на аутобана.
По думите на Шишков до края на септември ще бъде пуснато в експлоатация трасето от п.в. Белокопитово до п.в. Буховци, което на практика е завършено.
За останалите участъци от 4 до 8 все още не може да се мисли, увери регионалния министър от служебния кабинет на Гълъб Донев.
"Истината е тази - магистрала "Хемус" се строи до тук. Зад нас, на около 200-300 м, започва този хаос, който намерихме в изграждането на "Хемус" - незаконното строителство на четвърти и пети участък и истинската строителна илюзия на седми и осми участък, за които няма и трасе", подчерта регионалният министър.
Той беше категоричен, че има решение как да бъде оправено всяко нещо, намерено още в предишния служебен кабинет, и изтъкна, че вече е финализирано отчуждаването на имотите за четвърти и пети участък. Архитект Шишков съобщи и че вече са публикувани за обществено обсъждане промени в Закона за устройство на територията, с които да бъдат обявени за търпими допуснатите незаконни строежи чрез инхаус по времето на ГЕРБ.
Шишков вече е внесъл в Народното събрание текст за промяна на Закона за устройство на територията, за да бъде узаконено незаконното на практика строителство на участъците 4 и 5, което беше започнато, но впоследствие спряно.
Министърът каза, че на практика разрешение за магистралата има само до п.в. Плевен. Тунел "Ечемишка" в посока София вече е отворен за движение, съобщи Шишков. Според него ситуацията с изоставените съоръжения по участъците в строеж на магистралата все още не е критична, но е на ръба да стане такава. Затова ще поиска от изпълнителите да направят ясен график на строителството.
В проверката участваха и заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов, председателят на УС на АПИ инж. Иво Иванов и изпълнителният директор на "Автомагистрали" ЕАД инж. Иван Станчев.