Хардуерният лидер, който стана софтуерен лидер, за да се превърне после във финтех лидер - по този път изглежда се движи Apple след изключително успешния старт на нейния спестовен продукт, който в рамките на дни привлече депозити за близо 1 млрд. долара. Изгодната лихва и името на една от най-скъпите компании в света са достатъчно основание за стотици хиляди потребители да се доверят на новата платформа във времена на банкови сътресения и икономическа нестабилност.
Контекст: Новият спестовен продукт на Apple е създаден съвместно с Goldman Sachs и е достъпен единствено за притежатели на кредитна карта Apple Card. Годишната лихва е 4,15%, което е сред най-високите нива на пазара в САЩ.
Потребителите управляват своята сметка директно през дигиталния портфейл на своя iPhone, като там отива и кешбекът при използване на кредитната карта - сума, която експертите от Crone Consulting, оценяват на 3,8 млрд. долара годишно. Депозитите са гарантирани от Федералната корпорация за застраховане на депозитите (FDIC).
Детайли: Само в рамките на първия си ден спестовният продукт на Apple е привлякъл около 400 млн. долара, съобщава Forbes, като цитира свои източници. В рамките на 4 дни сумата е нараснала до 990 млн. долара.
В края на първата седмица притежателите на Apple депозити са били около 240 000.
От друга страна: За да печели Apple (и, съответно, Goldman Sachs) вложители, някой трябва пък да ги губи. Този колективен "някой" са традиционните финансови институции, чието реноме в Щатите е сериозно разклатено, след като няколко банки се сринаха в рамките на седмици. Последната от тях - First Republic, беше изкупена от JPMorgan след паническо теглене на депозити, при което тя на практика фалира. Опитите на големите играчи в сектора да я спасят чрез внасянето на 30 млрд. долара през миналия месец не доведоха до резултат.
Различни финтех компании предлагат изгодни условия по депозитите си, но малко от тях могат да се сравнят като реноме с това, което носят Apple и Goldman Sachs.