През третото тримесечие на 2020 г. почти всеки 10-ти нов автомобил, продаден в ЕС, е превозно средство с електрическо зареждане (9,9%), в сравнение с 3,0% през същия период на миналата година. Мерките за подкрепа, въведени от различни страни за стимулиране на търсенето на автомобили на фона на пандемия COVID-19 ги постави в неравностойно положение спрямо превозните средства с конвенционално задвижване.

Въпреки тази тенденция, дизеловите и бензиновите модели все още представляват повече от 75% от общите продажби на автомобили в ЕС от юли до септември, показват данните на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA).

Снимка 503981

Източник: ACEA

Бензинови и дизелови автомобили

През третото тримесечие автомобилите, задвижвани от конвенционални двигатели с вътрешно горене, продължават да губят позиции, като общият им пазарен дял спадна от 88,6% през юли-септември 2019 г. до 75,4% тази година.

Дизеловите автомобили представляват 27,8% от общите продажби на леки автомобили в Европейския съюз, като регистрациите спадат с 13,7% до 766 146 броя.

Продажбите на бензинови коли отчитат още по-силен спад (-24,3%), като от над 1,7 милиона бройки през миналата година са достигнали 1,3 милиона през третото тримесечие на 2020 г. Това представлява пазарен дял от 47,5%, като бензинът е под 50% за първи път от 2016 г.

С изключение на Кипър, всички пазари в ЕС отбелязаха спад в търсенето на бензинови автомобили през тримесечния период, включително четирите основни пазара.

Превозни средства с алтернативно задвижване

От юли до септември 2020 г. регистрациите на превозни средства с електрическо зареждане (ECV) са се утроили (+ 211,6%), за да достигнат 273 809 бройки и пазарен дял от 9,9%. Този силен растеж се дължи главно на въвеждането на стимули от страна на националните правителства, които се стремят да стимулират търсенето в отговор на коронарната криза, което до голяма степен е в полза на купувачите на батерии и електрически автомобили с включени контакти.

В резултат на това търсенето на plug-in хибриди (PHEV) нарасна с 368,1% през третото тримесечие, като се увеличи от 29 557 броя през миналата година до 138 348 нови коли, продадени през 2020 г. И Германия, и Франция регистрираха процентно увеличение с над 400% на всеки от тези пазари .

Ръстът в регистрациите на акумулаторни електрически превозни средства (BEV) също беше силен в целия Европейски съюз (+ 132,3%), възлизащ на 135 461 броя за тримесечния период.

Хибридните електрически превозни средства (HEV) останаха най-продаваният тип превозно средство с алтернативно задвижване в ЕС, като отчете ръст от 88,8% през третото тримесечие на годината. От юли до септември 2020 г. са продадени общо 341 092 хибридни електрически автомобила, което представлява 12,4% от автомобилния пазар в ЕС.

Търсенето на автомобили, работещи на алтернативни горива - етанол (E85), течен нефтен газ (LPG) и природен газ (NGV) - се забави през третото тримесечие на 2020 г. (-6.8%), макар и с по-умерени темпове в сравнение с предишното тримесечие. Това е главно резултат от намаляването на продажбите на автомобили, работещи с природен газ (-13,2%), докато регистрациите на автомобили с пропан-бутан остават почти непроменени (+ 0,8%).

Общо всички превозни средства с алтернативно задвижване (APV) представляват почти 25% от автомобилния пазар в ЕС от юли до септември 2020 г., като продажбите се удвояват (+ 101,4%) от 337 108 броя през миналата година до 678 777 през тази година. Сред четирите основни пазара Германия (+ 159,8%) и Франция (+ 144,1%) отчетоха най-голямо увеличение, главно благодарение на изключително силните продажби на plug-in хибриди, следвани от Италия (+ 60,3%) и Испания (+ 51,6% ).