47% от учениците не са достигнали минималното ниво на грамотност по четене. 53% постигат второ равнище и нагоре. По математика успеваемостта е 56%, по природни науки - 53%. Това показват резултатите на българските ученици от проведеното през 2018 г. международно изследване на образователните резултати PISА, представени в Министерството на образованието.
Изследването се провежда за седми пореден път. То е сред 15-годишните ученици, включили са се 6000 ученици от 197 училища в страната. Най-много са тези от 9 клас. Оценяват се три области - четене, природни науки и математика. Всяка година областите са едни и същи. Изследването е изцяло компютърно базирано. 79 са държавите, които участват в изследването на PISA.
Между 50 и 60 място сме по четене сред другите държави, участващи в изследването PISA, посочи министър Вълчев. Основната изследвана област през 2018 г. е за четивна грамотност - умението за четене и писане. 273 въпроса са задавани в проучването за оценяване на грамотността. Всеки ученик се явява на две сесии от 60 минути. Включва се нова област - гладко четене. Тя влиза в общото оценяване. В България момичетата са с повече точки от момчетата. В София се отбелязва срив на резултатите, като спадът е 30 точки.
На първо място в изследването по четене е Китай с 555 точки. С най-нисък резултат са Филипините. Резултатът на България по четене е 420. Изненада тази година е Естония, която е изпреварила Финландия.
За нас резултатите не са изненадващи. Те отговарят на националните ни външни оценявания, които се оказват надеждни, заяви образователният министър. По данните му обаче тези резултати са и разочароващи. Трябва повече усилия. Закъсняхме с промените в закона за предучилищното образование, обясни той. Проблемът е в трансформирането на знания в умения. Това ни показват и резултатите в PISA, обобщи министърът.
Красимир Вълчев подчерта, че факторите, които трябва да се подобрят са учебните програми, учителите трябва да променят методите си на преподаване, трябват да има повече мотивирани учители, както и повече учебни часове.
Като влияние на външни фактори за ниските резултати Вълчев посочи самата промяна в профила на учениците. Учениците, при които в семействата липсва отношение към образованието, се увеличават. По думите му преподаването трябва да по-малко енциклопедично и да е по-практично насочено, с обучение за придобиване на повече умения.
Не очакваме следващите резултати да са по-добри. Това, че са малко по-лоши, не означава, че имаме напредък, коментира още Вълчев. Според него проблемът е в запазване на високите негативни резултати.
Трябва да се мотивират учениците за повече учене. Необходимо е префокусиране на образователната система, изтъкна още образователният министър. Министерството ще насърчава с програми по иновации в училищата и обмяна на добри практики.
Все още не можем да говори за положителен ефект от увеличението на заплатите за по-мотивирани учители все още, допълни той. В заключение министърът заяви, че промяната трябва да се случва с по-бързи темпове.
halo
на 05.12.2019 в 18:09:01 #12Уточнявам ---> деби*лите......
halo
на 05.12.2019 в 18:06:00 #11Съгласен съм, това са 80% от гласоподавателите на БСП(К), както ни го обясни депутатът от БСП(К) Иво Христов.
bgpluss
на 03.12.2019 в 22:11:49 #10И да, много от младите са арогантни, нагли, нахакани, самодоволни, самовлюбен нарцисикиснат по кафенета, дискотеки, невероятно повърхностни, а някои и аморални... до повръщане! Колкото си по-слаб, колкото по-нищожен като личност, социално по-малък, толкова по-самоуверен и нагъл ставаш! Още веднъж се убеждавам в това, че Димитър Бербатов, един пределно нагъл, нахакан и самовлюбен тип, независимо от успехите в спорта и една много спорна фондация + повърхностния фейсбук-герой Григор Димитров са тоталните символи на посткомунистическа свободна и демократична България!
bgpluss
на 03.12.2019 в 21:58:23 #9project
bgpluss
на 03.12.2019 в 21:55:31 #8Абсолютен колапс! Позор!Само да направим един сравнителен анализ спрямо комунистическия период. Българите като нация бяха едни от най-интелигентните хора в света преди 1989 г. И комунизма бил престъпен!? Защо трябваше да се предава образованието на НПО и да се правят реформи, които по определение, априори всичките са с предизвестен край - провални, защото се правят от повърхностни, некомпетентни и глупави хора-предатели, които живеят заедно с децата си в Англия и Франция и не се отъждествяват с България. Те управляват България, но тези хора не свързват себе си и съдбата на своите деца с България. Е как тогава ще направят поне нещичко положително за България? Пренаписват историята на България, подменят същността и духовността на българите. Българина е съсипан от външни сили, НПО, които моделират съзнанието на нацията, отравят умовете.България е в летаргия. Ние сме на ръба.
avedar52
на 03.12.2019 в 20:09:49 #7Години наред съсипват образованието и чак сега съзряха до какво ниво го докараха!
