Глобалната автомобилна индустрия, като че ли е пред безкраен черен хоризонт. През последните няколко години отрасълът пострада от последиците на ковид пандемията, от недостига на компютърни чипове и нарастващите логистични разходи.

Сега към проблемите на автомобилните производители се добави друг, не по-малко остър - липсата на суровини и компоненти, идващи от Русия и Украйна. Нарушаването на веригата за доставки е на път да доведе до по-високи цени и по-бавно масово внедряване на електрически превозни средства, пише Forbes.

Според прогнозата на аналитичната компания S&P Global Mobility през следващите две години производството на леки автомобили в света ще намалее с 2,6 милиона едници, като в най-лошия случай спадът ще бъде 4 милиона бройки.

Най-големият производител на коли в Европа сви продукцията с 13% през 2021-а

Най-големият производител на коли в Европа сви продукцията с 13% през 2021-а

Словакия се нареди до първинците по произведени автомобили

Европейската автомобилна индустрията ще пострада повече от другите

BMW и Volkswagen вече спряха производството в заводите си в Европа, а Mercedes наскоро изпрати 5600 служители в Бразилия в отпуск до 3 май. Миналата седмица Ford и General Motors спряха някои от своите производствени мощности.

Business Insider пише , че проблемите на световната автомобилна индустрия са свързани с недостиг на полупроводници, а заради руската "специална операция" в Украйна те се задълбочават и цените на автомобилите "ще скочат до небето".

"На фона на нарастващото търсене, недостиг на компоненти и прекъсване на веригите за доставки, цените на автомобилите ще продължат да растат през следващата година", предупреждава Fortune отбелязва още, че в САЩ през последната година цените на новите автомобили са се увеличили средно с 13%, а на употребяваните - с 29%. В Русия цените на новите автомобили се повишиха с 40% през март.

Цените на автомобилите продължават да се покачват и това едва ли скоро ще спре

Цените на автомобилите продължават да се покачват и това едва ли скоро ще спре

Това важи както за новите коли, така и за тези на старо

Украински неон, руски паладий

Глобалната автомобилна индустрия е силно зависима от суровините и производствените мощности, разположени в Русия и Украйна. Освен това за някои позиции тази зависимост е критична.

Така украинските компании Kryoin и Ingas, според различни оценки, осигуряват от 45% до 54% от световните доставки на неон , който се използва в производството на и без това оскъдните микросхеми. С началото на руската инвазия в Украйна и двете предприятия преустановиха работата си.

Освен това Украйна е един от ключовите износители на автомобилни кабелни снопове. Произвежда се от 17 предприятия, открити в страната с участието на чуждестранни компании. Украинските доставчици осигуряват около една пета от нуждите от окабеляване на европейските автомобилни производители, изчислява AutoAnalysis , но сега някои от тях също са спрели да работят.

От своя страна Русия е един от най-големите производители на алуминий, използван за производството на части за каросерията, и третият по големина доставчик на никел, ключов компонент на литиево-йонните батерии за електрически превозни средства. Страната изнася и около 40% от общото количество паладий в света, което се използва в катализаторите. "Трудно е да си представим глобалния автомобилен бизнес без руския паладий", казва Марк Уейкфийлд, съизпълнителен директор на консултантската фирма AlixPartners.

Освен това Русия и Украйна са основни доставчици на чугун, който се използва и в производството на стомана. Тези две страни представляват близо 70% от пратките в САЩ, според Alix Partners.

Сергей Удалов, изпълнителен директор на руската аналитична агенция Автостат, обаче смята, че автомобилните производители ще могат сравнително бързо да намерят алтернативни доставчици, тъй като тази оферта не е изключителна. "Производителите вече търсят възможности за организиране на друга логистика", казва той. По един или друг начин ще отнеме известно време, за да се запълни дефицитът и да се установят вериги за доставки.

