В бързи темпове руската Обединена авиостроителна корпорация работи по нов учебно-тренировъчен самолет, с който да помогне за преодоляването на недостига на бойни пилоти, пише The War Zone.
Машината се нарича МиГ-УТС и по всичко изглежда, че всъщност ще представлява "прераждане" на неуспешен проект от 90-те.
Защо им трябва?
През 1972 г. е взето решението чехословашките учебни реактивни самолети на Aero да станат стандартни за всички страни от Варшавския договор. В резултат и до днес бъдещите летци в руските ВВС почти задължително се подготвят на Aero L-39 Albatros - самолет, който се използва със същото предназначение и у нас.
Руснаците разполагат с около 120 машини, но поддържането им в летателна годност започва да е все по-голямо изпитание - особено след избухването на войната в Украйна. Руският военен блогър Fighterbomber написа още през 2022 г., че много машини са били принудително приземени заради изтекла годност на пиротехническите механизми на катапултните им седалки. Те не се произвеждат в Русия, а чешката страна категорично е отказала да продаде нови.
Източник: Wikimedia Commons
Според анонимния, но очевидно добре информиран Telegram потребител, командването е стигнало до решение на проблема, което звучи напълно правдоподобно в руския контекст - самолетите да летят с неработещи катапултни седалки, след като курсантите и инструкторите им са подписали документ, че поемат отговорност. През август тази година командир на авиобаза загина, а старши инструктор беше ранен при катастрофа с L-39, но не е ясно дали трагичният инцидент има връзка с липсата на важната резервна част.
Освен L-39, руските ВВС използват за обучение и модерния Як-130. Той обаче е по-скъп и сложен самолет, чиято кариера също беше съпътствана от инциденти. Затова и не се чуват коментари за евентуално разширяване на производството му.
Източник: Wikimedia Commons
А Русия има нужда от пилоти. Още преди войната и ресорният министър Сергей Шойгу, и военни блогъри коментираха, че некомплектът във военновъздушните сили надхвърля 1300 души летателен състав. Загубите на опитни кадри в небето на Украйна се възстановяват трудно, а голям проблем за задържането на кадри даже в мирно време са ниските заплати.
В "Аерофлот" заплатата е 8-9 пъти по-висока от тази на майор във военновъздушните сили. Fighterbomber твърди, че някои бойни пилоти подкупват лекари, за да бъдат освободени по медицински причини и да отидат в цивилния сектор.
В тази ситуация личният състав трябва бързо и евтино да се попълни с голям брой млади и подготвени хора. Това е ролята на МиГ-УТС.
Нещо ново, нещо старо, нещо евтино
Новият учебно-тренировъчен самолет на руските ВВС трябва да е евтин за производство и експлоатация, не крият и от Обединената авиостроителна кооперация, в рамките на която е конструкторското бюро зад МиГ.
"За ускорение на работата и съкращаване на разходите", конструкторите ще стъпят върху по-стар свой проект за същия тип самолет - МиГ-АТ. Това е неуспелият конкурент на Як-130 от 90-те години.
Източник: Wikimedia Commons
За разлика от него, новата машина ще е само с един двигател. Тя обаче ще запази правото крило на предшественика си - а това означава представяне, трудно сравнимо с това на модерен изтребител.
Затова и вероятно МиГ-УТС ще се използва предимно за начална подготовка - като директен заместител на L-39, а след това младите пилоти ще минават на по-сложния и по-способен Як-130.
И L-39, и Як-130 могат да се използват и като бойни самолети за поразяване на цели по земя и въздух. Не е ясно дали МиГ-УТС ще получи тези възможности, но ако това стане факт, той може да се превърне в атрактивно експортно предложение и за бойните авиации на държави от Третия свят, които изпълняват задачи срещу слабо въоръжени партизани и терористични групировки. А всяка успешна експортна сделка е важна за руската икономика.