Излизате от шоурума с новата си Tesla Model 3 и сте доволни, че автомобилът изглежда превъзходно — а и правите нещо и за планетата. Но не бързайте: ще трябва да изминете 21 725 км преди екологичният отпечатък на автомобила да бъде по-нисък от този на типичен седан с бензинов двигател.
Това е резултатът от анализ на Reuters, който изчислява емисиите от целия жизнен цикъл на автомобилите. Моделът е разработен от Argonne National Laboratory в Чикаго и включва хиляди параметри — от типа метали в електромобилната батерия до количеството алуминий и пластмаса в автомобилите.
Джеръд Кори Кели, анализатор в Argonne, припомня, че производството на електромобил изпуска повече въглероден диоксид от това на конвенционален автомобил с двигател с вътрешно горене — основно заради добива и обработката на минералите, които се използват в батериите, както и при производството на горивни клетки. Кога електромобилът, който не емитира парникови газове при употреба, става по-"зелен" от традиционните автомобили, зависи от редица фактори, включително размера на батерията, разхода на бензиновия автомобил и как е произведена електроенергията за електромобила.
Норвегия е победител
Reuters използва модела на Argonne, за да даде някои отговори. В горния сценарий са включени данните за Model 3 в Съединените американски щати, където все още 23% от електроенергията идва от въглищни централи. Моделът е с 54 kWh батерия. От другата страна е бензинова Toyota Corolla с тегло 1 340 кг. и разход от 7,13 л./100 км. Приема се, че и двата автомобила ще изминат 278 599 км. през живота си.
Но ако същата Tesla се кара в Норвегия, където почти цялото електричество идва от възобновяема енергия, електромобилът ще бъде по-чист след едва 13 515,6 км. Ако нужната енергия идва само и единствено от въглища, електромобилът пак ще е по-чист — но след 126 628,3 км.
Изчислението сочи, че производството на електромобил произвежда средно над 8,1 млн. грама CO2 преди да достигне потребителите. Подобен по размери бензинов седан създава 5,5 млн. грама.
Типично, след между 25 хил. и 30 хил. км електромобилите достигат въглероден паритет и са по-чисти.