София без парно, Варна няма хляб, пише „Монитор"

София остана без парно, а Варна без хляб заради снега, затрупал страната през последните 2 дни.

Шест столични квартала замръкнаха на студено заради аварирал топлопровод. Причината бе токов удар, който пробил тръбите в района между булевардите "Димитър Несторов" и "Цар Борис III", съобщиха късно следобед от "Топлофикация". Без отопление останаха кварталите "Лагера", "Хиподрума", "Буката", "Иван Вазов", "Крива река" и комплексът "Медицинска академия". Аварията е голяма и няма да бъде отстранена скоро, допълниха от "Топлофикация". Не по-малко тежко беше положението и във Варна, където снегът разруши сгради и блокира доставките на хляб. 12 големи камиона, натоварени с хляб на „Добруджански хляб" АД, не успяха да тръгнат за селата в областта. Микробуси с вериги се опитваха да зареждат търговските обекти. Същата бе ситуацията и при другия хлебопроизводител „Савимекс". Коли на фирмата потегляха от завода, но заради преспите се връщаха пълни.

Козирките на две банки на Червения площад в морската столица пък поддадоха под тежестта на преспите късно вечерта в сряда. Първа се свлякла козирката на Първа инвестиционна банка, която е повлякла покривната конструкция на Райфайзен банк. След това се срутила и козирката на друга сграда, която се е намирала наблизо. Заради откъсването на навесите, двете банки останаха с изпочупени стъкла и врати, като по-тежко било положението в сградата на Първа инвестиционна банка.

Автогарата в морската столица също бе блокирана. Никакви автобуси не тръгваха или пристигаха в града. Още в четвъртък линията до Русе е била спряна.

На автогарата чакаха около десетина души, които имаха закупени билети за чужбина и трябва да стигнат до София, за да се прекачат на автобусите, обясниха от автогарата във Варна, цитирани от "БГНЕС".

 

Тежка верижна машина превози от близкото село Вранино до болницата в Каварна бременна в деветия месец с родилни болки.

 

Мъките на варненци обаче не бяха свързани само с движението по пътищата. Няколко квартала в града останаха без ток - кв. Чайка", комплексите "Свети Константин", "Златни пясъци" и "Бриз", местността "Акчелар", както и в част от кв. Галата.

Снежните виелици, които затрупваха градове и села в продължение на три дни, доведоха и до бедствено положение пет общини, оставиха без ток над 300 села и градове, а около 40 бяха без вода през вчерашния ден. Критично беше положението и в Добрич, Русе, Бургас и Стара Загора. Затворени останаха и проходите "Троян - Кърнаре", "Етрополе - Златица", "Твърдица - Елена" и "Върбишки". Проходът "Шипка" беше затворен в 8:30 часа заради снега и силния вятър.

Отворен бе Проходът на Републиката, където се преминава задължително с вериги, съобщиха от КАТ.

Високопроходими машини близо три часа издърпваха закъсали автомобили по пътя Петолъчката-Лозенец - Венец.

По почистването на републиканските пътища работиха 1950 машини. Това съобщи директорът на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев, цитиран от "Фокус". По повод усложнената ситуация между Венец и Петолъчката Георгиев съобщи, че към 11 часа аварийни екипи са достигнали до бедстващите автомобили и поетапно ги извеждат и отклоняват по обходен маршрут между Лозенец-Стралджа и Петолъчката.

 

"Рено" помете снегорин

 

Лек автомобил "Рено", движещ се с бясна скорост по заснежения път от кръстовището при спирка "Джебел" по посока град Джебел, се е блъснал в снегорин. Поради несъобразената с пътните условия скорост, возилото се завъртяло и се натресло в снегопочистващата машина, съобщиха вчера от полицията в Кърджали. Общо 6 са били пътните инциденти в Кърджалийско и като по чудо щетите са предимно материални. С травми по главата се е отървала 47-годишна пътничка в джип, след като колата отнела предимство на "Опел Кадет" и е последвал сблъсък. Ранената е настанена в болница. Самоук "пилот" без шофьорска книжка фучал с БМВ из центъра на Кърджали. При изпреварване блъснал "Опел Астра" и изчезнал от мястото на катастрофата. 25-годишният С.Ю.е бил издирен бързо от полицията, която му съставила акт. Ченгета са преследвали пияния до козирката Г.Ш., който се натресъл в паркиран до жилищен блок автомобил. Въпросният 24-годишен също напуснал мястото, но по-късно бил спипан. Алкохолът в кръвта му се оказал със съдържание 1,61 промила.

Три автобуса с 60 деца закъсаха на румънската граница

Три автобуса с 60 деца от Молдова закъсаха на границата до Дуранкулак вчера. Децата били настанени в хотели в Шабла. Автобусите са пътували към младежки почивен лагер в Сливен, а пътниците били изявени математици от Молдова. Децата и техните ръководители се отказали от почивката в България и около 10.00 часа вчера автобусите потеглиха отново към границата, за да се приберат в родината си.

Обилният снеговалеж парализира Добричка област вчера. 54 села останаха без ток, областният център - без вода, всички пътища бяха затворени, Добрич остана без градски транспорт.

Най-много села без ток бяха в Община Добричка - 25, в Балчик са 14, а 10 в Каварна. Без електричество останаха и помпените станции в Дъбрава и Гурково. Аварийните екипи на Е.Он. нямаха достъп до тях и заради липсата на електрозахранване, много села от областта останаха и без вода. Помпената станция в Приморци, която захранва Добрич, също бе без ток и целият град вчера бе без вода. Добруджанци останаха неприятно изненадани сутринта от сухите кранчета и до 8.30 часа цялото количество минерална вода в магазините бе изкупено, установи репортерска проверка. Без вода остана и Каварна.

Всички главни пътища в областта бяха затворени. Над 50 автомобила бяха закъсали по пътя Добрич-Балчик, а пътниците престояха на студа няколко часа, докато аварийните екипи ги изтеглят. Един автобус и няколко леки коли затънаха в преспите по пътя за Варна, въпреки че от Областно пътно управление съобщиха, че пътищата са затворени. Трите автобуса по линиите Добрич - София на фирмите "Етап" и "Груп" са спрени за два дни, съобщиха от офисите на фирмите.

Почистването в Пловдив и столицата с GPS

Частните фирми и общинската „Чистота", които осигуряват машините за зимното почистване на Пловдив, задължително трябва да са с монтирани GPS-системи. Решението е на общинската администрация и ще бъде приложено от началото на следващия зимен сезон, обяви вчера кметът Славчо Атанасов. Мярката повтаря решението на столичния градоначалник Бойко Борисов, който даде срок на комуналните фирми в София да монтират проследяващите усройства до 1 март т.г.

Оборудването със системите за контрол ще бъде за сметка на фирмите. За 36-те специализирани автомобила и трактора на „Чистота" парите ще бъдат отделени от общинския бюджет. Общо около 90 000 лева ще струва монтирането на GPS-системи на почистващите града 131 машини. Така ще се подобри контролът върху работата на снегорините и те ще се насочват към най-невралгичните започистване и за масовия транспорт места, допълни Славчо Атанасов. Договорите за почистване през тази зима вече са подписани и за това въвеждането на системата ще стане през следващия сезон.

Снегорините ще се контролират в открития през декември м.г. център в общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта". От него вече се наблюдават част от автобусите на градския транспорт. Датчиците, отчитащи движението на снегорините, ще са с различен цвят от маркировката на автобусите.

Почистването на Пловдив от снега бе временно спряно вчера сутринта. Някои от шофьорите са били цяло денонощие зад волана, обясни шефът на „Чистота" Радослав Кошински.

Кметът Славчо Атанасов обяви, че от днес служители на общината и районните кметства започват проверки за почистването на тротоарите от собствениците на жилища, офиси и магазини. Наредба 1 за обществения ред на пловдивската община предвижда глоби до 50 лева за неразрит от снега плочник.


Карат болни на диализа с БТР

Петима болни на хемодиализа бяха превозвани вчера повече от пет часа с БТР и друга специализирана високопроходима техника до болницата в Свищов. Болните трябвало всеки ден да провеждат диализни процедури в Центъра по хемодиализа в крайдунавския град. Тъй като пътищата в общината се оказали непроходими за обикновените автомобили, се наложило болните да бъдат извозени до болницата с високопроходима верижна техника. Заради падналия сняг и заледените и непроходими пътища обаче верижната техника успяла да достигне до Свищов едва около обяд.

От Областното пътно управление във Велико Търново информираха, че вчера отново най-тежко е било положението в общините Свищов, Павликени, Златарица и Елена. В Свищов вчера към 12,00 ч на обяд на места снежната покривка достигна 1 метър. Мъж, тръгнал от вилата си да се прибира към града подал сигнал в местната пожарна, че се е изгубил в района на местноста паметниците. Екип на местната пожарна е изпратен да го търси, но до обяд той така и не беше открит. Заради падналия сняг и блокирания достъп до него временно е затворено и пристанището в Свищов.

"До пристанището не могат да пристигнат никакви товарни превознисредства, нито жп-вагони. А и на практика ние не работим, а чистим снега",

коментира ситуацията шефът на пристанището инж. Здравко Диянов.

