Бъдещето е тук... или може би никога няма да дойде - така изглежда ситуацията с електрическата мобилност през 2024 г., в зависимост от това кого питате. Да, всички сериозни производители вече могат да се похвалят с EV модели, но в същото време е осезаемо и "разлюбването" на електромобилите от производители и купувачи.

Гиганти като Ford и Mercedes-Benz променят производствените си приоритети в полза на моделите с двигател с вътрешно горене, а огромни оператори на автопарк като Hertz и Sixt признават, че отдаването на електрически коли под наем не им носи (достатъчно) пари.

Прогнозите на Bloomberg New Energy Finance бяха за 1,7 млн. продадени електромобили и plug-in хибриди в САЩ през 2023 г., но реалните продажби са 1,46 млн.

След като продаде 20 000 електромобили, Hertz спира покупките на 65 000 електрически коли от Polestar

След като продаде 20 000 електромобила, Hertz спира покупките на на 65 000 електрически коли от европейска компания

През април 2022 г. имаше споразумение с Polestar за закупуване на 65 000 автомобила за пет години

Извън Китай, където на най-високо политическо ниво се поддържа идеята автопаркът на населението да не зависи от вносните нефт и газ, изглежда, сякаш EV революцията поне към момента е по-скоро разочарование. Стигаме до това заключение в момент, в който много от "детските болести" на електромобилите са излекувани и, например, спокойно можем да ги изберем даже за по-дълъг път.

Проблемите са другаде, както отбелязват експерти пред CNN.

Балонът при електромобилите се спука

Балонът при електромобилите се спука

Пазарна стойност за $1,4 трилиона беше заличена през последните години

Високите цени

Може би най-очевидният недостатък на съвременния електромобил е високата му цена. В САЩ се стига до абсурдната ситуация в един ценови клас да се оказват модели на Kia и Cadillac - марки, които в епохата на ДВГ нямаше как да се срещнат на първичния пазар.

Освен това, технологията, използвана при батериите, за момента не може лесно да се оптимизира и голямата автономия просто изисква голяма кола - SUV. Седаните и компактните модели извън Китай не са достатъчно разнообразни.

Автомобилните компании, които бяха принудени да преосмислят плановете си относно електромобилите

Автомобилните компании, които бяха принудени да преосмислят плановете си относно електромобилите

През последните няколко години автомобилната индустрия е разделена на два отбора

Така стигаме до момента, в който производителите са продали каквото са могли да продадат на EV ентусиастите и се налага да се обърнат към останалите клиенти - а те не са склонни да плащат хиляди долари, евро или левове отгоре само заради това, че новата им кола ще е на ток.

Зарядната инфраструктура

Нека все пак приемем, че си купувате електромобил. Карате го, всичко е прекрасно... но къде ще го зареждате? Отново опираме до разделението между богатите EV ентусиасти и обикновените хора.

Заможните притежатели на електромобили са хора, които живеят в къщи. Къщите имат гаражи. Гаражите имат ток. Така собствениците могат спокойно да оставя возилото си да се зарежда бавно през нощта.

Mercedes увеличава производството на коли с ДВГ за сметка на електромобилите

Mercedes увеличава производството на коли с ДВГ за сметка на електромобилите

Поредният производител отбелязва по-слаб от очаквания апетит за превозни средства с електрическо захранване

Останалите хора, обаче, нямат този лукс и им се налага да използват публични зарядни инсталации. А според проучвания на J.D.Power тези инсталации се отличават с ниска надеждност.

Производители като BMW, Mercedes-Benz, Hyundai и Stellantis зад Океана се обединяват за изграждането на зарядни станции. Освен това, в САЩ стандартът за зареждане на Tesla, които са най-големият EV играч, се възприема и от повечето от конкурентите им. В Европа все още няма толкова голяма мотивация в тази посока и затова публичните зарядни станции рядко остават свободни.

Данъчните въпроси

Различните държави избират различни подходи за стимулирането на прехода към електрическа мобилност. Обикновено има механизми, в рамките на които се поема част от високата цена на покупката на ново возило.

В България все още насърчителните мерки са предимно добро пожелание. Тепърва ще се изработи модел, по който покупката на електромобил у нас да стане малко по-поносима за домакинствата.

Франция намали субсидията за електромобили за купувачи с по-високи доходи

Франция намали субсидията за електромобили за купувачи с по-високи доходи

Държавната подкрепа от 5000 евро става 4000 за 50% от купувачите на електромобили

В редица други държави такива помощи има (съседна Румъния със своята подкрепа от 11 500 евро е добър пример), но потенциални проблеми не липсват. Административните процедури могат да бъдат сложни и тромави. Често са обвързани и със спецификите на даденото превозно средство. Ако главоболията са твърде сериозни, даже и най-екологично настроеният човек може да се откаже от EV прехода.