Електрическите автомобили ще станат по-евтини за притежание в сравнение с масовите автомобили с двигател с вътрешно горене до 2022 г., показва нов доклад, публикуван от Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
От ключово значение за достигането до тази повратна точка е рязко спадащите цени на батериите, което ще доведе до разцвет на пазара на електрически превозни средства.
Засега, въпреки субсидиите в много страни, те остават значително по-скъпи от конвенционалните коли. Това, заедно с ограничения пробег, осигуряван от сегашните батерии, не насърчават хората да купуват такива автомобили.
Според доклада, картината скоро ще се промени, пише GreenTech.bg. Общите разходи за притежание – комбинирайки покупната цена и текущите разходи – на изцяло електрическите возила ще слязат под тези на колите с двигатели с вътрешно горене. Това ще стане докъм 2022 г., дори ако конвенционалните автомобили продължат да подобряват своята горивна ефективност с по 3,5 на сто годишно.
„В следващите няколко години цената на притежание на електрически автомобил ще продължи да е съпоставима с тази на конвенционалните автомобили“, коментира Салим Морси, старши анализатор в BNEF. „Затова ние не очакваме електромобилите да надвишават пет на сто от продажбите на повечето пазари, освен там, където държавните субсидии компенсират разликата”. По думите му, все пак обаче съотношението на разходите ще се промени коренно в началото на следващото десетилетие.
Цените на литево-йонните батерии спаднаха с 65 процента от 2010 г. насам“, обяснява Колин МакКерахер, водещ анализатор в BNEF. Според него, сега те са достигнали стойност от около 350 долара за киловатчас към 2015 г. „Ние очакваме разходите за батерии за електромобили да паднат под 120 долара за киловатчас през 2030 г., както и да намалеят още след този период в резултат на навлизането на нови химически формули“.
В доклада се прогнозира, че 35 на сто от глобалните продажби на нови автомобили ще бъдат на електромобили през 2040 г. Една от всеки четири коли ще бъде електрическа по това време. Това би имало ефект върху глобалното потребление на енергия, намалявайки потреблението на петрол с 14 на сто и редуцирайки консумацията на електроенергия с 8%.
Продажбите на нови електромобили могат да се увеличат с 50 на сто до 2040 г., ако станат широко разпространени в корпоративни автопаркове и схеми за споделени превозни средства, или, в по-песимистичния сценарий, с 25 на сто, ако цените на петрола останат много ниски в продължение на много години.