На автомобилното изложение в Париж тази седмица няколко от най-големите европейски автомобилни производители представиха евтини или поне достъпни електрически автомобили, като очевидната цел е да се възстанови търсенето - но освен това има и явен опит да се "откраднат" клиенти на достъпните китайски марки, пише CNBC.
Смята се, че автосалонът може да се окаже повратна точка за европейската автомобилна индустрия.
"Усеща се, че Европа отвръща на удара. Има толкова много нови модели на изложението и което е наистина страхотно, е, че много от тя са по-достъпни. Така че Citroën, Peugeot и Renault - всички те показват някои по-малки достъпни модели ", коментира пред медията Юлия Полисканова, старши директор по въпросите на превозните средства и веригите за доставки на електромобилност в организацията Transport & Environment.
Европейските автомобилни гиганти се сблъскват с перфектна буря от предизвикателства по пътя към пълна електрификация, включително липса на достъпни модели, по-ниско от очакваното разгръщане на инфраструктура за зареждане и назряваща търговска война с Китай.
На този фон, автомобилните производители, остро осъзнаващи необходимостта от увеличаване на продажбите на електромобили, тази година се стремят да използват автомобилното изложение в Париж като платформа за лансиране на редица евтини модели.
Френският производител Renault, например, представи за първи път пред публиката прототипа Twingo E-Tech electric. Компанията заявява, че цените за изцяло електрическия автомобил ще започват от по-малко от 20 000 евро след пазарния дебют през 2026 г.
Източник: EPA/БГНЕС
Renault също така представи своя малък електрически SUV - R4, и вече приема поръчки за електрическия модел R5. Марката Dacia на групата представи своя модел Spring и го обяви за един от най-достъпните електромобили на пазара - също на цена под 20 000 евро.
Източник: EPA/БГНЕС
"Хората търсят достъпна мобилност. Напълно обновяваме Spring точно в този момент... с изцяло нова форма за модела от 2024 г., нов двигател, 64 конски сили, нова система за управление, нова електронна архитектура - за по-малко от 20 000 евро. Не много изцяло електрически превозни средства в Европа са на цена под тази" каза Денис Ле Во, главен изпълнителен директор на Dacia.
Източник: EPA/БГНЕС
Междувременно, автомобилният гигант Stellantis пусна новите компактни модели Citroën C4 и C4 X, описвайки ги като "перфектни примери" за отговора на автомобилния производител на предизвикателствата на енергийния преход.
Пере Бругал, президент и управляващ директор на GM Europe, заяви, че предизвикателствата, пред които е изправена европейската автомобилна индустрия, трябва да се разглеждат като преходна фаза, а не като доказателство за криза.
"Приемането на нови технологии и нови поведения никога не е линейна история на растеж, но крайната цел са изцяло електрическите превозни средства," каза Бругал пред CNBC.
"Повече инвестиции в публична инфраструктура за зареждане ще помогнат, но в действителност вече съществува чудесна мрежа за зареждане, която позволява мобилност на електрически превозни средства в Европа в момента," добави той.
По думите му в момента предизвикателствата са свързани повече с преодоляване на стария манталитет.