А предисторията на поредния епизод на филма "АЗ и Топлофикация интимно" е повече от прозаична. От годините, в които съм член на УС на ЕС в блока, ми прави впечатление, че всеки път, когато Топлофикация подменя топломерите в абонатните станции, блокът ни "изгаря" с по 3-4 хил. лева. Чети - слага му се потребление повече за тази сума.

Обикновено това се случва винаги през отоплителния период. Така де - тогава и продаваната енергия е повече. Ровейки из всички законови и подзаконови нормативни актове, само на едно място открих задължение, Топлофикация да ни уведомява писмено, че извършва съответното действие. И задължение наш представител да присъства. Но тъй като тя не носи никаква наказателна отговорност, ако наруши съответната законова разпоредба, то Топлофикация не си прави и труда да я спазва.

С последните изменения в Общите условия на топлофикация се даде едномесечен период, в който ние като клиенти, ако не сме съгласни с общите условия, можехме да предявим "Специални условия" към "Общите условия". Видях в това възможност да поискам от Топлофикация такива специални условия към общите условия, които в преразказан и най-сбит вид звучат така:

"Ако доставчикът намери необходимост от подмяна на уредите за търговско плащане или параметрите на настройка на АС, то да е длъжен да ни уведоми с 48-часово предизвестие, за да осигурим представител на ЕС, и с двустранен протокол, това да се случи. Искането ми бе представено в срок (09.03.2014 г.) от името на целия Домоуправителен съвет".

Тъй като въпросът не касае отделния собственик, а всички собственици, прикрепени към абонатната станция, предявихме искането със съответните 7 собственоръчни подписа на членовете на УС.

Отговорът дойде едва вчера, като бе изискан от МИЕ. На тях им отговориха (с копие до нас) в рамките на 50 дни при 30-дневен законов срок. Няма да споменавам, че междувременно на мен ми бе отговаряно от Топлофикация по телефона "Няма резолюция", както и че се видях принуден да изкарам истината, че "Топлофикация не бръсне за слива МИЕ". Явно лостовете на машината се задвижиха и ние получихме отговор на нашето искане.

А той е: "СЪОТВЕТНОТО ИСКАНЕ Е ОСТАВЕНО БЕЗ ОТГОВОР"! А ние чакаме от умрял писмо!?!

Основанието на Топлофикация е буквално, цитирам: "Заявлението с вх. №......в Топлофикация от УС на ЕС на посочения по-горе адрес е оставено без отговор, тъй като е подадено от Домоуправителя и УС на ЕС, който е колективен орган на управление на СЕС,  избран по реда на ЗУЕС, а не е клиент по смисъла на чл.1, т.2 от ОУ, с който може да се сключи допълнително писмено споразумение при специални условия по реда на чл. 69 от ОУ".

Ха сега де? Така, уважаеми дами и господа, дяволът чете евангелието!

Как така да не сме клиенти? Не е ли естествено, въпросът да е зададен от УС на ЕС, след като искането засяга абсолютно всички живущи?

Самият отговор ми звучи като малоумен, набързо измислен, нагъл и съшит с бели конци. А въпросите, както и констатациите са доста.

- Защо Топлофикация не ни е дала незабавно мнението си, а изобщо не е отговорила на официално искане. Та ние сме все пак официалните представители (освен, че сме и живущи, и собственици). Това е лесно за проверка.

- Според мен - Топлофикация е длъжна ДА ОТГОВАРЯ на всяко едно искане.

- Всеки знае, че за да предявиш каквото и да е искане за специални условия към ОУ има само един единствен опит, тъй като периодът за размишление и даване на предложение е само за периода от публикуване в ДВ на ОУ и влизането им в сила. От 10.02.2014г. до 10.03.2014г. Защо не са отговорили на "Тъпия" ни въпрос и с това да си решат проблема? Тъй като ние нямаше да имаме възможност за втори опит.

- Какво от това, че искането е от името на Домоуправителя и УС към ЕС. Та нали ние сме тези, които говорим от името на живущите. Изразяваме техните желания и оспорваме несправедливостите, търсим промените.
- Нима от Топлофикация очакват 108 писма с един и същи текст? Ако бе направено и бе одобрено, от Топлофикация щяха ли да изпратят поименно на всеки уведомление при смяна на топломерите или промяна на параметрите на АС? А да виждате в окото ми да плува корабче?
- Нима от дружеството могат да представят договор с всеки един от клиентите в блока? И към този договор да сложат като анекс съответните предложения. Та такива индивидуални договори няма!

- Ако един представител - собственик внесе предложението, то ще бъде ли прието? И за всички останали ли собственици ще важи? Тъй като всички са включени към абонатните станции в блока.

От ЗУЕС знам, че в Правомощията на управителния съвет (управителя), Чл. 23. (1) Управителният съвет (управителят): т.5 представлява етажната собственост в отношенията й с органите на местната власт и с други правни субекти. Та нали точно това сме направили?

- Тъй като поотделно никой собственик няма черно на бяло двустранно подписан договор с Топлофикация, как точно ще подпише анекс към такъв договор?

И не на последно място:
- Седем подписа на собственици и живущи в един документ под конкретното искане не декларират ли именно искане на същия брой титуляри и живущи? Това лесно може да се провери.

Явно, чувствайки се безнаказани, Топлофикация за пореден път показва висота на коректното си отношение към своите клиенти. И че държи да прави каквото си иска. И да пише във фактурите ни количество енергия, независимо дали то е наистина такова!

Решение на въпроса, ако не се достигне до друго - винаги има. Бихме могли да прекратим своеволията на съответните служители, елиминирайки достъпа им до абонатните станции.

Да - нямаме право! Но НЕ носим и наказателна отговорност, след като никъде НЕ пише, че носим!

Но..., това ли е начинът?

Любопитно ми е как са постъпили останалите клиенти на Топлофикация? Любопитно ми е.