В България се изисква човек да си закупи електронен подпис, за да си попълни данъчната декларация по интернет. Това, обаче, е почти единственото нещо, което може да се прави с електронен подпис. От друга страна, самият електронен подпис е сравнително скъп, макар че за щастие през последните години конкуренцията се увеличи и цените започнаха да спадат. На практика, за да си спести попълването на данъчна декларация на хартия и ходенето до данъчната служба или поща, един човек трябва вместо това да отиде до съответния доставчик на електронен подпис, да попълни други формуляри на хартия, да инсталира всички необходими драйвери и програми и едва тогава да започне да попълва данъчната си декларация.
Самото попълване на данъчна декларация по електронен път е по-сложно отколкото на хартия - човек, например, трябва да изчисли предварително всички суми и да ги попълни в електронната декларация, което е абсурдно, при положение, че програмата сама би могла да го прави. Например, ако човек има доход от три граждански договора, би било нормално той да попълни данните за всеки един от тях и компютърът да направи необходимите изчисления. Не и в България - данъкоплатецът трябва сам предварително да изчисли общите суми на платените здравни, пенсионни и социални осигуровки и данъци и да ги запише в съответното поле.
Най-интересната част на подаването на данъчна декларация по интернет е това, че не винаги тя е взаимозаменяема с хартиената. Ако например подадете декларация за платени лични данъци по интернет няколко минути след изтичане на срока, системата отказва да я приеме и цялата въведена информация се губи изцяло и безвъзвратно. След което човек трябва отново да попълни декларацията на хартия и да я подаде в данъчната служба или по пощата. Когато декларацията пристигне в данъчната служба на хартия, администрацията я поема и започва да я въвежда ръчно в компютъра. Не по-малко абсурдно е изискването за пращане на хартия или по електронен път на документи, удостоверяващи получените доходи - при положение, че данъчната администрация вече разполага с данни за доходите от работодателя.
Разбира се, не навсякъде е така. В някои страни електронното правителство наистина постига целите си - спестява време, нерви и средства на данъкоплатците и администрацията. В Естония, например, попълването на данъчна декларация по интернет става за около пет минути. Не само защото има плосък данък, но и защото електронната система на данъчната администрация е попълнила всички данни в декларацията предварително. Човек единствено проверява дали всички източници на доходи са попълнени правилно и се подписва.
Подписването в Естония също става с електронен подпис, но електронният подпис не се купува, а е вграден чрез чип в личната карта на всеки гражданин. Естествено, това позволява многобройни употреби на личната карта. Например, Естония е първата страна, в която е възможно гласуване по интернет за всички. Също така, в Естония вече няма билети за автобус - човек ползва за тази цел личната си карта. Както сподели на една скорошна среща с няколко български икономисти бившият премиер на Естония Март Лаар, постоянно възникват нови и нови употреби за личната карта, които дори не са могли да бъдат предвидени когато тя е въведена.
Някои ще кажат „България не е Естония" или „естонците измислиха Скайп, ние измислихме БАН" - т.е. не ни сравнявайте с тях, те са по-умни. Не бих се съгласил с това, но все пак, ето един друг пример от страна, която едва ли бихме могли да приемем за по-напреднала от България. Това е Гватемала.
През лятото на 2001 г. в Гватемала започва изграждането на електронна система, чрез която да се подават данъчни декларации и да се плаща данъци онлайн. Само година и половина по-късно чрез нея се събират над 80% от всички данъчни приходи. Системата струва всичко на всичко 220 хиляди долара, при това парите са дарение от Световната банка.
Повечето хора в Гватемала нямат компютри и интернет. Затова правителството се договаря с банките във всеки банков клон да има няколко терминала, на които хората да могат да използват системата чрез потребителско име и парола, предоставени им от банката. Банките получават минимална такса в размер на 0.1 долара за данъчна декларация и 0.085% от размера на преведеното данъчно задължение. В същото време се спестяват огромни административни и транзакционни разходи, опашки, загуба на време и т.н.
