Европейският съюз (ЕС) ще разкрие амбициозния план за ограничаване на вредните емисии, който няма да остави сектор от икономиката непроменен и ще въведе по-стриктни изисквания към индустриите, пише Bloomberg.
Според климатични изисквания, заложени до 2030 година, европейските автомобилни производители ще трябва да отговорят на новите строги стандарти, които може да "пенсионират" окончателно двигателите с вътрешно горене.
Ако новата стратегия бъде одобрена, вредните емисии в рамките на ЕС трябва да бъдат намалени с 55% от нивата им през 1990 година, става ясно от документ, подготвян от Европейската комисия (ЕК) и цитиран от Bloomberg. Приетите само 6 години по-рано цели бяха за ограничаване на емисиите с 40%.
"Постигането на целта от 55% намаляване на емисиите ще се превърне в значително инвестиционно препятствие за европейската индустрия, услуги, транспорт и енергиен сектор", се казва в документа.
Постигането ѝ изисква постепенното заместване и напълно спиране от движение на конвенционалните автомобили за сметка на такива без вредни емисии. От ЕС ще предложат по-строги правила за емисиите, извърляни от колите и камионите от юни 2021 година.
Това включва намаляване с около 50% на изхвърляния въглероден диоксид на километър за колите към 2030 година в сравнение с 2021 година. В същото време делът на "зеления" транспорт трябва да се увеличи до 24% през 2030 година от 7% през 2015 година. От друга страна авиокомпаниите и корабните компании ще трябва да увеличат употребата на нисковъглеродни горива.
Друга цел, заложена в него, е намаляването на зависимостта от глобалните търговски вериги и вноса. Със стимулирането на възобновяемата енергия ЕС има амбицията да ограничи вноса на горива с 100 милиарда евро за периода 2021-2030 година и с 3 трилиона евро до 2030 година.