Кметът на Община Свищов Станислав Благов също призна, че ситуацията в общината е предкризисна. Тежко остана положението през целия ден и в останалите общини на Великотърновска област.

 

Освен на пътищата, вчера имаше блокирани хора и в крайните квартали на Русе. Причината - там не можеха да припарят дори колите на градския транспорт. Автобусите и тролеите трудно изкачваха затрупаните със сняг баири. От общината обясниха, че почистващите фирми в града работят нон стоп. Отринването обаче ставало трудно и било нетрайно.

Затова русенци започнаха да си изкопават тунели в снежните преспи, за да успеят да стигнат до улиците. Повечето магазини в кварталите "Дружба" и "Чародейка" бяха опразнени. Хората масово купуват хляб, мая и други продукти от първа необходимост.

Въпреки бедственото положение, кметът на Русе Божидар Йотов обяви, че и днес хората ще трябва да отидат на работа.

Нека всяка фирма сама да прецени дали може да освободи работниците си, докато движението в града влезе в нормален ритъм, категоричен беше той.

Все още не е взето решение дали децата в града ще тръгнат на училище на 7 януари или ще излязат в допълнителна ваканция. Това ще стане ясно в края на седмицата. От общината се надяват стихията дотогава да спре.

 

Забраниха движението на коли в Русе

 

Кметът на Русе Божидар Йотов обяви бедствено положение в града вчера сутринта.

Снежни преспи, високи метър, метър и половина, блокираха Русе от понеделник вечерта. Хората останаха заложници в къщите си, а движението на леки коли и камиони беше забранено. Някои села в общината останаха на тъмно, имаше такива и без вода. Областният управител Мария Димова обяви бедствено положение в крайдунавския град.

В града се движат единствено на снегорини, патрулки, пожарни, линейки и рейсове. Кметът на Русе Божидар Йотов обясни за "Монитор", че причина за обявеното бедствено положение са силните снегонавявания през последните 24 часа. Улиците побелявали веднага щом бъдат почистени и така маршрутите ставали труднопроходими.

Освен булевардите в града, бяха блокирани и пътищата към другите селища в областта. Автобус с 25 човека 25 човека закъса на пътя Русе-Щръклево в понеделник вечерта. Рейсът бил блокиран в преспите и кишата. Хората престояха повече от 4 часа на студа и снега, докато до тях успее да достигне военен камион, който да ги върне обратно в селото. Пътят Русе-Разград вече два дни е затворен за движение. От изходите на града за София и Силистра все още тръгват и се движат автомобили, но само с вериги и без ремаркета.

Освен на пътищата, вчера имаше блокирани хора и в крайните квартали на Русе. Причината - там не можеха да припарят дори колите на градския транспорт. Автобусите и тролеите трудно изкачваха затрупаните със сняг баири. От общината обясниха, че почистващите фирми в града работят нон стоп. Отринването обаче ставало трудно и било нетрайно.

Затова русенци започнаха да си изкопават тунели в снежните преспи, за да успеят да стигнат до улиците. Повечето магазини в кварталите "Дружба" и "Чародейка" бяха опразнени. Хората масово купуват хляб, мая и други продукти от първа необходимост.

Въпреки бедственото положение, кметът на Русе Божидар Йотов обяви, че и днес хората ще трябва да отидат на работа.

Нека всяка фирма сама да прецени дали може да освободи работниците си, докато движението в града влезе в нормален ритъм, категоричен беше той.

Все още не е взето решение дали децата в града ще тръгнат на училище на 7 януари или ще излязат в допълнителна ваканция. Това ще стане ясно в края на седмицата. От общината се надяват стихията дотогава да спре.

Булевардите лъснаха, остават улички и тротоари

 

Големите булеварди в столицата бяха почистени вчера.

Булевардите и ключовите шосета в София, които бяха затрупани с киша и набит сняг в сряда, лъснаха вчера сутринта. Машините изринаха централните улици и така изпълниха ултиматума на кмета Бойко Борисов града да е лъснат на сутринта. В сряда градоначалникът за пореден път заплаши да скъса концесионните договори.

Малките улички между блоковете и тротоарите в столицата обаче все още са затрупани. Хората се борят с преспите и кишата, за да излязат на улицата. Причината - тези задължения не били записани в концесионните договори.

"Ще преговорим снегопочистването, за да могат да се отринват и тротоарите. Ако трябва, ще увеличим и средствата за отринване.", обеща столичният кмет Бойко Борисов. Рано сутринта градоначалникът и концесионерът по чистотата Георги Крумов обиколиха софийските улици, за да проверят дали са почистени те.

Шефът на "Екуест" увери генерала, че от сряда по софийските улици работят 245 машини. Полицаите били преброили само 41, тъй като останалите не били обикновени снегорини, а комбинирани. Крумов дори обеща да сложи GPS-и на боклукчийските коли до средата на март.

Положението в София се нормализирана почти напълно вчера след обяд. Само няколко коли на градския транспорт закъсняваха с по 5-6 минути.

Анулираха шест полета

Шест пристигащи полета на летище София са отменени вчера заради лошите метеорологични условия. Анулирани са полетите от Варна от 9.20, 9.25 и 12.50 часа, както и този от Бургас в 6.25. Интернет страницата на летището съобщава и че има два отменени полета от Букурещ в 11.20 часа и Виена в 13.30 часа.

Единственият отменен заминаващ полет от летище София е този за Букурещ в 8.30 часа тази сутрин.

От аерогарата в Бургас съобщиха вчера, че са готови да приемат полети и на другите летища от страната.

През зимния период, когато летищата в страната затварят врати поради лоши метеорологични условия, Летище Бургас е винаги на линия, заявиха от ръководството на Летище Бургас.

 

 

А когато сняг забръска.., отбелязва „Капитал"

 

На национално ниво две държавни институции имат пряко отношение към републиканската пътна мрежа, която включва всички магистрали и пътищата от първи, втори и трети клас:

Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (приемник на бившата агенция "Пътища" към министерството на регионалното развитие, която беше преобразувана през юли 2006 г.) е на подчинение на министъра на финансите Пламен Орешарски, но солидарно в управителния му съвет участват министрите на регионалното развитие и благоустройството и на транспорта Асен Гагаузов и Петър Мутафчиев.

Подразделения на фонда в страната са 27 областни пътни управления, които контролират изграждането, ремонта и поддържането на магистралите и републиканските пътища. Тези дейности се осъществяват от фирми, с които областните управления сключват договори след търгове за обществени поръчки. Пътните подразделения са длъжни да си взаимодействат с регионалните звена на "Гражданска защита" при бедствия и аварии и с поделения на Българската армия при стихийни бедствия, крупни промишлени аварии и война.

  • Национална служба "Гражданска защита" е на подчинение на министъра на държавната политика при бедствия и аварии. Нейни звена в страната са 28 областни дирекции, които са задължени да организират и провеждат спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи при възникване на бедствия.

За четвъртокласната пътна мрежа отговарят кметовете на общините.

От няколко дни България живее под блокада. Тридесетина сантиметра сняг - нещо обичайно за нашата географска ширина през януари, парализираха страната. Десетки селища се оказаха откъснати от общинските центрове без електричество, вода и телефони, стотици хора бедстваха в коли и автобуси по непочистените пътищата. А пътният възел "Петолъчката" край Сливен се превърна в синоним на мизерията в държавата - институционална, интелектуална, инфраструктурна, технологична, техническа и каква ли още не...

 

"Стояхме 20 часа блокирани в снега на 2 км от "Петолъчката" без вода и храна и без никаква възможност да напуснем автобуса. Добре че някои от пътниците имаха малко бисквити и сандвичи, които разпределихме между децата. В автобуса беше топло, но се наложи да приютим пътници от няколко автомобила, чието гориво беше свършило", разказва Илияна Милина. Тя заедно с още стотици хора, сред които и малки деца, прекара почти денонощие на пътя от Бургас за Стара Загора.

 

Драмата започна от 18 ч. в сряда и приключи чак следобед на следващия ден. "За това време никой не дойде да ни помогне. Звъняхме къде ли не - в Гражданска защита и КАТ, но ни уверяваха, че се работи по проблема", каза още Милина. Журналистката от в. "Дневник" Светлана Георгиева, която пътува в същия автобус, разказа, че от Българския червен кръст били готови да предоставят храна на бедстващите, но се оказало, че не разполагат с кола. От Гражданска защита пък им обяснили, че имат три превозни средства, но те били заети. Поради липса на вода се наложило Георгиева да разтопява сняг за детето си. Ядосан мъж разказа пред медиите, че след като свършило горивото в автомобила му, успял да се добере до почистващите машини и поискал литър нафта, за да стопли децата си. От почистващата фирма му отказали. Човекът обясни, че докато хората бедстват на метри от тях, работниците по почистването бездействали. "Истината е, че се черпеха с пиене и ядене", възмути се той.

 

"Едва в ранния следобед в четвъртък се появиха един снегорин, два БТР-а и един камион, които започнаха да почистват снега и да изтеглят закъсалите коли от пътя", продължи да разказва Милина. Тя и Светлана Георгиева са убедени, че ситуацията е можело да бъде избегната, ако почистването на пътя е започнало навреме.