По-скъпите суровини заплашват да забавят бума на електромобилите

По-скъпите суровини заплашват да забавят бума на електромобилите

Цените на батериите растат

Удар върху "нервната система"

Последиците от руската инвазия в Украйна бяха усетени първи от европейските автомобилни производители. Поради недостига на украински колани, Volkswagen, Audi, Porsche, BMW, Mercedes-Benz, Skoda, Ford, Cupra и MAN бяха принудени да съкратят производството си. "Една част липсва и не можете да направите кола", казва Марк Уейкфийлд от Alix Partners. "Всяко препятствие води до провал в производството или до непланирано увеличение на разходите."

Според главния изпълнителен директор на Skoda Томас Шефер, Украйна е неразделна част от веригата за доставки за неговата компания. "Това не са само кабелни снопове, ние имаме доставчици на превключватели и други компоненти, както и на суровини", казва той. Основният проблем обаче е свързан с окабеляването. "Това е нервната система на колата, без която тя не може да бъде построена", обяснява Шефер.

Създаването на алтернативни доставки за колани не е лесно. Например, според управляващия директор на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) Йоахим Дамаши, преминаването към доставчици от Тунис може да отнеме около месец. В този смисъл концернът Stellantis NV имаше късмет, който току-що получава електрически кабели от Северна Африка . "Украинските компоненти ще бъдат трудни за подмяна", съгласен е Евгений Шатов от Capital Lab. Според неговите оценки прехвърлянето на производство от Украйна в други европейски страни може да отнеме от 3 до 10 месеца поради времето за настройка на оборудването и дълъг период на обучение на персонала.

LMC Automotive изчислява , че само през март, поради недостиг на колани, немските автомобилни производители са били принудени да намалят производството на превозни средства със 150 000 единици. "Страхотната новина е, че няколко доставчици все още работят, а някои са възобновили производството", каза Джеф Шустър, президент на глобалните автомобилни прогнози в LMC.

Проблемите на автомобилната индустрия могат да достигнат ново ниво, ако доставките на руски суровини спрат. Според Михаел Шмид от Германската агенция за суровини (DERA), цената на паладия се е увеличила от 1800 долара на 2270 долара за тройунция (31,1 грама).

"Паладият може да бъде следващият кандидат за черен лебед и да доведе до значителни ограничения на доставките в индустрията. В момента не се очакват прекъсвания на доставките на паладий, но ситуацията може да се промени по всяко време ", казва Евгений Шатов от Capital Lab. Платината може да бъде алтернатива на паладия в катализаторите, казва той, но е също толкова скъпа и също идва предимно от Русия.

Цената на алуминия също нарасна до рекордните 4000 долара за тон . Никелът поскъпна още повече. Веднага след началото на руската "специална операция" един тон от този метал скочи от $20 000-25 000 на над $100 000. Оттогава цената почти се върна на предишното си ниво, но анализаторите очакват да бъде около $34 000 от средата на годината.

Поради нарастващите разходи за суровини, автомобилните производители са принудени да повишат цената на своите продукти. Така Tesla и Rivian вече повишиха цените на своите електрически автомобили. "10% до 15% от цената (акумулаторите за електрически автомобили) бяха никел. Сега цената му е нагоре с $1000-$2000 - това е истинско въздействие", отбелязва Марк Уейкфийлд от AlixPartners.

Все по-малко нови коли в Европа струват под 20 000 евро

Все по-малко нови коли в Европа струват под 20 000 евро

По време на коронакризата производителите увеличиха цените си

Според Евгений Шатов от Capital Lab динамиката на акциите на световните производители на електрически автомобили ще зависи от това доколко те могат да преминат към алтернативни батерии (например литиево-железен фосфат). "Като цяло остава висок риск от усвояване поради рязкото увеличение на производствените разходи, от една страна, и от друга страна, поради очакването за намаляване на търсенето на ключови пазари поради прогнозираната икономическа рецесия", смята експертът.

"Много производители започнаха да повишават цената на автомобилите, за да компенсират разходите, но за известно съжаление се сблъскаха с отлив на купувачи поради високата цена", каза Андрей Ешкинин, анализатор в Alor Broker, пред Forbes. "Това предполага възможността за влошаване на финансовите резултати, което от своя страна ще доведе до отлив на инвеститори и следователно до спад в акциите на автомобилните производители, ако компаниите не могат да решат този проблем.