Страстта на тоталитарния режим към Голямото бе замислила още едно начинание в допълнение към Кремиковци, Девня и паметника пред НДК: прокопаването на плавателен канал с дължина 192 километра, който трябваше да мине през плодородните земи на Добруджа и да свърже Дунава с Черно море, по-точно Русе с Варна. 

По една или друга причина проектът, който щеше да създаде нов грамаден остров в острова на стабилността България, не се осъществи - идеята е изоставена в началото на 1980те години. Правен е  опит през за събуждане на интерес отново през 1997, но тогавашното правителство категорично отхвърля плана „като несъответстващ на приоритетите".

В сряда във Варна се състоя среща, с която авторът на проекта за канала инж. Цоньо Михайлов се опита да възроди идеята с помощта на варненския областен управител Христо Контров, информира варненският вестник „Народно дело". Според инженера, ако в този момент България тръгне към прокопаването на въпросния плавателен канал, ще са необходими инвестиции от около $4.5 млрд. 

Каналът Русе - Варна е предвиждан не само като транспортен коридор, но и като напоителен източник за Добруджа. При социализма държавните икономисти са се уплашили от размера на инвестицията и за това работата по проекта е спряна, уточнява авторът на проекта за канала, който е събрал около себе си инициативен комитет.

По плавателния канал Русе - Варна биха могли да преминават без проблем 18,5 милиона тона товари годишно, а времето за преминаването на един кораб от смесен тип по дължината му може да е 20 - 22 часа.

Според варненския заместник кмет Свилен Крайчев, плавателният канал Варна - Русе би бил прекрасно и полезно съоръжение - но ако беше построен още навремето. За последните години характерът на товарите се е променил и превозът на въглища, руди и насипни товари, за които каналът е замислен, вече е значително по-малък. 

Според Крайчев, който е представител на морския бизнес, в днешно време бумът е в контейнерните превози, но превозите на контейнери по такъв канал излизат бавни. „По мое мнение много по-рентабилна инвестиция би било удвояването на железопътната линия Варна - Русе", уточнява той. 

Засега не е ясно и как възраждането на проекта ще бъде защитено на държавно ниво - посочва „Народно дело". Председателят на варненския Общински съвет Борислав Гуцанов твърди: трябва да признаем, че сумитe за прокопаването на проекта са колосални и не са във възможностите на държавата.

Ако все пак държавата реши да копае в името на идеята, то ще трябва да се търсят външни големи инвеститори - а те ще поставят на първо място въпроса за възвращаемостта. Дори ако пренебрегнем многото екологични възражения, проектът за канал Русе - Варна май е плитък.