 

Странната криза

 

"Петолъчката" е само една от кризисните точки по шосетата на страната. Същият първокласен път, на който тя се намира, се оказа затворен почти за денонощие и в участъка от Стара Загора до Нова Загора. Достъпът до десетина села в Старозагорско беше напълно блокиран. Под снежна блокада осъмна и Русе. Там единствено се почистваха маршрутите на градския транспорт, а движението по улиците беше разрешено само за автомобилите със специално предназначение. Заради непроходимите пътища в дунавския град и околните населени места в цялата област беше обявено бедствено положение. За два дни без връзка с останалите селища в Плевенско остана Козлодуй. Никопол пък беше изолиран от света за шест часа. По-голямата част от пътищата в област Плевен също не бяха почистени навреме. В бедствено положение са три общини в Разградско - Самуил, Исперих и Кубрат. Подобна е картината и в областите Велико Търново, Силистра и Шумен. Десетки коли закъсаха и с часове престояха в преспите и по международния път Русе - Бяла. В петък сутринта стана ясно, че и влаковете не са по-сигурно средство за придвижване - някои регистрираха закъснения над 12 часа.

 

В същото време и за лаика беше очевидно, че не става въпрос за природно бедствие, а за нормален снеговалеж за януари, което потвърдиха и метеоролозите.

 

Виновните: снегът, вятърът и хората, че пътуват

 

На този фон мълчанието на държавните институции беше направо необяснимо. Поддръжката на пътищата в страната се осигурява от фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Нейният директор Веселин Георгиев се оказа недостъпен за журналистически въпроси, които пресцентърът приемаше само писмено, без да последва отговор. Единствената медийна поява на Георгиев беше с интервю пред агенция "Фокус", колкото да каже, че проблемът не бил във фирмите за снегопочистване, които са наети от поделенията на фонда, а във вятъра. "Снегоринът минава, почиства и веднага след това се образува преспа", казва Георгиев.

 

Васил Иванов от областното пътно управление в Ямбол заяви: "Имаше моменти, когато на половин метър нищо не се виждаше пред водачите на разчистващата техника." На въпроса чия е вината той отговори така: "Поделена е между вятъра и шофьорите, които не бяха подготвени за пътуване в зимни условия. Повечето от заседналите автобуси и големи камиони бяха без вериги и зимни гуми."

 

Подобно обяснение за непочистената отсечка между Стара и Нова Загора даде и Таньо Златанов, който отговаря за оперативното почистване в БСК Ес Би Ес. По думите му вина за забавянето на почистването носят камионите, които блокирали пътя и така попречили на машините да си свършат работата. "Много от шофьорите изоставят закъсалите тежкотоварни автомобили и докато ги намерим, се губи много време", оправда се той. В подобни случаи, за да могат машините да започнат работа, трябва първо Гражданска защита да изтегли от пътя автомобилите. Същото казва и председателят на Българската браншова камара "Пътища" инж. Румен Йовчев. "Една от основните причини е, че шофьорите не са подготвени", коментира той и припомни ситуацията на магистрала "Хемус" от миналия месец, когато заради падналия десет сантиметра сняг 14 ТИР-а блокираха движението за повече от 5 часа. "Тогава видях какво се случи. От КАТ попитаха един водач на закъсал ТИР защо е без вериги, а той се смее", припомни си инцидента Йовчев.

 

"За да има закъсали тежкотоварни автомобили, означава, че пътят не е почистен", коментира оперативният дежурен от Националната служба "Гражданска защита" в София Тошко Илиев. "Цял ден ми звънят възмутени хора и ни обвиняват нас за непочистените пътища. А ние нямаме вина за това. Нашата задача е да оказваме помощ при бедствени ситуации", разясни той. Илиев градира отговорността за тежкото положение по пътищата така: на първо място вина имат хората, които тръгват на път, след като метеоролозите са ги предупредили за влошаването на времето. На второ място Илиев постави държавата, която не отпуска достатъчно средства за закупуване на модерна верижна техника. "Сегашната е отпреди 20 години", добавя той.

Все пак не е чистено навреме

 

Директорът на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" все пак признава пред "Фокус", че две от фирмите, които трябва да подържат чист първокласния път Стара Загора - Бургас, не са си свършили работата. Това са спечелилата търга за поддръжка на участъка от пътя около "Петолъчката" ямболска фирма "ПСФ Мостинженеринг" и БСК Ес Би Ес, която отговаря за отсечката между Стара Загора и Нова Загора. И двете дружества са дъщерни на "Трейс груп холд". Тя нашумя наскоро с небивалия интерес към книжата й, предложени за продажба на фондовата борса, както и заради информацията, че нейни дружества ще участват в изграждането на новите участъци от магистралите. За почистването на пътната мрежа в Старозагорско отговаря още една дъщерна фирма на "Трейс груп холд - Пи Ес Ай. Дружеството покрива териториите на общините Казанлък, Гурково и Чирпан. И тази фирма имаше затруднения в почистването на част от пътя между Стара Загора и Казанлък, но го възстанови рано сутринта в четвъртък.

 

От областното пътно управление в Плевен направо обвиниха за непочистените пътища в областта фирмата "Пътинженеринг", която е спечелила търга за поддръжка на републиканската пътна мрежа в плевенския регион. Тя е дъщерно дружество на холдинг "Пътища" - също кандидат за изграждане на магистрални отсечки, в който основен акционер е бизнесменът Васил Божков. Директорът на службата Любомир Станчев разясни, че според приетия от областното пътно управление оперативен план фирмата трябва да разполага с постоянна техника за снегопочистване и да има сключени договори за предоставянето на допълнителна техника, ако възникне кризисна ситуация. "Оказа се, че "Пътинженеринг" не само не може да осигури допълнителни снегопочистващи машини, но и голяма част от тези, които излязоха да почистват, още със започването на работа се повредиха", каза Станчев. "Капитал" на два пъти потърси за коментар изпълнителния директор Хари Найденов, но той затваряше мобилния си телефон при споменаването на името на вестника. От пътното управление в Плевен уточниха, че според подписания договор с фирмата сумата, която тя получава през зимния период за снегопочистване, е 280 хил. лв. на месец, а през останалото време на годината й се превеждат 60% (или около 130 хил. лв.) от тези средства.

 

Вероятно има и други фирми, които не са си свършили работата по снегопочистването. Причината да посочим точно тези е, че те покриват участъците, където кризата се прояви в най-драстичната си форма. А фирмите са същите, на които управляващите разчитат за построяването на ключови магистрални отсечки.

 

До редакционното приключване на броя от фонд "Републиканска пътна инфраструктура" така и не отговориха каква схема трябва да се задвижи при снеговалеж и дали тя е изпълнена, както и дали ще наложат санкции на фирмите, които не са почистили.

 

Институциите - просто не работят

 

Метеоролозите предупредиха още преди 1 януари за очакваните валежи, но това не е било достатъчно, за да предизвика иначе стандартна подготовка в отговорните институции. Нещо повече - до този момент нито един министър от трите министерства, отговарящи за поддържането на пътната инфраструктура - на регионалното развитие и благоустройството, на транспорта и на финансите, не благоволи да коментира тежката ситуация. А вицепремиерът и министър на държавната политика по бедствията и авариите Емел Етем е в отпуск.

 

Станахме свидетели и на немалко управленски парадокси. Безсилен в напълно блокирания от снега град Русе кметът Божидар Йотов обясни обявеното в областта бедствено положение така: "Направихме това, за да можем наистина да почистим снега." Градоначалникът на Каварна Цонко Цонев взе още по-радикално решение. Той забрани на автомобилите в общината да се движат през нощта, докато пътищата не бъдат почистени. В София се стигна до куриозната ситуация в първия работен ден на годината гражданите да бъдат призовани да не... ходят на работа.

 

Бившият министър на регионалното развитие от кабинета "Костов" Евгени Чачев смята, че основната грешка е в закриването от сегашното правителство на бившата агенция "Пътища" и заменянето й с фонд "Републиканска пътна инфраструктура". "В управителния съвет на фонда са министрите Пламен Орешарски, Асен Гагаузов и Петър Мутафчиев и така не се знае кой носи отговорност за окаяното състояние на техниката и за неизпълнените ангажименти по поддръжката на пътната инфраструктура. Със сигурност това не са само фирмите, въпреки че в инструкциите за действие в подобни ситуации те трябва да започнат опесъчаването на пътя при снеговалеж, ако температурите започнат да падат под нулата, а при петсантиметрова снежна покривка трябва машините да започнат да почистват", каза Чачев. Отговорните държавни институции обаче се въртят в омагьосан кръг и взаимно си прехвърлят вината.

 

С основание прекаралата едно денонощие в зимните преспи Илияна Милина си задава въпроса защо никой не ги е предупредил, че в този участък на пътя се е образувала колона от автомобили, дълга близо три километра, кой е виновен за непочистения първокласен път и защо са били оставени на произвола на съдбата в студената януарска нощ. Със сигурност тя няма да получи отговор на тези въпроси поради простата причина, че нито една от институциите, които са можели да предотвратят тежката ситуация - КАТ, фонд "Регионална пътна инфраструктура" в лицето на областното пътно управление (ОПУ) в Ямбол, снегопочистващата фирма и Гражданска защита, не се чувства отговорна. Защото, както каза Светлана Георгиева, "случилото се на "Петолъчката" е онази безотговорност на държавата, която допусна трагедията с наводнението в цар Калоян, както и много други досега."

