184 литра безалкохолни напитки средно е изпил българинът през 2006 г. Това е с 26 литра повече на глава от населението в сравнение с 2005 г., съобщиха от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.
Потреблението на безалкохолни напитки в България за цялата минала година нарасна с 16% в сравнение с предходната.
На пазара са реализирани общо 1405 млн. литра безалкохолни напитки, които по цени на дребно са за близо 1025 млн. лева. Производителите непрекъснато разширяват пазара с по-здравословни и с високи функционални качества напитки. Делът на безалкохолните напитки в общото потребление на всички видове търговски марки напитки на пазара нарасна от 60,0% на 62,0%.
Потреблението на бутилирани води продължава да се развива най-динамично. Делът им сред всички търговски марки напитки достигна 27%, което ги прави безпорен лидер на българския пазар. Потреблението им е увеличено с 22% или 114 млн. литра в повече, като на глава от населението достигна 81 л. На пазара има над 40 марки бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води в голямо разнообразие от опаковки и разфасовки. Потреблението на води в галони от 19,4 литра за офиса и дома е нараснало с 41%.
В другата основна група - газираните напитки потреблението достигна 537 мил.литра или 70 литра на глава. Това е с 9,5% по-високо от предходната година. Групата "колови" напитки продължава да държи лидерски позиции с дял от 29%. При напитките "лайт" е отбелязан ръст от 29%.
Потреблението на плодови сокове и нектари през 2006 г. достигна 10 литра на глава от населението и е с 9,6% повече от предходната. На пазар навлизат продукти в нови опаковки и разфасовки, увеличава се разнообразието от местни и вносни продукти. Разширява се конкуренцията, но на продуктите на българските производители се дължат 90% от продажбите.
Обемът на потребление на негазирани напитки през 2006 г. достигна 156 милиона литра, което с 18% по-високо от предходната. Потребителят у проявява висок интерес към негазираните напитки и пуншове, обемът на които расте с 26%.
Увеличено е потреблението на студен чай с 23%, а на спортните и енергийните напитки с 43%. Техният общ пазарен дял е 1,1% от общото потребление на безалкохолни напитки. Разширява се присъствието на марки напитки от местни производители.
Цените на безалкохолните напитки през 2006 г. като цяло са нараснали с около 2,5% в сравнение с предходната година. Причина за това са по-високите цени на горивата, на опаковките и на транспортните разходи.
Неделчо Съботинов
на 19.02.2007 в 20:54:33 #2Мене пък ми харесва Кола, а малките фирми няма да фалират, защото там се конкурират на ценови принцип, просто продават на по-ниска цена продукцията си и бабите винаги ще я пият.
boikox
на 19.02.2007 в 18:17:10 #1Спрете да купувате Кола бе хора. Тези монополисти убиват малките фирми.