Може би не можем да се мерим с Естония - макар че след като правителството може да въведе биометрични данни в личните карти, спокойно би могло да въведе и електронен подпис. Какво, обаче, е оправданието дори изключително бедна страна като Гватемала да ни бие по електронни услуги?
t_point
на 05.07.2010 в 00:53:36 #5Ех г-н Ангелов, Поредния изключително слаб коментар, при безработица от 10% се чудя как на хора като вас се плаща. 1. Електронното правителство в България е на изключително високо ниво и това го видя с очите си всеки коъто през периода 2000 - 2010 се е занимавал с административна дейност, бяхме се върнали в 16ти век и Ники Василев ни върна обратно в 21 век за няколко години. 2. Не е вярно че с електнонен подпис се подават само данъчни декларации, подават се всякакъв вид други декларации справки уведомления, и т.н. свързани с фирмената дейност - интрастат, уведомления за назначени служители, промени в обстоятелствата по вписване на търговски дружества и т.н. и т.н. 3. Ако смятате че ел. подписа е сравнително скъп /еднократен разход - до 30 лв, по-евтино от стек цигари; за граждани и до 60 лв фирми/, то какво ли бихте казал за ежемесечните разходи за ток, вода, парно, газ - сигурно бихте се хванали за главата. 4. Данните в декларациите е препоръчително да се калкулират и подават от декларатора, в противен случай отговорността ще бъде прехвърлена върху държавата, като собственик на информационната система, защото всеки ИТ специалист знае че проблеми при работата на инфо системите винаги са възможни и при обработката на чувствителна информация трябва да има солидни презастраховки. 5. Покупката на ел. подпис е еднократна, но спестява многократно ходене на потребилеля до съответната служба. 6. Накрая признавате че всъщност навсякъде е така, което предполагам означава, че сам съзнавате абсурдността на твърденията си и се самоиронизирате.
zdv74
на 01.12.2007 в 22:54:01 #4Г-н Ангелов, използването на лична карта за градския транспорт звучи прекрасно и страшно. Спомнете си само за борбата на банките да предотвратят злоупотреби с лични данни при ползването на банкомати! Става дума за защита на личните данни, поради което сте прав за пълния хаос по този въпрос в България. Допреди година в Германия можеше да влезеш във фоайето на банката и да ползваш банкомат и други машини за банкови услуги, с помощта на банковата си карта. Днес вече не е така защото мошениците (често = на източно европейци) запознаха да крадат данни от тези електронни ключалки вместо от банкоматите. Идеята за електронно гласуване е чудесна от гледна точка на времето, цената и удобството при едно гласуване, но ужасна от гледна точна на възможностите за манипулации и злоупотреби. Намирането на баланс между сигурност и функционалност е много тънък въпрос. Нашите банки за електронно банкиране те затрупват със сертификати, пароли и т.н. секюрити техники. Същата услуга в Германия е по проста от ползването на електронната поща на Yahoo, и същевременно много по-сигурна от това на ОББ например. Според мен преди да започнем да попълваме данъчните си декларации по мрежата, трябва да имаме възможност (безплатно) да намерим подробна информация за всяка една административна процедура в държавата
Добри Божилов
на 04.11.2007 в 14:54:47 #3В България не може да има електронно правителство, защото в администрацията няма достатъчно качествени компютърни специалисти, които да поддържат системите. Средната чиновническа заплата и 300-400 лв. чисто, и това е 4-5 пъти по-малко от началната заплата на добър ИТ специалист в частния сектор. А работата по осъществяване на проект от типа "електронно правителство" е по-сложна но повечето проекти в частния сектор. Т.е. тук са нужни дори не просто специалисти, а най-добрите. Поради липсата на гъвкавост в администрацията няма как да се направи така, че ИТ спецовете да са със специални заплати, както това би се случило в частния сектор. Така де факто няма кой нито да внедри, нито да поддържа след това електронното правителство. Затова и скоро няма да го видим.
tosho
на 02.11.2007 в 01:24:39 #2Много просто - с ел. правителство няма да има корупция , а това е недопустимо
Георги Аспарухов
на 10.10.2007 в 00:03:14 #1много просто, г-н Ангелов, некадърните избиратели си избират некадърни управници. а некадърните управници са толкова некадърни и недалновидни, че не знаят какво да направят с цялата власт и ресурс, с които разполагат, когато са на власт. но притеснителното е най-вече това, че са некадърни. защото ако бяха малко кадърни нямаше да плащат луди пари за различни ИТ проекти и ИТ системи на правителствените организации, които да не могат да се интегрират по лесен начин една с друга.