 

Само преди седмици държавните ведомства си разделиха 1.4 млрд. лв. от бюджетния излишък. От тях 20 млн. специално бяха отделени за снегопочистване. Става дума за допълнителна сума към нормалния бюджет на фонда за републиканска пътна инфраструктура, в който през 2007 г. от винетки са постъпили 220 млн. лв.

 

 

Не е виновен снегът. За пари е, коментира „Капитал"

 

 

...да се спасява кой както може

Не, не и не. Снежната блокада на градовете и пътищата не е нормална. Колкото и всички, които отговарят за почистването, да обясняват обратното, е истинско чудо, че първият голям сняг не отне човешки животи, защото предпоставките бяха налице. За пореден път властта остави хората сами срещу природната стихия. И както в много други подобни ситуации, се оказа, че основни системи в държавата не работят.

 

Този път изобщо не може да става дума за извънредни събития или - другото банално оправдание - липса на пари. Става въпрос за некадърност или по-лошото - престъпна безотговорност на хора, които се издържат от нашите данъци. Като се почне от чистача на "Волф" и "ДИТЦ" и се стигне до министъра, в чийто ресор влиза задължението за борба с природните бедствия.

 

Не е нормално властите да остават изненадани от паднал сняг през януари. Не е нормално снегорините да излизат едно денонощие след образуването на преспите. Не е нормално колони от автомобили и автобуси да престояват по 48 часа на магистралата, без да има кой да им занесе поне вода и храна. Не е нормално Емел Етем да си кара спокойно отпуската, когато цели райони от България са обявили бедствено положение. Не е нормално в същото това време правителството да си отменя заседанието поради... липса на точки в дневния ред. Единствено президентът Първанов извади късмет - представете си колко нелепо щеше да звучи баналното му новогодишно обръщение към нацията, ако снегът беше завалял ден по-рано...

 

Изглежда, че нарочно всичко е програмирано така. Най-нормални природни явления да водят до бедствия. Защото, когато има кризи, се намира и кризисно финансиране за отстраняване на последствията - Емел Етем е много добра в това. Когато София осъмне блокирана в снега, се оказва, че на концесионерите пак не се плаща достатъчно. Сигурно същото ще се окаже и за фирмите, които трябва да чистят магистралите. Не е виновен снегът. За пари е. Виновни са тези, които вероятно заради "специалните си отношения" с всички тези фирми не са в състояние да контролират колко и кога чистят. Кметът на София също изглеждаше по-възмутен, че е "излъган от приятели" (за броя на снегорините), отколкото, че хората не могат да отидат на работа. Виновни са и катаджиите за това, че по пътищата има ТИР-ове без вериги и автобуси с изтъркани гуми. Виновен е шефът на фонд "Републиканска пътна инфраструктура", дори само заради това, че не се чувства длъжен да обясни къде се е провалила системата.

 

Всичко това е илюстрация за пълния разпад на държавността в България. Сякаш членството в Европейския съюз напълно е изпарило от главите на управляващите базисното правило, че задължение на всяка държава е да пази живота и здравето на своите граждани. Все пак нали затова плащаме данъци? Нивото на безхаберие в правителството бележи все по-смъртоносни стойности - като се почне от трагедията в Цар Калоян (отнела живата на осем души заради неподдържани язовири, превърнати в рибарници) и се стигне до катастрофичните последствия от първия по-голям сняг за тази зима.

 

 

 

И кметът доволен, и концесията цяла, отбелязва „Капитал"

 

Докато в първия работен ден на новата година софиянци газеха в сняг до коленете, на сайта на Столична община можеше да се прочете новината, че от 2 януари започва пълненето на софийските дупки. Е, напълниха се, и то не само дупките, но и целите улици, но не с асфалт, а с тонове сняг. В продължение на повече от 24 часа София сбъдна мечтата на зам.-кмета по транспорта Велизар Стоилов и се превърна в град без коли, че и без хора. Снегът стана повод за обичайните размени на реплики, в които кметът обвинява концесионера, че не си върши работата, а концесионерът - че не му стигат парите. В спора се роди и истината - че новият собственик на концесиите - инвестиционното дружество "Екуест", има желание да разшири обема на работата си, което е свързано и с увеличаването на средствата за чистота от страна на Столична община. А кметът от своя страна няма нищо против това да се случи. "Не става въпрос за предоговаряне на концесията, а за допълването на дейностите, които тя включва", обясни Георги Крумов, управляващ съдружник в "Екуест". Според него преговорите с кмета могат да започнат до дни. Така кризата със снега се оказа печеливша за всички, ако не броим софиянци. Бойко Борисов отново демонстрира власт, брои снегорини и дори заплаши концесионера със съд. А почистващите фирми показаха нагледно зависимостта на града от тях и поискаха повече средства и

 

Нови условия в договора

 

За порочността на договорите за чистотата на София се говори от години. Става въпрос за четири договора с три фирми "Чистота - София" АД, ДИТЦ и "Волф-96" ООД, сключвани по времето, когато Стефан Софиянски беше кмет, а Антоан Николов - председател на общинския съвет. Първият от тях изтича догодина, а другите - в годините до 2014.

 

Доскоро и трите фирми бяха под контрола на един и същи човек - Румен Гайтански, известен с прякора си Вълка. Във всяка предизборна кампания от 2001 г. досега концесията за чистотата е обект на остри нападки, включително и от настоящия кмет Борисов, който също дойде на власт със заканата, че ще развали договорите, ако София не се чисти. Въпреки това обаче концесията оцелява, а очевидно и ще се разширява. В края на март м.г. Румен Гайтански продаде фирмите си на "Екуест" за 45 млн. евро, а сделката получи одобрението на Комисията по защита на конкуренцията. Радостта от смяната на собствеността обаче не беше изпитана от жителите на София, защото градът не стана по-чист.

 

В духа на досегашната традиция първият голям сняг за зимата се оказа предизвикателство и за новия притежател на концесиите. Според Георги Крумов снеговалежът е съвпаднал с датата, в която фондът му е получил реално контрола върху мениджмънта на трите дружества. "Бяхме се разбрали за шест месеца преходен период", обясни той, след което поясни, че през това време част от цената по сделката е била в доверителна сметка. По думите на Крумов пропуските в работата на фирмите през изминалите месеци е по вина на предишното ръководство.

 

През годините договорите за почистване на София се оказаха

 

Най-оспорваните документи

 

С много усилия общината успя да подпише два анекса - през 2004 и 2006 г. С тяхна помощ за пръв път се въведе възможността концесионерът да бъде наказван за несвършена работа. Променен беше и механизмът за плащане - на декар изпълнена задача, вместо на базата на "наряди". С много усилия бяха задължени концесионерите да въведат и GPS система, която да се следи, отчита и контролира движението на сметоизвозващите коли. Макар че то отдавна трябваше да е факт, изпълнението на това решение се бави. Поредният краен срок за това е март 2008 г. Ако GPS системата работеше, сега нямаше да се налага кметът Борисов да води спорове с новия концесионер за броя на снегорините - дали са били 41 или 250. А полицията, вместо да записва номерата на почистващите машини, можеше да се посвети на друга дейност.

 

Скандалът около снежна София напомни за някои откровени недомислици при сключването на концесиите. Като например, че тротоарите не са сред обработваните площи, както и по-малките улици, по които не може да мине снегорин. Дори и релсите на трамвая се оказват ангажимент на градския транспорт, а не на "Волф-96" ООД, ДИТЦ или "Чистота - София" АД. Новият собственик на концесиите обяви, че няма нищо против да поеме и тази дейност, но само ако му се платят повече пари. Определянето на това какво се чисти и какво не става на базата на т.нар. годишна задача, която се приема от Столичния общински съвет и по методика за извършването на отделните дейности по почистването. За миналата година парите за зимно улично почистване са 7 млн. лева, които според Борисов не стигат, за да се плати на концесионера и извозването на снега. Годишната задача за 2008 г. все още не е гласувана от общинския съвет, което означава, че в нея биха могли да влязат и някои нови параметри, след като представителят на "Екуест" и столичният кмет се оказаха на едно мнение - че град като Виена има 120 млн. евро за почистване, а София - 3.5 млн. евро. Години наред парите за чистотата са обект на спорове в СОС и въпреки че през различните периоди почистващите фирми взимаха дори и повече пари от сега, (през 2002 г. бюджетът им е над 61 млн. лв., а за 2007 г. е 50.5 млн. лв.) София никога не е била чиста. Няма практика например кофите за боклук да бъдат мити или дезинфекцирани. А основен проблем си остава

 

Контролът върху изпълнението

 

на задачата им. Трудно се проверяват отчетените кубици вода за измиването на града, което, освен че се прави рядко, все се случва и да съвпада с някой обилен дъжд. Също толкова относително е и количеството луга, с което се ръсят заснежените улици.

