Уанг Чуанфу e председател и главен изпълнителен директор на китайският конгломерат BYD. Компанията е най-големият проиводител на електромобили в Китай, а шефът й - един от най-богатите хора на континента. Или може би вече не съвсем, ако вземем предвид факта, че нетното си състояние на милиардера се срина с цели 1,5 милиарда долара само за ден. Причината е Илон Мъск. Защо?

След като основателят на Tesla за пореден път реши да намали цените на някои модели електромобили в Китай, акциите на много китайски компании за електрически превозни средства се сринаха, заради опасения, че Tesla е разпалила нова ценова война.

Състоянието на Уанг идва най-вече от личния му дял от 17,6% в компанията BYD, чиито акции се сринаха с 8,7% след новината.

Въпреки спада в нетното си богатство, Уанг в момента е деветият най-богат човек в Китай със състояние, оценявано на 18,2 милиарда долара, според списъка на Forbes за милиардерите.

BYD е създала най-малко двама други милиардери: братовчедът на Уанг Лу Сянян със състояние от 12,6 милиарда долара и Ся Зуокуан с 3,5 милиарда долара. Общата им загуба на богатство за деня възлиза на 740 милиона долара.

Конкуренти на BYD понеосха силен удар, със спад от 3% при Xpengо и от 3,2% при Nio.

Защо Tesla го направи?

Според управляващия директор на консултантската компания Automotive Foresight Йеил Джан намаляването на цените вероятно представлява лесен, но ефективен начин за Tesla да защити пазарния си дял в Китай, а и компанията може да си позволи да го прави многократно предвид по-високата си печалба. Tesla започна ценовата война миналия октомври. Напоследък компанията губи позиции, на фона на надпреварата на производителите на електромобили в Китай да пуснат на пазара по-нови модели с по-конкурентни цени. Tesla отчете спад на продажбите на своите произведени в Китай превозни средства с около една трета през юли спрямо юни. BYD пък увеличи преднината си със своите серии от електромобили Dynasty и Ocean.