Бъдещето е тук... или може би никога няма да дойде - така изглежда ситуацията с електрическата мобилност през 2024 г., в зависимост от това кого питате. Да, всички сериозни производители вече могат да се похвалят с EV модели, но в същото време е осезаемо и "разлюбването" на електромобилите от производители и купувачи.
Гиганти като Ford и Mercedes-Benz променят производствените си приоритети в полза на моделите с двигател с вътрешно горене, а огромни оператори на автопарк като Hertz и Sixt признават, че отдаването на електрически коли под наем не им носи (достатъчно) пари.
Прогнозите на Bloomberg New Energy Finance бяха за 1,7 млн. продадени електромобили и plug-in хибриди в САЩ през 2023 г., но реалните продажби са 1,46 млн.
Извън Китай, където на най-високо политическо ниво се поддържа идеята автопаркът на населението да не зависи от вносните нефт и газ, изглежда, сякаш EV революцията поне към момента е по-скоро разочарование. Стигаме до това заключение в момент, в който много от "детските болести" на електромобилите са излекувани и, например, спокойно можем да ги изберем даже за по-дълъг път.
Проблемите са другаде, както отбелязват експерти пред CNN.
Високите цени
Може би най-очевидният недостатък на съвременния електромобил е високата му цена. В САЩ се стига до абсурдната ситуация в един ценови клас да се оказват модели на Kia и Cadillac - марки, които в епохата на ДВГ нямаше как да се срещнат на първичния пазар.
Освен това, технологията, използвана при батериите, за момента не може лесно да се оптимизира и голямата автономия просто изисква голяма кола - SUV. Седаните и компактните модели извън Китай не са достатъчно разнообразни.
Така стигаме до момента, в който производителите са продали каквото са могли да продадат на EV ентусиастите и се налага да се обърнат към останалите клиенти - а те не са склонни да плащат хиляди долари, евро или левове отгоре само заради това, че новата им кола ще е на ток.
Зарядната инфраструктура
Нека все пак приемем, че си купувате електромобил. Карате го, всичко е прекрасно... но къде ще го зареждате? Отново опираме до разделението между богатите EV ентусиасти и обикновените хора.
Заможните притежатели на електромобили са хора, които живеят в къщи. Къщите имат гаражи. Гаражите имат ток. Така собствениците могат спокойно да оставя возилото си да се зарежда бавно през нощта.
Останалите хора, обаче, нямат този лукс и им се налага да използват публични зарядни инсталации. А според проучвания на J.D.Power тези инсталации се отличават с ниска надеждност.
Производители като BMW, Mercedes-Benz, Hyundai и Stellantis зад Океана се обединяват за изграждането на зарядни станции. Освен това, в САЩ стандартът за зареждане на Tesla, които са най-големият EV играч, се възприема и от повечето от конкурентите им. В Европа все още няма толкова голяма мотивация в тази посока и затова публичните зарядни станции рядко остават свободни.
Данъчните въпроси
Различните държави избират различни подходи за стимулирането на прехода към електрическа мобилност. Обикновено има механизми, в рамките на които се поема част от високата цена на покупката на ново возило.
В България все още насърчителните мерки са предимно добро пожелание. Тепърва ще се изработи модел, по който покупката на електромобил у нас да стане малко по-поносима за домакинствата.
В редица други държави такива помощи има (съседна Румъния със своята подкрепа от 11 500 евро е добър пример), но потенциални проблеми не липсват. Административните процедури могат да бъдат сложни и тромави. Често са обвързани и със спецификите на даденото превозно средство. Ако главоболията са твърде сериозни, даже и най-екологично настроеният човек може да се откаже от EV прехода.
iliev_72
на 03.03.2024 в 17:43:32 #2Вземай малко се образовай ! ДВГ вече е мъртво !
iliev_72
на 03.03.2024 в 14:18:31 #1И откъде преписахте тази тъпота ?! Точно като лудите които са чупили машините защото са смятали . че те са им взели работата !!!