 

В момента инспекторатът към общината е институцията, която следи работата на концесионерите. Затова и част от общинските съветници бяха учудени защо патрулите на МВР са следили за броя на снегорините, а не работещите на щат 350 души в инспектората. На базата на влезлия през 2005 г. нов закон за концесиите общинският съветник от ДСБ Вили Лилков преди година и половина внесе докладна за създаването на контролно звено, което да осъществява мониторинг на концесионерите. Идеята е то да бъде колективен орган от експерти и от представители на общинска администрация, който да има право да изисква документация от фирмите, с които са подписани договорите и т.н. Сега общинските съветници нямат механизъм, с който да разберат например дали почистващите коли на трите дружества, ангажирани с чистотата на София, са 250 или по-малко.

 

И четирите договора за чистотата са сключени във времето, когато Законът за концесиите не важеше за общинската собственост. Затова е налице парадоксална ситуация - вместо концесионерът да плаща на общината за възможността да изпълнява дадена дейност (както е във всяка една концесия), се получава обратното - общината плаща на фирмите концесионери. Още през 2003 г. беше предложено договорите да бъдат развалени, а вместо тях почистването, озеленяването и други подобни услуги да бъдат възложени по реда на обществените поръчки. Контрааргументът винаги е един и същи - железните договори с концесионерите. Но не в смисъла на защитен интерес на града, а като застраховка от страна на фирмите.

 

„Удължават ваканцията", предупреждава „Стандарт"

Няколко дена повече зимна ваканция ще имат децата в половин България. Хлапетата от бедстващите заради преспите райони няма да влизат в класните стаи в понеделник, съобщи зам. просветният министър Ваня Добрева. Тогава ще решим с колко още да удължим принудителната почивка, допълни тя.

Школата в Добрич и варненските общини Суворово и Аксаково остават затворени. В Казанлък има училища без парно, които не се знае кога ще бъдат отворени. Лавина от жалби заради студа затрупа МОН. Шефовете на регионалните просветни инспекторати алармират, че не могат да осигурят нормални условия за децата. Особено критично е положението в малките градове и селата.

Енергийната система на страната е на ръба. Ако сибирският студ продължи още 4 дни, ще има режим на тока, предупредиха енергетици.

Ако температурите навън се задържат за няколко денонощия под минус 15 градуса, режимът на ток в страната е неизбежен. За ужас на всички метеоролозите съобщиха, че кучешкият студ ще продължи поне до неделя.

В мразовитите дни потреблението се задържа на високи нива. В 16 часа вчера, за да свети и да се грее, държавата е изгорила тока от 5934 мвт мощности, съобщи Иван Айолов, шеф на "Електроенергийния системен оператор". Това е нормално при зимни условия. За вечерните часове бяха натоварени близо 6600 мвт от енергийната система на страната. Печенето на новогодишната баница и пържолите са изгорили тока от 6860 мвт мощности. Това е своеобразен рекорд, макар да е под нивата от Коледа - близо 7 хил. мвт, обясни Айолов. По думите му в момента енергийната система на страната е на ръба. Ако обаче някъде има авария, системата няма да издържи.

 

 

Мъртва студентка 2 дни под преспи, съобщава „Стандарт"

 

Виелици и преспи погребаха 22-годишна студентка. Безжизненото тяло на Гергана бе открито под отломките от срутилите се козирки на две банки в морската столица - Първа инвестиционна банка и Райфайзенбанк, които се намират на бул. "Осми Приморски полк". Отломките обаче не бяха разчистени в продължение на два дни, а районът бе отцепен със сигнални ленти. Първоначално полицаи и служители на банките казаха, че инцидентът се разминал без жертви. След това полиция и Гражданска защита спорили кой трябва да махне ламарините и бетона. Накрая - вчера следобед общински полицаи разчистиха отломките и откриха под бетонната плоча трупа на Гергана. Най-вероятно момичето не е починало веднага, а се е задушило под бетона, коментираха медици. Според тях, ако в първия момент то само е загубило съзнание, животът му е можел да бъде спасен при бързи действия за разчистването на отломките. Тепърва експерти на съдебна медицина ще установяват точната причина за смъртта. Момичето е родом от Несебър, но е студентка във Варна. Към 14,40 ч вчера приятелят на девойката бе извикан на мястото на инцидента, за да я разпознае. Според шефа на варненската полиция комисар Димитър Димитров в районното не е бил подаден сигнал за изчезването й. Според близки на семейството й обаче сигнал бил подаден, след като родителите не открили Гергана на мобилния й телефон, а в четвъртък не отишла и на изпит в университета. Последната информация за жертвата е записана от камерите на Първа инвестиционна банка, научи "Стандарт". Секунди преди да се изключат от срутването, те заснели преминаващото в бурята момиче, облечено в бяло. По случая е заведена преписка за убийство по непредпазливост.

Още три жертви взеха преспите за последните 24 часа.

 

Извадиха труп на момиче под срутените козирки във Варна, пише „Монитор"

 

Екипи на Гражданска защита вчера почистиха останките от козирките на двете банки паднали на 2 януари на бул."Осми приморски полк" във Варна.

Трупът на 22-годишната Гергана Великова от Несебър беше открит под развалините на срутените козирки на две банки във Варна. Тялото беше намерено почти две денонощия след като навесите рухнаха под тежестта на снега. Според първоначалните данни девойката е починала от задушаване и от тежките рани, които е получила. В момента на срутването Гергана е била точно под козирките. Най-вероятно ако разчистването на разрушенията беше започнало по-рано момичето е щяло да има шанс да оцелее, коментираха потресени от трагедията варненци. Родителите на Гергана са тръгнали да я търсят още на 3 януари и са говорили с кварталния инспектор в Първо районно. Тя е била студентка първи курс в Икономическия университет във Варна. Приятелят є я е разпознал единствено по дрехите. Трупът на момичето е бил премазан от тежестта на бетонните козирки, коментираха очевидци. Тялото било на ъгъла на Първа инвестиционна банка близо до безистена, който води от улицата към вътрешния двор на жилищните блокове.

Първото нещо, което трябва да установи разследването е защо разчистването на развалините е започнало толкова късно, съобщиха пред "Монитор" от прокуратурата. Поръчана е строително-техническа експертиза за това кой е изпълнил строежа на двете козирки. Ще бъдат иззети и прегледани видеозаписите от охранителните камери на двете банки. Преди да паднат козирките и да прекъснат камерите, последният кадър е от преминаващо момиче, облечено в бяло, съобщи Дарик радио.

Ще бъде проверено и дали не е извършвано допълнително надстрояване.

Козирките на двете банки ­ Райфайзен и Първа инвестиционна, намиращи се на Червения площад във Варна, се срутиха от снега в 21,00 часа на 02.01.2008 г. Заради натежалия сняг първа се свлича козирката на Първа инвестиционна банка и повлича покривната конструкция на Райфайзен банк. След това се срути и козирката на сграда в близост до офиса на MTel. И двете банки бяха с изпочупени стъкла и врати, като по-тежко бе положението на сградата, в която се помещава Първа инвестиционна банка.

 

Снежното бедствие взе жертви, съобщава „Дума"

 

Двама починали и една жена в неизвестност сложиха началото на мрачната статистика в резултат на снежното бедствие. В нощта срещу петък е починал 33-годишният Друми Великов от с. Просена, Русенско, който е бил на хемодиализа. Това съобщи БГНЕС. Той е трябвало да бъде включен към прочистващите апарати в 8 ч. в четвъртък. Екип на "Гражданска защита" обаче е успял да влезе в селото едва към 1 часа през нощта. Младият мъж е починал на път за русенската болница.

Втората жертва е жена, която е починала от измръзване в шуменското с. Трем, съобщи Дарик радио. Тялото на 22-годишно момиче бе намерено под падналите в четвъртък козирки на две банки във Варна.

Междувременно се издирва изчезнала 46-годишна жена. В четвъртък около 17 ч. тя е тръгнала да се прибира пеш към с. Мировци от Нови пазар. Малко по-късно съобщила в полицията, че се е изгубила. Оттогава екипи на "Гражданска защита" и жандармерията я издирват, но резултати още няма.

Спасителите от варненската дирекция на МДПБА пренесоха на ръце болна жена от Осеново вчера. На нея също й се е налагала хемодиализа.

Семейство с малко дете е било спасено призори в петък от спасителите от варненската дирекция на МДПБА. Сигналът е получен малко след 3 ч. през нощта. Семейството е пътувало с личен автомобил, изгубили са ориентация в района на Ветрино и не са могли да дадат точно описание на мястото, на което са се намирали. По информация на спасителите много важно е било поддържането на непрекъсната връзка по мобилния телефон. Благодарение на това към 5 ч. семейството е открито и изтеглено от снега.

В нощта срещу четвъртък враненските спасители към местната дирекция на МДПБА са извели 85 човека от 55 закъсали в снега коли по магистрала "Хемус" и 30 от закъсалите возила по пътя Варна-Шумен.

Областният управител в Бургас е поискал от Министерството на здравеопазването хеликоптер за болен на хемодиализа в с. Каменяк край Руен, съобщи БТА. Тежките машини не можели да пробият път през преспите в района на селото, които на места достигат два метра.

