Грузински самолетостроителни компании осигуриха по-голямата част от договорите за обслужване на оборудване от съветската ера на фона на руско-украинската война, съобщи "Милитарний".
След като военно-промишлените комплекси на Украйна и Русия са изцяло заети с държавни поръчки, Грузия запълва празнотата, като обслужва самолети от съветската ера в Азия и Африка. Например, местен телевизионен канал излъчи репортаж за съоръженията на грузинската авиационна компания Tbilisi Aircraft Manufacturing, показвайки хеликоптери и самолети от пет различни държави.
Няколко типа самолети и хеликоптери от различни страни са в процес на основен ремонт и модернизация в завода в Тбилиси. По-специално, следното оборудване: 5-6 Ми-24 на Унгария; 5 Ми-17 на ВВС на Южен Судан; Ми-35 и Ми-8Т от Джибути; 3 Ка-27 от Азербайджан; Су-25 от Демократична република Конго; L-39 от ВВС на Грузия.
Грузинската компания Tbilisi Aircraft Manufacturing отдавна предоставя услуги за поддръжка и модернизация на самолети от съветската епоха за Конго, Чад и Азербайджан. Традиционните изпълнители за Унгария, Судан и Джибути обаче бяха украински и руски компании за ремонт на самолети.
Струва си да се отбележи, че в Грузия няма компании, които да произвеждат повечето резервни части, необходими за ремонт на горепосоченте самолети. Съответно не може да се изключи косвеното участие на украински и руски износители и производители в изпълнението на поръчките. Например, в момента основният производител на авиационни двигатели за вертолетите от семейства Ми-24, Ми-35, Ми-8 и Ми-17 е украинската компания Мотор Сич.
Както беше съобщено по-рано тази година, основните украински играчи на пазара за ремонт на хеликоптери са Конотопският авиационен ремонтен завод "Авиокон" и АД "Мотор Сич".
Междувременно украинските компании частично ще продължат да поддържат чуждестранни клиенти. Така, според източници на The Economic Times, Украйна ще изпрати на Пакистан двигатели и резервни части за хеликоптери Ми-17.
veseln
на 20.12.2023 в 12:42:19 #1Изглежда ми малко(реално съвсем) несериозно! Грузия никога не е била технологичен "хъб" ли, "клъстер" ли, в съветско време. Виж производството и далаверите с цитруси, вино и коняци, процъфтяваха. Я си представете картината, че България е на мястото на Грузия. По едно и също време се сбогувахме с комунизма. Имахме, а и сега на книга имаме авиоремонтни заводи. Ама в тях се гонят ветровете - тези, които през 1990 са имали опит, т.е. били са около и над 30 годишна възраст, са или пенсионери, или някъде в по-добрия свят. А след 90та година всичко рухна. А в Грузия имаше и войни, и преврати. Най-вероятно в Грузия са се прехвърлили руски компании, които не могат да работят "под руски флаг" заради санкциите, а нищо чудно и да са де факто част от руския военно-промишлен комплекс - я някой долар ще капне, я компоненти дето по друг начин няма как да докопат. Един въпрос - "Запчасти откуда? Дед Мороз оленями привозит?" Пък нашите евроатлантици и пишман анализатори аха да пуснат жълто - някой измества Русия...