Електромобилите са безспорният фаворит на автомобилната индустрия. Технологията им се развива все по-бързо, а всички големи производители инвестират мащабно в тях.
Преминаването към електрически автомобили ще донесе коренна промяна както в навиците на собствениците на новите превозни средства, така и в огромната промишленост, осигуряваща всичко, свързано с автомобилите.
Германия може да изгуби 110 000 работни места до 2030 г., ако 90% от новите автомобили, произведени със същите производствени процеси, използват електродвигатели.
До това заключение достига проучване на германския институт "Фраунхофер", което събира и анализира информация от най-големите автомобилни производители и доставчици в страната.
Според доклада дори дял от 40% на електрическите мотори сред новите автомобили до 2030 г. може да намали 1/3 от позициите, ако се вземат предвид общите подобрения на производителността.
Поради по-опростената си конструкция електрическите двигатели изискват по-малко части от традиционните. Очаква се най-силно засегнати да бъдат по-малките доставчици на автомобилни части.
Но Йорг Хофман, ръководителят на най-големия немски профсъюз IG Metall, който представлява повече от 2.2 млн. души, работещи в металургичната промишленост, очаква разрушваването на индустрията да бъде смекчено от колебливия темп на преминаване към електрически двигатели.
Преминаването към електромобили е "голямо предизвикателство" за най-голямата индустрия в Германия, в която работят над 800 000 души.
"Политиците трябва да направляват необходимите структурни промени чрез целенасочена индустриална политика и политика по заетостта", смята Хофман.
"Преди всичко компаниите трябва да продължат мащабно обучение и квалификация, за да гарантират, че работниците няма да бъдат потърпевши от тази промяна", препоръчва той.
Разликите в производството на традиционните и електрическите коли настина са сериозни, а електрическият мотор се нуждае от 20 пъти по-малко части от конвенционалния двигател с вътрешно горене.
4000 работници са нужни, за да бъдат сглобени 1 млн. бензинови двигатели за една година, докато за сглобяването на същия брой електрически двигатели са необходими едва 1840 души, отчита проучването.
До 2030 г. 25% от всички автомобили по пътищата на Германия се очаква да бъдат изцяло електрически, докато други 15% да са хибридни. Днес делът на електромобилите е едва 2% от пазара.
Синдикалният лидер предупреждава, че не всеки ще оцелее в електрическата революция. "Ще има доставчици, които няма да могат да адаптират своя бизнес модел, особено сред малките и средни предприятия. Отражението може да бъде много голямо в някои региони, където няма алтернативна заетост", каза Хофман, цитиран от германски медии.
Автомобилният гигант Volkswagen ще реагира на промените чрез постепенно премахване на работните места чрез схеми за пенсиониране и "използване на възможностите, които предлага трансформацията".