Спешно вчера са били разчистени пътищата до две села в Старозагорска област. Причината е фалшиви сигнали за абортиращи жени. Единият е получен в четвъртък вечерта в 11 ч. от с. Гурково. Екипи на "Гражданска защита" са разчистили пътищата, за да помогнат на жените, но тогава са разбрали, че сигналите не са истински.

Русенската община отмени предвиденото за неделя традиционно хвърляне на кръста в р. Дунав на Йордановден заради бедственото положение и прогнозите за влошаване на времето в областта.

 

Самолетите вече кацат в София

 

Отлични условия за кацане и излитане има на летище София от вчера. Това съобщи БГНЕС, цитирайки Красимир Димитров от пресцентъра на летището. Според него са наваксани и полетите, с които е имало проблеми поради метеорологичните условия в предишните дни. По разписание вчера е излетял самолет за Санкт Петербург. В разписанието си са се вместили и полетите на Бритиш Еъруейз от лондоското летище Хийтроу, на Еър Франс от летище "Де Гол" в Париж.

 

Поне четири жертви на снега и безхаберието, брои „Сега"

Въпреки уверенията на министъра на бедствията и авариите Емел Етем, че положението в страната е под контрол и че екипите на "Гражданска защита" си вършат работата, тъжната статистика сочи засега четири жертви на снежните бури и една безследно изчезнала жена.

 

Най-фрапиращ е случаят със смъртта на 22-годишна студентка във Варна, чието тяло бе случайно открито вчера под останките на рухналите козирки на два банкови офиса в центъра на града. Трупът на Гергана Великова от Несебър е престоял 45 часа под развалините, без някой да я потърси там, независимо че охранителите на двата офиса са видели, че малко преди срутването млада жена е минавала по тротоара. Козирките паднаха под напора на снега в сряда около 21.20 часа. Едва вчера започна разчистването. На тялото случайно се натъкнал багеристът, който изривал отломките.

Шефът на варненската полиция Димитър Димитров се оправда вчера, че в нощта на инцидента в РПУ не е постъпил сигнал за затрупан човек. Имало няколко сигнала от граждани, но само за срутването. Твърдението му бе задочно опровергано от Иван Монев, управител на магазин, намиращ се срещу офисите на Райфайзенбанк и ПИБ. Той се оказал на мястото на инцидента, тъй като се е задействал СОТ-ът на магазина. "Когато пристигнах, имаше коли и екипи на полицията, но си заминаха, щом видяха че в банките има охранители", обяснява Монев пред БГНЕС. Гардовете разказали на Монев, че видели преминаващо момиче на охранителните камери, но захранващият кабел се скъсал при срутването и затова не са сигурни дали то е успяло да отмине. Предполага се, че охранителите са разказали съмненията си за момичето и на полицията. Не е ясно защо никой веднага не е проверил какво е станало с момичето.

От "Гражданска защита" съобщиха, че са разбрали за падналите козирки от медиите.

Медицинска експертиза ще установи причината за смъртта на Гергана Великова. Възможно е да е починала от задушаване или измръзване, понеже според полицията по тялото липсват външни белези от премазване. Предполага се, че Гергана е теглила пари от банкомат пред офисите. Тя е първокурсничка в Икономическия университет. Родителите й подали сигнал за изчезването й в Първо РПУ, след като нямали връзка с нея от два дни.

Притеснението им за съдбата на дъщеря им се засилвало от факта, че не отговаряла на мобилния си телефон и не се е явила на изпит. Агенция "Фокус" съобщи, че приятелят й казал, че в сряда вечерта тя излязла за малко до магазина, след което изчезнала.

Наблюдаващият прокурор Антоанета Генчева съобщи, че е образувано производство по чл. 123 от НК срещу неизвестен извършител за причиняване на смърт по непредпазливост. Изискани са записите от камерите на банките. Ще се изяснява дали козирките са били в изрядно техническо състояние и защо толкова късно е започнало разчистването.

От фирма "Хидрострой" заявиха пред "Фокус", че от Райфайзенбанк са се обърнали за помощ още на 3 януари, но фирмата била заета с разчистването на Варна и затова едва вчера след обяд се е заела с отломките. Банките са наематели, общината издала разпореждане на собственика на сградата да разчисти отломките до 12 часа след инцидента.

33-годишен бъбречно болен от русенското село Просена почина, след като екип на "Гражданска защита" не успя навреме да изгази преспите до дома му. Друми Друмев бил от от 13 години на хемодиализа. Заради очакваното влошаване на времето бил помолен от центъра за спешна помощ да отиде в Русе, но отказал. За последно той бил посетен от лекарски екип на 31 декември. Друмев е трябвало да се яви до 13 ч. на 3 януари за хемодиализа, но "Гражданска защита" е успяла да стигне до дома му едва през нощта. Болният е починал по пътя за Русе.

В Силистра пък жертва на ниските температури стана 66-годишен бездомник. В преспите в двора на къщата й в шуменското село Трем е намерено тялото на 82-годишна жена.

38-годишната Петранка Василева от с. Мировци изчезна край Нови пазар. В издирването й участваха 35 служители на полицията, жандармерията, пожарната и "Гражданска защита". Василева работела във фирма "Глас Комерс" в града и всеки ден се е прибирала пеша или на автостоп в Мировци. Тя тръгнала към селото около 15.30 ч. в четвъртък, по-късно се обадила от мобилния си телефон в пожарната, че се е изгубила. За последно е била чута около 19.35 ч. С помощта на мобилния оператор е било засечено най-вероятното местоположение на Василева - на 150 м от с. Стоян Михайловски. Но издирването все още не е дало резултат.

 

Рухналата козирка погреба момиче, пише и „24 часа"

Трупа на 22-годишно момиче откриха вчера под руините на срутилата се козирка в центъра на Варна. Тялото е намерено още при първата копка на машината, която разчиствала останките. Както "24 часа" писа, козирката на офисите на Райфайзен банк и Първа инвестиционна банка се срути около 21 ч на 2 януари.

Тялото е разпознато от приятеля на младата жена.

Гергана Александрова Великова е от Несебър, студентка в Икономическия университет. Не мога да дам повече подробности, защото огледът продължава, обясни окръжният прокурор на Варна Лъчезар Добрилов.

Назначена е съдебна експертиза, която до 2-3 дни ще установи причините за смъртта. Ще има и строително-техническа експертиза, която да разкрие причините за срутването. Събират се всички документи за строителството на сградата, разрешителни за строеж и надстрояване, обясни наблюдаващият прокурор Антоанета Генчева.

Иззети са записи от охранителните камери на едната от банките. Разпитват се и свидетели. Пред репортер на радио "Фокус" един от тях Иван Монев - управител на магазин в съседство, разказа, че е бил на мястото, тъй като СОТ системата му се е активирала. Мъжът е разговарял с охранителите на банките. Те му казали, че са видели на камерите преминаващо момиче, но след като е паднала козирката, захранващият кабел на камерите се е скъсал и те не били убедени дали момичето е в руините, или е продължило пътя си.

 

Спасявали кораба, а не моряците, отбелязва „Стандарт"

 

Трети ден продължава драмата с изчезналия екипаж на кораба "Ванеса", който потъна в Азовско море. До късно снощи надеждите, че има още оцелели в ледените води на Керченския пролив, не бяха оправдани. В неизвестност са 7 българи. Извадени са два трупа, които вече са разпознати от единствения спасен - механика Николай Димитров. Заради лошото време вчера следобед спасителните екипи преустановиха издирването по въздух и вода. Те обхождат крайбрежната ивица, където очакват водата да изхвърли плотовете с моряците.

"Момчета, има още надежда, търсят ги." С тези думи кметът на Бургас Димитър Николов се опита да окуражи приятелите на изчезналите моряци. Градоначалникът също запали свещ на молебена, отслужен от петима свещеници.

"Току-що разговарях с бреговите власти на Украйна и Русия. Намерили са бидон с надпис на български език, изхвърлен от вълните на брега. Смятат, че морето трябва да е изхвърлило и спасителния плот с моряците. Търсят ги по брега", каза Николов. Той е измолил още от руснаците да изпратят малък самолет, специализиран да търси оцелели в морето.

Икономически интереси са забавили фатално спасителната операция в Азовско море, където потъна корабът "Ванеса". Целта на влекачите, които са били изпратени на помощ, е била да изтеглят плавателния съд, а не да търсят моряците. Това разкриха членове на резервния екипаж, който сега почива в Бургас. За измъкване на кораб от ситуацията, в която е бил "Ванеса", се плащат между 250 и 500 хиляди долара, твърдят колегите на изчезналите българи. Единственият оцелял засега Николай Димитров е прекарал в ледените води 11 часа. Руският влекач "Меркурий" го открил на 7-ия час и е плавал в непосредствена близост до него, но по необясними причини го оставил в морето цели 4 часа. Това разказал самият Димитров, който е разговарял по телефона с шефа на "Борд Марин" Дойчин Дойчев. Фирмата е оператор на кораба "Ванеса" и носи отговорност за техническото му състояние. Украински моряци обяснили, че заради огромните вълни не са могли да издърпат по-рано българина. "Това не е оправдание. Започването на спасителната операция се е забавило страшно много", категорични са морските специалисти в Бургас.

