Да се популяризира схемата „Училищен плод", за да се възползват възможно най-много училища призова изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие" Калина Илиева.

Схемата не е както при директните плащания, при които се изчаква да се види колко кандидати ще участват и сумата да се разпредели, а самият регламент казва, че задължително тези средства трябва да се разпределят на всички деца, които биха могли да се възползват, уточни Илиева.

Така ако се приложи схемата от 15 септември 2010 г. до 31 май 2011 г. е изчислено, че в 30 учебни седмици плодовете ще могат да се разпределят на децата по два пъти седмично. В самия регламент е заложено, че тези средства се разпределят на брой деца, а не на самите училища, които кандидатстват, обясни Илиева.

Едва след периода на прием на документите от 1 до 30 юни ще видим колко са всъщност училищата и какъв брой деца ще кандидатстват. Според мен достъпът е лесен", обясни Илиева пред агенция „Фокус".

Потенциални бенефициенти са училищата, общините, с които училищата са сключили споразумение или юридически лица -еднолични търговци, които са поели задължение към едно или повече училища за доставка на плодове или зеленчуци по тази схема, като всички изисквани документи към тях са подробно описани в наредбата.

Още миналата година през септември направихме стъпки за осигуряването на средствата по схемата „Училищен плод", тъй като преди да се приложи схемата, трябва да е налице националното законодателство, каза Илиева.

Националното законодателство по тази схема бе утвърдено на 12 май с решение на Министерски съвет, което е задължително, за да може Държавен фонд „Земеделие" като прилагащ орган да реализира самата схема..

„Схемата за училищния плод е за създаване на навици, не да замени топлата закуска, а да насърчи консумацията на здравословната храна. Важно е да се каже, че в зависимост от интереса у нас, Европейската комисия следващата година ще определи нов ресурс за страната ни.

Точно заради това, колкото по-добре успеем да приложим мярката и колкото по-голям е интересът от страна на училищата, толкова по-голяма е и възможността догодина да бъде отпусната по-голяма сума по тази мярка от Европейската комисия. Ние направихме едно проучване в другите страни-членки на Европейския съюз и стана ясно, че традиционно първоначално интересът е по-слаб, но след това се повишава. Така че всичко е в ръцете на училищата", допълни Илиева.