Руският град Толиати е кръстен на италианския комунист Палмиро Толиати, но спокойно може да се нарече Градът на Lada. В него има огромна фабрика за автомобили Lada, хотел Lada, хандбален отбор, спонсориран от Lada и дори телевизия Lada.
В местната катедрала има портрет на Карлос Гон - главният изпълнителен директор на френската автомобилна компания Renault, която купи дял в Lada преди 10 години. И половината коли по улиците са Lada, разказва Bloomberg.
Проблемът за Lada и Гон е, че навсякъде в Русия марката се радва на много по-малко любов. Всеки руснак знае шегите: Как удвоявате стойността на една Lada? Напълнете резервоара; Как се казват амортисьорите на Lada? Пътници.
Улиците на Москва и Санкт Петербург гъмжат от модели на Toyota, Volkswagen и BMW, но рядко се виждат Лади. "На цената на една Lada, мога да получа по-качествена Kia", казва Сергей Иванов, екскурзовод в Москва.
През последното десетилетие Renault е инвестирал 2 млрд. долара в АвтоВАЗ - бившата държавна компания, която произвежда Lada. Но рязкото спадане на рублата, икономическите санкции след анексирането на Крим от Русия и нарастващото присъствие на други чуждестранни производители затрудниха френската компания да спечели много.
Lada, която в комунистическата епоха държеше почти 80% от руския пазар, отбеляза, че делът й пада до 16% през 2014 г., от 22%, когато Renault инвестира.
През април френската компания увеличи дела си в АвтоВАЗ до мажоритарните 51%, а останалите са собственост на руския държавен оръжеен гигант "Ростех" и по-малки акционери.
Френската компания изрази готовност да обърне нещата: пазарният дял на Lada се е възстановил до 20% миналата година, което я превръща в най-добрата марка на страната, а алисансът на Renault, в който влизат японските Nissan и Mitsubishi, държи 36% от руския пазар.
През първата половина на 2018 г. Lada реализира печалба за първи път от 2011 г. насам, като продажбите нараснаха с 21% до 170 000 автомобила и оперативен марж от 7.1%.
Renault и Nissan похарчиха над 500 млн. долара, за да обновят фабриката в Толиати, и наеха дизайнера Стив Матин, ветеран от Mercedes и Volvo, за да даде нова визия на Lada. Контролът върху качеството беше затегнат, a служителите в АвтоВАЗ са намалени наполовина до 46 000.
В завода в Толиати модели на Lada, Renault и Nissan се движат бавно надолу по 2.25-километровата производствена линия, като работници в униформи прибавят към автомобилите седалки, врати, табла и други части.
"Когато пристигнахме, това беше съветско и сиво и те нямаха представа как се правят коли в чужбина. С по-добро качество пазарът на Lada е огромен", разказва Антони Град, който координира дизайна на марките на Renault.
Фабриките на АвтоВАЗ са недостатъчно използвани, с капацитет от около 1 милион превозни средства годишно, утроявайки продажбите на компанията през 2017 г. Само 1/3 от производството в Толиати е автоматизирано, но със средни заплати от 480 долара месечно няма нужда от повече роботи, казва Никола Мор, който ръководи операциите на Renault в Русия и близките държави.
Консултантската компания PwC съобщи за ръст на продажбите на руски автомобили с 11% тази година до 1.6 млн. автомобила. Въпреки че това е малко повече от половината от рекордните 2.9 млн. продадени коли през 2012 г., според Мор този растеж означава, че Lada може да просперира, без да печели пазарен дял.
Renault със своите 50 000 служители и 3 фабрики в Русия, ще се възползва от по-слабата рубла, тъй като почти 80% от компонентите за Lada са произведени в страната. "Да си силно локализиран е най-важната стъпка в смекчаването на риска", отбелязва той.
Увереността на Renault се основава на преобръщането на румънската марка Dacia, закупена преди 20 години. Макар да й е нужно известно време, от 2014 г. тя започва да печели на запад и днес е една най-печелившите марки в групата.
Инвестиционната банка Bryan, Garnier & Co. изчислява, че SUV-то Duster генерира марж на печалбата, достигащ 10%, което го изравнява с луксозни марки като Mercedes и Audi и е космическа цифра за модел с ниска себестойност.
Но Dacia продава в Западна Европа, което Lada не може да направи, защото автомобилите й не отговарят на стандартите за емисиите на Европейския съюз. Така че бъдещето на Lada е свързано с икономическото здраве на Русия, което зависи от санкциите и цените на петрола.
Renault ще се възползва от повече свобода да намали разходите и да потърси по-нататъшни жертви сред работниците, смята Тим Ъркхарт, анализатор в консултантската фирма IHS Markit.
Бившият главен изпълнителен директор на АвтоВАЗ Бо Андерсон уволни хиляди служители и прекрати договорите с доставчици, които според него не отговарят на стандартите за качество.
Темповете на съкращенията се забавиха, след като бившият изпълнителен директор на General Motors, който бе критикуван от местния партньор "Ростех", напусна компанията през 2016 г.
Без повече съкращения ще бъде трудно за Lada да постигне доходност, подобна на Dacia, казва Ъркхарт. "Lada няма да бъде огромен източник на печалба задълго", казва той.
Renault шумно разгласи руското възстановяване в миналото, особено през 2010 г., когато заяви, че маржовете му са "отлични", точно както пазарът бе готов да се срине. Това, което е различно днес, е, че Lada може да поддържа ниски разходи, споделяйки повече части с Renault и Nissan, твърди французинът Ив Каракацанис, който управлява АвтоВАЗ от юни 2018 г.
Има достатъчно място за растеж, предвид факта, че повече от половината автомобили в Русия са над 10-годишни. "Все още имаме дълъг път пред нас. Но сме на прав път", заяви Каракацанис.
karamazov
на 08.10.2018 в 12:33:36 #1Типичен пример за това как западните технологии, капитали, ноу-хау и дисциплина могат да вдигнат на крака една икономика, точно както направиха с Китай преди 25 години!