Близки, приятели и колеги на моряците от "Ванеса" запалиха свещ на общоградски молебен за спасението на екипажа в църквата "Св. св. Кирил и Методий". Повечето от тях обвиниха в некомпетентност руските и украинските спасителни центрове. На църковната служба дойдоха също шефът на фирма "Борд Марин" Дойчин Дойчев и съдружникът му Андон Стаматов. Дойчев категорично отрече, че капитанът Мирослав Димитров два пъти е отказвал предложена му помощ. През ноември месец миналата година те са провели за последен път тренировка за напускане на кораба с термооблекла в ситуация на потъване. Всички без изключение са се справили перфектно, разказа старши помощникът на "Ванеса" Любчо Колев. "Познавам много добре Миро. Той е един изключителен професионалист. Никога няма да рискува живота на хората. Самият факт, че е подал SOS сигнал и е взел решение за напускане на потъващият кораб, говори, че е действал изключително професионално и е взел най-правилното решение. Проблемът е, че в целия регион на Азовско, а и в Черно море няма ефективни спасителни служби. С изключение на Новоросийск никъде другаде няма подготвени кадри за спасяване на хора в морето, както и необходимата техника, обясни Колев. Един от шефовете на "Борд Марин" Андон Стаматов разказа пред "Стандарт", че докато разговарял с капитана Мирослав Димитров в злополучната нощ, е чул как украинският пилот на "Ванеса" се свързва с бреговите власти по UKV-то. Той помолил за спасителен кораб, а от брега му отговорили, че не разполагат с такъв, затова изпращат влекач. Най-вероятно с това е свързана и появилата се информация, че капитанът два пъти е отказвал помощ. "Миро най-вероятно им е казал да не спасяват кораба, а моряците. А сега те се опитват да си измият ръцете, че е отказвал помощ", бяха категорични колегите му от резервния екипаж.

 

 

"Ванеса" отказала помощ два пъти?, разследва „Монитор"

 

11 часа е прекарал във водата спасеният моряк Николай Димитров. Той е оцелял, защото е бил облечен в защитен костюм. Това съобщи управителят на "Борд Марин" ООД Дойчин Дойчев. Фирмата управляваше потъналия кораб "Ванеса". Димитров работи във фирмата около 4 месеца и има общо с нея над 10 рейса, обясни Дойчев. Оцелелият е настанен в болницата в град Темрюк със силно преохлаждане на организма, но вече без опасност за живота.

"Димитров ще каже много неща. Вече успях да говоря с него, макар да не е лесно, тъй като е на специален режим. Плотът е минал покрай него ­ това е дал като информация, видял е, че има хора вътре и дано са оцелели в тежките условия", каза още Дойчин Дойчев.

Разпознаха двама от загиналите

 

Георги Желев, главен механик

Разпознати са вече двама от загиналите моряци. Единият от тях е старшият механик Георги Желев. Другият загинал моряк е Петко Момчев. Това съобщи вчера на електронната си страница "Вести". Според информация на министерство на извънредните ситуации на Русия той е бил разпознат от спасения моряк Николай Димитров.

Една от основните версии за потъването на "Ванеса" е обледеняване на левия борд. Малко преди да се потопи корабът, капитанът Мирослав Димитров се свързал по телефона с отговорника по сигурността във фирма "Борд Марин" Дончо Костадинов. Капитанът обяснил, че има обледеняване на левия борд и че е чул пропукване. Тогава нахлула вода в танковете и хамбарите, което довело до липса на плавателност на "Ванеса" обясни вчера отговорникът по сигурността в "Борд Марин".

 

Петко Момчев, старши помощник

Забраняват корабоплаването в Азовко море за 2 дни

Министерството на транспорта на Украйна наложи забрана до 6 януари на корабите да напускат пристанищата в Азовско море поради неблагоприятните метеорологични условия, съобщи украинският информационен портал ProUA.com. Според съобщението на пресслужбата на министерството днес в Азовско море и в частност в района на Керченския проток се очаква влошаване на метеорологичните условия, като ниските температури и силният вятър могат да предизвикат обледеняване на морските съдове.

В неделя украинското транспортно ведомство може да отмени забраната за корабоплаване, ако се сбъднат прогнозите за подобряване на атмосферните условия, посочва ProUA.com.

Адриан Христов сменил брат си за курса от Украйна

Адриан Христов е бил на борда на потъналия български кораб "Ванеса" вместо брат си Иван Христов, съобщи Николай Апостолов, директор на ИА "Морска администрация".

"Просто имах проблеми със зъбите и трябваше да остана. На кораба за този рейс ме смени брат ми Адриан. Вижте какво стана. Чувствам се виновен. Непрекъснато съм на успокоителни. Не знам как да погледна жена му и двете му деца", проплака Иван Христов.

Междувременно стана ясно, че с полет за летище Анапа и след това към Темрюк вчера е отпътувал ръководителят на консулската служба Любомир Попов. В Москва следобед пристигат представители на българското Министерството на транспорта ­ Румен Симеонов, ръководител на звеното за разследване на морски произшествия и Жельо Вълков от Изпълнителната агенция "Морска администрация" ­ Бургас, началник отдел "Преглед, освидетелстване и регистрация на кораби и корабопритежатели". Генералното консулство на България в Одеса е получило инструкции да осигури среща на българските с украинските експерти.

 

Силната буря направи издирването на моряците изключително трудно.

Потъналият български товарен кораб "Ванеса" два пъти е отказал помощ. Той е бил предупреждаван за тежките метеорологични условия в района няколко пъти, съобщи вчера пред "Интерфакс" директорът на пресслужбата на украинското Министерство на извънредните ситуации Игор Крол.

Това е спекулация, отсече от своя страна управителят на фирмата оператор "Борд Марин" ООД ­ Дойчин Дойчев. Той посочи, че украинският лоцман, който е бил на борда, е преценил, че може да се отплава.

"Украинецът е длъжностното лице, което провежда кораба през Азовско море и което е отплавало при осем метра в секунда вятър в Бердянск. Ако той не разреши, корабът не може да тръгне. Той решава дали може да се направи преходът или не може", обясни Дойчев пред "Фокус".

Издирването на моряците вчера беше силно затруднено заради лошото време. В четвъртък през нощта спасителни украински отряди дежуриха и обхождаха крайбрежието.Това продължи и вчера, като повече от 160 спасители на Министерството на извънредните ситуации се включиха в операцията. В морето бяха изпратени четири спасителни кораба, за да търсят надуваемата лодка, в която се предполага, че са останалите моряци.

Търсенето на сушата се извършват само от украинска страна, тъй като вятърът е североизточен. Предполага се, че надуваемата лодка, в която са забелязани моряци, трябва да бъде отнесена от вятъра именно към Украйна.

Заради бурния вятър в Керченския пролив хеликоптерите, изпратени от руското и от украинското министерство на извънредните ситуации, не успяха да участват в издирването, съобщи пред ИТАР ­ ТАСС Александър Полевой от оперативния щаб в руския град Темрюк. Въпреки сложната метеорологична обстановка все още има макар и минимална надежда да бъдат спасени и други хора, затова издирването продължава, каза Полевой.

Търсенето на моряците ще продължи и днес, съобщи вчера директорът на Морска администрация Николай Апостолов.

В зоната на инцидента вчера действаше корабът "Нептун", оборудван с модерни спасителни средства. От руското пристанище "Кавказ" пък отплава и спасителният буксир "Меркурий", който откара в четвъртък в Темрюк Николай Димитров и телата на двамата загинали моряци. Оперативният щаб в Темрюк откри горещи телефони с номера 8-86148-522-54 и 8-6148-524-63, за да предоставя на близките на моряците от "Ванеса" цялата необходима информация.

"Ванеса" потъна в четвъртък в 7, 30 часа българско време във водите на Азовско море, на 22 мили северно от Керченския пролив. Корабът плава под български флаг с екипаж от десет българи и един украински лоцман. Моряците облекли термозащитните костюми и напуснали "Ванеса" с две надуваеми лодки. В четвъртък бяха открити телата на двама моряци в една от лодките. От ледените води беше изваден и единственият оцелял от екипажа ­ Николай Димитров, който беше измръзнал. Състоянието му вече е стабилизирано. Останалите 8 души от екипажа обаче все още са в неизвестност.

 

Спряха търсенето на моряците от „Ванеса", пише Новинар"

 

Издирването на оцелели моряци от потъналия в Керченския пролив български кораб „Ванеса" бе временно преустановено заради понижаването на температурите и силния вятър в района. Осем моряци все още са в неизвестност, а телата на двама са открити по време на спасителната операция. Единственият оцелял за момента е Николай Димитров, който е настанен в болница в град Темрюк. Той е разпознал телата на загиналите - главния механик Георги Желев и старшия помощник Петко Момчев.

Спасителната операция ще продължи при първа възможност. По последна информация вертолети са забелязали два спасителни сала. Единият е бил обърнат във водата, а на другия е имало четирима души.

