Нито един влак не тръгна от Централна гара София от началото на стачката. От 78 влака, които са били в движение преди 8.00 ч., са спрели 74. Работодателят подложи на безпрецедентен натиск стачниците на много места в страната, предупреждава в съобщение до медиите КТ „Подкрепа".

Във Варна в противоречие на ЗУКТС бе приложен локаут, като 6 превозни бригади бяха подменени с резервни - действие, което законът забранява. Целият ръководен и среден апарат на Инфраструктурата бе изпратен в гарите, където хората са обявили, че ще стачкуват. Началник гарите са поели функциите на първо лице „Ръководител движение", което също е локаут, коментират от синдиката.

Нарушават се нормативните актове на БДЖ, както и правилата за безопасност на движение, като напр. влакът „Чайка експрес" от Бургас за София се движи от началника на влака, въпреки че бригадата кондуктори са обявили, че стачкуват и не са подали сигнал „готово".

В Плевен също е приложен локаут като стачкуващите Ръководители движение първо лице са заменени с други.

Същият натиск и закононарушения са приложени и в Пловдив, като е иззета инстуктажната книга на стачкуващия дежурен инструктор и е направен опит да бъде заменен от друг служител. Опитът е бил неуспешен, тъй като и другият служител е отказал и е заявил, че стачкува. В Пловдив има и други случаи на локаут, за което регионалният железничарски синдикат на „Подкрепа" е внесъл искове в съда.

На гара Костенец началник влакът на експреса Пловдив-Враца е заявил, че стачкува, но машинистът е потеглил, въпреки че не му е пададен сигнал „готово", което е недопустимо и незаконосъобразно.

В цялата страна са изпратени заплашителни писма с обратни разписки до членове на стачните комитети, в които се твърди, че стачката е „незаконна" и има заплахи за дисциплинарно уволнение.

Стачката набира скорост и среща широка подкрепа в цялата страна, заявяват от "Подкрепа". Според съобщението на синдиката, гражданите разбират, че не работниците и служителите в БДЖ са виновни за тежкото състояние на българските железници. Нещо повече, пътниците в международния влак за Истанбул, на които стачниците с чаша чай са се извинили за причиненото неудобство, са ги подкрепили до един.

По-късно в съобщение до медиите от от НКЖИ заявиха, че синдикатите дезинформират и локаут няма. Повод за реакцията е обявената от КТ "Подкрепа" информация, че в Горна Оряховица е наредено стачкуващият ел. диспечер да бъде заменен с друг служител без необходимата квалификация и правомощия по организация на движението.

Стачкуващият служител остро се е възпротивил, че тези действия застрашават живота и сигурността на пътниците, което е принудило директорът да отмени своята заповед.

Според НКЖИ не е налице локаут по смисъла на чл.20 и 21 от „Закона за уреждане на колективните трудови спорове". Работодателят не е нарушил по никакъв начин разпоредбите на закона относно локаута, тъй като:

- не е налице преустановяване дейността на предприятието или част от него;

- не са уволнявани работници и служители на компанията;

- не са приемани на работа нови работници на мястото на стачкуващите с цел предотвратяване или преустановяване на стачката или осуетяване удовлетворяването на предявените искания.

Изказвания от подобен род са на хора незапознати с Нормативната уредба на НКЖИ и МТИТС и дезинформират обществото, се казва още в изявлението.