
Вложението на японската IHI в смесеното предприятие ще бъде техният know - how и пресуващото оборудване. В първия етап инвестициите ще възлязат на 3 млрд. йени (24 млн. долара). Предприятието ще заработи още през юли. Партньорите планират да регистрират до 2010 оборот от $82 млн.
Правителството на Москва контролира около 64% от акциите на Московския автомобилен завод на името на Лихачев. ЗИЛ произвеждат предимно тежкотоварни автомобили, като производствената им мощност е 250,000 бр. годишно. Но за първите девет месеца на 2006 са произведени едва 3600 броя. За 2006 чистата загуба на ЗИЛ е близо $25 млн.
IHI се справят далеч по-добре - крупни акционери в консорциума са Toshiba (4,26%) и The Daiichi Mutual Life Insurance Company (4,15%). Произвеждат оборудване и машини за различни промишлени отрасли, компоненти за водния, въздушния и земния транспорт, строителство на кораби. За финансовата година, свършваща на 31 март 2006, приходите са $9.59 млрд., а печалбата - $45 млн.
Генералният директор на ЗИЛ Константин Лаптев казва, че протокол за намерения за организация на площта на завода на производство на корпусни детайли ЗиЛ и IHI са подписали още през декември 2006 г. Но още не е определено дали това ще бъде смесено предприятие или друга форма на сътрудничество.
В случая на смесено предприятие дяловото участие ще се определя от обема на поръчките, които ще гарантира едната или другата страна. Партньорите разчитат да реализират продукцията си на чуждестранните автоконцерни, които са дошли в Русия. Все още двата партньора нямат намерение да търсят облекчения на фискалните тежести.
ЗИЛ от 2004 доставя щамповани детайли за каросерията на "Автофрамос". Напомняме, Автофрамос е смесено предприятие на правителството на Москва (24%) и Renault.
Аналитици считат, че проектът на ЗиЛ и IHI ще бъде успешен - в Русия расте производството на чуждестранни марки автомобили. Затова в следващите пет години могат да се появят още много други проекти в сферата на производството на резервни части. А ЗИЛ като пионери заемат важна позиция в пазарната ниша.