Вчера стана ясно още, че двама братя са разменили местата си на борда на кораба. Така в списъка на моряците фигурира Иван Христов, но в последния момент на негово място е заминал брат му Адриан Христов. Информацията потвърдиха и от фирмата оператор "Борд Марин". Нейният управител Дойчин Дойчев категорично отрече, че българският екипаж е отказал да получи помощ. По-рано през деня агенция "Интерфакс" съобщи, позовавайки се на шефа на пресслужбата на Министерството на извънредните ситуации на Украйна Игор Крол, че българите са били предупредени за сложните метеорологични условия и са отказали помощ при бедствието. Истината е, че след подаването на сигнала е трябвало да бъдат изпратени хеликоптери, които да спасят моряците, коментира Дойчев. По думите му основната причина за трагичния инцидент не е претоварването на кораба, а загубата на плавателност вследствие на силен удар от вълна.

По нареждане на министър Петър Мутафчиев за Новоросийск вчера заминаха двама експерти, които да помогнат при разследването на инцидента.

Мутафчиев призова представителите на изпълнителната и местната власт от българска страна да се въздържат от коментари, свързани със спасително-издирвателните действия, без предварително информацията да бъде проверена.

Междувременно стана ясно, че президентът на Украйна Виктор Юшченко е изпратил писмо до министър-председателя Юлия Тимошенко с молба да се предриемат всички мерки за обезпечаване на издирвателно-спасителните работи.

 

Спасяването на "Ванеса" роди спор с руснаци и украинци, пише „Сега"

Ден след трагедията в Азовско море с потъналия български кораб започнаха опити за прехвърляне на отговорността за случилото се.

"Можело е да се помогне на моряците от "Ванеса", ако ги бяха евакуирали с хеликоптер, а не да пращат влекач за кораба." Така управителят на фирмата оператор "Борд Марин" Дойчин Дойчев препрати вината към руснаци и украинци. Местните власти обаче обясниха, че стигането до пострадалите по въздух и вода е било невъзможно заради лошото време.

Транспортният министър Петър Мутафчиев веднага призова представителите на изпълнителната и местната власт да се въздържат от коментари, докато данните не бъдат проверени от компетентните органи. "Разнопосочната информация не би помогнала на никого в подобна кризисна ситуация", посочи министърът. За Украйна замина делегация от нашето транспортно министерство, която ще се включи в изясняването на случая.

Въпросителните около трагедията се увеличиха, след като шефът на пресслужбата на украинското Министерство на извънредните ситуации (МИС) Ихор Крол обяви, че "Ванеса" на два пъти отказвала помощ по време на бедствието. Крол допълни, че още не е намерен спасителният плот от кораба. "Това дава надежда, че могат да бъдат открити живи моряци от "Ванеса", поясни той.

"Всички твърдения за зле извършена спасителна операция или за това, че екипажът на "Ванеса" не е искал помощ, са спекулации, докато не бъде направено щателно разследване на инцидента." Това пък бе коментарът на шефа на "Морска администрация"-Бургас кап. Живко Петров. Той бе категоричен, че още в 2.05 ч. в четвъртък, т.е. в първите минути на бедствието, от кораба е бил подаден сигнал за тревога. Първоначално той е бил получен чрез сателит в Морския координационен център в Москва. Оттам сигналът бил препредаден в Спасително-координационния център-Варна и на бреговите служби на Украйна и Русия.

Петров все пак призна, че понякога екипажите не бързат да искат реална помощ за спасяването на имуществото в кораба заради парите, които след това ще трябва да се плащат. Според международните конвенции при такива операции пари се плащат само за кораба и товара му, категорични са от транспортното министерство. "Плавателният съд и товарът му се оценяват и застрахователят дава процент от тази стойност на спасителната организация. Досега не е имало случай за спасен човешки живот да се плаща каквото и да било", обясни кап. Пейчо Манолов от морската администрация.

"Ванеса" не е била оборудвана със спасителни лодки на борда си, разкри още кап. Живко Петров. Това обяснява защо моряците са прибягнали единствено до спасителните плотове. За разлика от лодките, които се спускат във водата заедно с екипажа, плотовете се хвърлят празни, а всеки моряк трябва да доплува до тях, за да се качи. Международната конвенция за корабоплаване допуска морски съдове до определена големина да плават без тези спасителни средства. "Такава възможност е дадена за кораби до 85 метра дължина, какъвто е и "Ванеса", обясни кап. Петров. Той увери, че потъналият съд, макар и на 33 г., е бил в отлично състояние. Последният преглед, който българските власти са му направили през юли м.г., установил, че е "добре поддържан".

Същевременно от "Борд Марин" заявиха, че Иван Христов, който миналия ден бе обявен като част от екипажа, в последния момент бил сменен от брат си Адриан. Андон Костадинов, който отговаря за сигурността на корабите във фирмата, съобщи, че Иван е бил член на предишния екипаж. "Нямам идея как в публичното пространство се е появило името на брат му, след като в "Морска администрация" сме подали точния списък", възкликна Костадинов. Грешното име обаче бе включено в първоначалния списък и снимки на моряците от "Ванеса", които самата "Борд Марин" раздаде на медиите в четвъртък.

Състоянието на единствения засега оцелял моряк от потъналия кораб - механика Николай Димитров, се подобрява, съобщи съпругата му Венета. В четвъртък вечерта двамата провели кратък разговор и той я уверил, че вече е по-добре. "Нямахме много време, защото ползвахме сателитен телефон. Но узнах, че температурата му е спаднала и е вече подвижен", каза Димитрова.

Оцелелият механик е разпознал двама загинали моряци - Петко Момчев и Георги Желев. Вчера след обяд временно бе преустановено издирването по въздух и вода на останалите 8 членове от екипажа, но не и по суша. Екипи непрестанно обхождат крайбрежната ивица и следят обстановката. Климатичните условия са доста тежки. Видимостта в района на потъването на кораба е 200 метра, а скоростта на вятъра достигна до 25/30 метра в секунда. Температурата бе минус 17 градуса, имаше виелица.

------

УВЕРЕНИЕ

Руският министър на транспорта Игор Левитин е уверил колегата си Петър Мутафчиев, че независимо от лошите метеорологични условия спасителните операции ще продължат по море при минимално подобрение на метеорологичната обстановка. А издирването ще бъде прекратено едва когато всички моряци бъдат открити. До 6 януари Министерството на транспорта на Украйна наложи забрана на корабите да напускат пристанищата в Азовско море поради неблагоприятните метеорологични условия, съобщи украинският информационен портал ProUA.com.

 

 

Нова учителска стачка напролет, очаква „Новинар"

 

Нова учителска стачка може да започне в разгара на втория учебен срок. Проблеми с делегираните бюджети на училищата могат да доведат до напрежение и до нови протести през март, каза за "Новинар" лидерът на учителския синдикат към КТ "Подкрепа" Крум Крумов. Според синдикалисти ефективни стачни действия може да започнат през април след великденската ваканция. Те допускат, че този път стачката няма да е национална, а ще стачкуват отделни училища.

От началото на настоящата година директорите на училищата сами разпределят 80% от държавните средства. Процедурите по превеждането на бюджета в училищата обаче ще се проточи до март. Тогава директорите ще разберат, че парите са недостатъчни, смята лидерът на независимия учителски синдикат Аспарух Томов.

Според председателя на Синдиката на българските учители към КНСБ Янка Такева обаче проблемът, който може да породи нова стачка, е правителството да не изпълни обещанието си издръжката на един ученик от 1 юли да стане 1350 лв. Това е минимумът, защото в противен случай 2140 училища в страната ще останат без пари в средата на календарната година. Според Такева на това мнение вече са учители и директори от Благоевград, Варна, Бургас и София. Предишната 40-дневна стачка започна именно от Варна.

От началото на тази година в сила трябваше да влезе и втората част от програмата, по която учителите получават бонуси към заплатите си. Просветното ведомство обаче не е готово с правилата за оценяване на училищата. Следващата учебна година ще бъдат готови и критериите за младши учител, старши учител и т. н. Това означава, че учителите няма да получат допълнително пари и по този показател.

Според синдикалистите дори седмица стачка през пролетта ще провали учебната година. Освен това протестът може да направи невъзможно и провеждането на матурите. В много от форумите в интернет ученици заявяват, че ако учителите им отново тръгнат на протести, те ще ги последват, за да изразят мнението си срещу зрелостните изпити.

В същото време депутати от левицата предлагат промени в закона за уреждане на колективните трудови спорове, които ще удължат срока за обявяване на ефективна стачка. Идеята е да се въведе задължителен арбитраж, което означава, че преговорите между спорещите страни преди обявяването на стачката могат да се проточат с месеци. Синдикалистите обаче смятат, че готвените промени са "опипване на почвата" и няма да спрат техните протести.

 

 

Плащат болничните до 3 дни, осъдиха кабинета, съобщава „24 часа"

Болничните трябва да се изплащат до три дни, а не до месец от представянето на болничния лист, решиха трима висши административни съдии.

По искане на Румяна Георгиева от Варна те отмениха като незаконен 30-дневния срок за изплащане на болнични, въведен от кабинета на 1 януари м. г. Магистратите наредиха още Министерският съвет да плати на Георгиева направените от нея разноски по делото - 25 лв.

Целта на болничните е да замести надницата, която пострадалият работник или служител не може да изкара заради временна нетрудоспособност. Затова сумата трябва да му се плати именно по време на заболяването, а не по-късно, мотивират се тримата съдии.