Частната авиокосмическа фирма Metrea разшири дейността си по зареждане с гориво във въздуха, като закупи 14 танкера KC-135 от френските военновъздушни сили, пише The War Zone. Фирмата планира до няколко седмици първите самолети да влязат в експлоатация, като се цели в договори с американските въоръжени сили и чуждестранни ВВС.

11 танкера KC-135FR бяха предадени на Metrea на 26 юни, като по-късно ще бъдат предадени още три броя KC-135RG. Сделката включва и оборудване. Metrea вече експлоатира четири самолета KC-135R, придобити от ВВС на Република Сингапур, и има договор с ВМС на САЩ.

Airbus модернизира "летящи цистерни" за 1,2 млрд. евро

Airbus модернизира "летящи цистерни" за 1,2 млрд. евро

Машините са на френските ВВС

С това придобиване флотилията от "летящи цистерни" на Metrea става най-голямата в частни ръце и вече разполага с повече самолети за дозареждане във въздуха от всички военновъздушни сили в света с изключение на четири.

Omega Air Ruefling, другата голяма частна компания на този пазар, разполага с пет танкера.

Френските военновъздушни сили започват да експлоатират KC-135F през 1964 г., които по-късно получават нови двигатели и са преименувани на KC-135FR. Те също така придобиват три KC-135R от ВВС на САЩ, които са модернизирани до стандарта RG.

Френските KC-135, които в момента се намират във военновъздушната база в Ним, ще се нуждаят от различни операции по обслужване, преди Metrea да може да ги използва. Целта на компанията е първият самолет да влезе в експлоатация в рамките на 30 до 45 дни, а вторият да лети активно преди края на годината.

До края на второто тримесечие на 2025 г. още два бивши френски танкера KC-135 ще започнат да изпълняват мисии за зареждане с гориво във въздуха.

Стари, но доказани

Metrea вижда предимства в използването на тези доказани "летящи цистерни", които могат да презареждат с гориво огромно разнообразие от самолети. KC-135 остава най-разпространеният танкер в инвентара на USAF. Така платформата - макар и стара и отдавна не в производство, има достатъчен набор от части. Освен това опитни летци и наземен персонал не липсват.

Съществуващите KC-135R на компанията са постигнали 93% надеждност на мисиите от началото на изпълнението на договора с Командването на военноморските въздушни системи (NAVAIR) в края на 2021 г. Metrea вече са зареждали във въздуха бойни самолети.

Компанията очаква тази година да извърши повече часове зареждане с гориво във въздуха, отколкото през миналата, и очаква подобно увеличение през 2025 г. Въпреки, че в строя има 450 "летящи цистерни", американските военни редовно се оплакват от недостиг на капацитет за зареждане във въздуха - проблем, който би се усложнил при пълномащабен конфликт.

Ролята на компанията не е да помага в бой, а да разшири съществуващите възможности, като потенциално изпълнява задачи в континенталната част на САЩ, за да може военните самолети да се използват по-близо до театъра на бойните действия.

Metrea гледа и към работата с чуждестранни военновъздушни сили. Съществуващият договор на NAVAIR позволява на отговарящите на условията съюзници и партньори на САЩ да получат достъп до частните флотилии от танкери на компанията чрез процеса на чуждестранни военни продажби.

Възможностите за директни търговски продажби с чуждестранни военновъздушни сили също са на хоризонта. Очакванията са, че търсенето на поддръжка за зареждане с гориво от въздуха ще продължи да нараства в световен мащаб.