Предвижда се полетите това лято да бъдет по-досадни, отколкото в миналото, но експертите казват, че пандемията носи положителни промени на летищата.
Какво е следва? Представете си да не докосвате нищо - с изключение на мобилния си телефон - от вратата на колата до седалката на самолета. Всъщност технологията за това вече съществува, пише CNBC.
Ето какво можем да очакваме от летищата в близкото бъдеще
Очаква се летищата ще преминат към безконтактни технологии с много по-бързи темпове в резултат на пандемията от коронавирус. "Виждаме петгодишна иновация за пет месеца и голяма част от въздействието ще бъде постоянно", казва Ибрахим Ибрахим, управляващ директор на Portland Design, консултантска компания за проектиране в Лондон с акцент върху транзитни центрове и летища. "Ще им таксуване и проверки с без докосване."
За да се провери самоличността на пътниците, шофьорските книжки и паспортите се заменят с биометрия за разпознаване на лице и сканиране на ириса.
Първият биометричен терминал в САЩ е в международното летище Hartsfield-Jackson Atlanta в Джорджия от края на 2018 г. Изследвания на трети страни показват, че 72% от клиентите предпочитат биометричния метод пред стандартния.
Тестове за внедряване на биометрия се провеждат и в международен план на летищата в Канада, Япония, Италия, Испания и Исландия.
Мобилните телефони също ще играят ролята си и не става въпрос за мобилните бордови талони (които бяха въведени преди десетилетие).
"Вашият мобилен телефон ще стане вашето дистанционно управление, за да управлявате пътуването ви", казва Андрю О"Конър, вицепрезидент по управление на портфейла в Sita, компания за технологии за въздушен транспорт.
"Миналата година повече от 12 милиона пътници са използвали интелигентните биометрични тунели за паспортен контрол на летището в Дубай", каза Лидъл. "Други летища имат подобни стремежи и ще следват това."
"Летищните контролно-пропускателни пунктове могат да се предлагат в много форми - от тунели до автоматизирани пътеки и те ще бъдат по-важни от всякога след Covid-19", каза Лидел.
Сигурност
"С използването на интелигентни технологии летището ще определи на пътниците специален интервал от време за влизане в контролно-пропускателния пункт", каза Хъдсън. "Тази стратегия ще позволи на летищата да предвиждат и управляват пътническите товари, като същевременно помага на пътниците да минимизират контакта с други пътници и замърсени повърхности."
Програми като Global Entry разчитат на биометрични данни. Програмата TSA PreCheck в Съединените щати - която се занимава с линии за сигурност - тества биометрична технология (в момента ръчно сравнява пътниците с техните идентификационни номера на снимките). Но пътниците трябва да се регистрират и да платят за тези програми.
"Биометрията работи, за да потвърди вашата самоличност и валидността на вашите документи за пътуване, а не това, което носите със себе си", каза Лидъл. "Други технологии, като компютърна томография, която прилага алгоритми и създаване на 3D изображения за откриване на експлозиви и други заплахи в багажа, както и други системи за компютърно виждане, се появяват с цел иновации."
Почистване
Багажът ви, както и кошчетата ще бъде дезинфекциран чрез UV-светлина или друга бърза технология. Вашите чанти може да не са единственото, което се дезинфекцира. Международното летище в Хонконг тества щанд за дезинфекция на цялото тяло, направен от CleanTech, който дезинфекцира от главата до петите само в рамките на 40 секунди.
Летищата ще се почистват по-често чрез безконтактните методи за дезинфекция. Сингапурското летище удвоява почистването на терминала на често докосвани точки - като перила, бутони за повдигане и дръжки за колички - с дезинфектант, който намалява предаването на вируси и бактерии за период до шест месеца. Хонконг използва интелигентни роботи за стерилизация, за да убие до 99,99% от бактерии и вируси във въздуха.
По-спокойни и просторни терминали
Автономните превозни средства, роботи и изкуствен интелект ще играят по-големи роли, особено при намаляването тълпите, според експерти. Въпреки това все още ще може пътниците да говорят с истински хора, дори ако те физически не са там. Летището на Луисвил е инсталирало виртуална информационна кабина, където пътниците могат да говорят с представител чрез видео емисия на живо.
Зоните за хранене и търговия може в да бъдат разделени, или да се използват холографски изображения, които да показват на купувачите опции и покупки, доставени от робот, прогнозират от маркетинговата консултантска фирма BrainReserve.
Ще бъдат премахнати много работни места в полза на технологиите.
Какво да очакваме на летището това лято
В близко бъдеще се очаква пътуването със самолет да се влоши, преди да стане по-добро. Ще има много изисквания преди излитането. Ще има изискване пътниците качват онлайн здравна информация, предварително купуват маска и чифт ръкавици и плащат за седалка до празно място.
Тези прогнози са част от доклад, издаден миналия месец от Simpliflying. В доклада се посочва, че на пътниците може би ще се наложи да са на летището четири часа преди заминаването и да преминат през дезинфекционен тунел и термичен скенер на тялото, преди да влязат в летището.
TSA обяви, че клиентите вече ще сканират своите бордови талони, вместо да ги предават на служител. В багажа ще бъде разрешен течният дезинфектант в определени количества.