Германският автомобилен гигант Volkswagen спира доставките на електрическия си модел ID.Buzz за американския пазар, съобщава германското издание Handelsblatt.
Въпреки че официално компанията обяснява решението с необходимостта от отзоваване на модела заради технически проблеми, източници в компанията разкриват, че истинската причина са високите мита, наложени от администрацията на президента Доналд Тръмп.
Според вътрешни източници, митата от 27,5%, въведени през април срещу европейски автомобили, са направили експорта на електрическия ван икономически неизгоден. Преди това митата бяха едва 2,5%. През май бяха включени компоненти като двигатели, батерии, гуми и амортисьори, което прави експорта на построения в Хановер ID.Buzz напълно нерентабилен.
Моделът беше важен както за позициите на VW на американския пазар, така и за електрификацията отвъд Океана. Специално за САЩ беше разработена версия с дълга база.
"Не се касае за отзовавания, а за митническата ситуация", заявява един от източниците пред Handelsblatt. Данните от Marklines показват драматичния ефект: докато Volkswagen са изнесли над 1900 единици ID.Buzz в САЩ през първото тримесечие, този брой се е сринал до около 570 единици във второто тримесечие, като през май са изпратени само два автомобила.
Официално отзоваването е свързано с размерите на третия ред седалки в електрическия ван. Американската администрация за безопасност на пътищата (NHTSA) е установила, че задните седалки не отговарят на федералните стандарти за безопасност в САЩ. Изискванията налагат седалки с такъв размер да имат три предпазни колана вместо настоящите два. Volkswagen отговаря на отзоваването, като намалява размера на седалките.
Изпълнителният директор на VW Оливер Блуме открито критикува новите търговски бариери, заявявайки, че експортът при такива условия "вече няма смисъл". И то при положение, че САЩ остават вторият най-голям пазар за леки автомобили в света след Китай.
Според източници от автомобилния сектор, цитирани от Handelsblatt, митата вече са станали "многомилиардно бреме" за германските производители. Анализатори от Bernstein оценяват кумулативното въздействие на над 11 милиарда евро само за 2025 година.
Volkswagen Group наскоро обяви данните за доставки за второто тримесечие на 2025 година. Въпреки че продажбите на VW Commercial Vehicles почти се удвояват в сравнение със същия период миналата година, доставките по пазари показват спад от 5,2% във второто тримесечие.
Продължават преговори за възможни търговски решения. Ръководителите на Volkswagen, Mercedes-Benz и BMW предлагат механизъм за експортни кредити, компенсиращ вноса от Европа срещу износа от американските производствени локации, или квотни системи, подобни на британско-американското споразумение.