GolaVoda
на 03.12.2019 в 18:29:56 #6По традиция поста министър на образованието се предава на Соросовите хора..така е у нас. Предишния също беше соросоид .... от Нов Български университет. Герберите да не се радват, а да се хващат за пръстите на краката.. Защото свестните, кадърни и трудолюбиви хора свършват.. а когато тях ги няма ще дойдат комшите .. а когато те дойдат!!!!! ..язък ви за недвиживите имоти, язък ви за нивите, язък ви за парите ..ще ви ги вземат и на вас..„ лицемерието..да говориш едно, а да вършиш друго, в края на краищата се заплаща.. ще заплатите и вие..
projekt
на 03.12.2019 в 16:30:43 #5мдааааа. демокрацията е нещо прекрасно но при нас се превърна в свободия. подкрепяни от САЩ и ЕС нашите управляващи приеха какви ли не стратегии, какви ли не реформи. за съжаление всичко това доведе до влошаване на образованието, а и не само. преди средното ниво беше сравнително добро по световните стандарти. сега имаме 50% неграмотни. това е много лошо, защото тези 50% неграмотни ученици са бъдещите доктори, полицаи, администрация, учители и т.н. няма как неграмотен човек да е качествен специалист. и това няма нищо общо с етноса. само който не се е занимавал с ученици може да го говори. отидете в което и да е държавно или частно училище и поговорете с учителите и чуйте какво ще ви кажат. спокойно, няма да е оплакване от заплатите. учителите се оплакват от натиск от страна на директори и родители, най вече глупави и амбициозни майки. директорите натискат да няма отсъствия и да не се пишат слаби оценки за да има деца и пари в училището. майките се карат с учителите защо детето им имало 4 или 5. не се карат на детето си че не учи, а защо има ниска оценка. учителя е поставен в положение да си "пее" урока и който иска да учи, който не иска да не учи. накрая всички завършват с 5 и 6, а истината е че половина са за 2, а другата половина между 3 и 4. малка част от децата които искат да учат и учат се опитват да го правят въпреки лошото ниво. много от децата които искат да учат се налага да ходят на частни уроци по всичко иначе не става. в училище учителя няма право да преподава. той има право да пише оценки. няма право да изгони, няма право да се скара, няма право на нищо. децата обаче имат права, имат чувства, имат.......какво ли не. българските ученици са много по нагли от циганчетата. циганчетата поне имат страх от родителите си. когато "циганина" иска детето му да учи не го интересуват права и т.н. яко бой и малкото цигане гледа учителя в очите. при българчетата не е така. там отива майката да се кара на госпожата че детето й имало 4 по български или математика без изобщо същата тази майка да се интересува какво знае детето й. така че който може да се изнася навън. тук е по зле и ще става по зле. същото е й с университетите. същата трагедия сме. неграмотник до неграмотник. само купони и дискотеки. мама и тати пращат, а те щракат с пръсти. глупави арогантни. за съжаление положението ще става все по-лошо и неграмотността ще ни залива като лавина. ще стане като приказката "в царството на слепците, едноокия е цар". накрая от толкова неграмотници дори този който може само да чете ще бъде началник. тези 50% неграмотници след 3 годни ще бъдат на 18 години и голяма част от тях ще се влеят в пазара на труда, ще направят семейства. представете си семейство неграмотници какво потомство ще възпроизведе след себе си.
santana911
на 03.12.2019 в 15:37:13 #4Ако Живков беше жив да прочете това,щеше да каже с типичният си правешки хумор:СоциализЪма,другарки и другари беше едно недоносче,но това, с което го заменихте,прилича на един запъртък.
da-ni
на 03.12.2019 в 13:58:48 #3Най- лопшото на тази работа не са лошите резултати, а изводите, които си прави министъра и решенията, които предлага. "трансформирането на знания в умения" предлагам да сложат часове по трудово обучение вместо математика, литература и др... Пълна скръб
Comon Sense
на 03.12.2019 в 13:58:44 #2Министерството ще насърчава с програми по иновации в училищата и обмяна на добри практики. - БЕЗМИСЛЕНИ ШАБЛОНИ - особенно иновациите ще помогнат. Основната грамотност се придобива от 1 до 4ти клас. Направете основна реформа на началното образование - до 15 деца в клас, разделяне на децата в паралелки според нивото им на знаене на български език и умения за четене и писане и ги обучавайте по различни програми. Толкова е просто и ефективно.
psp_11
на 03.12.2019 в 13:47:55 #1Подпечатано от ГЕРБ...