3 милиона произведени автомобила годишно. Износ в над 80 държави. Партньорства с огромна част от водещите играчи на пазара. В България китайската Dongfeng Motor Corporation все още е относително непознато име, но всъщност става дума за гигант в сектора, който тепърва иска да расте на западните пазари.
Неговото най-голямо представителство в Европа след около два месеца ще отвори врати и то не къде да е, а във Варна.
Защо е била избрана морската ни столица? "Искаме да се концентрираме основно в електрическите модели. Това, което в момента предлагаме - хибриди и коли с двигател с вътрешно горене, за нас е нещо временно. Очакваме до година-две съвсем да отпадне. В същото време, Варна е градът с най-много регистрирани електромобили спрямо броя на населението", обяснява пред Money.bg Юлиян Чебишев - управител на компанията ADG Bulgaria, която е вносител на Dongfeng, Voyah и още някои марки на групата за България.
Той има дълъг стаж в автомобилния сектор у нас - в продължение на години беше част от екипа на официалния представител на Hyundai у нас.
У нас някои от брандовете, свързани с Dongfeng - като DFSK и Forthing, имат различен вносител.
Проблем ли е Made in China?
Преодоляваме ли предразсъдъците си към китайските автомобили? За Чебишев случващото се е доста познато: "Малко по малко се преодоляват. Всяка година, даже на всеки 6 месеца се усеща разликата. Моите очаквания са до 2-3 години вече да се изравнят с другите - ако не на 100%, то поне на 80-90%. Както беше преди 20 години с Hyundai и Kia, процесът общо взето се повтаря".

Източник: Voyah България
Voyah е премиум електрическият бранд на Dongfeng, като той включва SUV-а Free и лимузината Passion. Във Варна ще се продават още модели под марката Dongfeng, както и такива на Venucia - съвместното предприятие на китайския производител и Nissan. Очакват се общо 4 нови модела, от които вече има и продадени коли с депозит.

Източник: Voyah България
По думите на Юлиян Чебишев първоначалните очаквания на българския екип са били, че Voyah ще привлече вниманието по-скоро на клиенти, които искат "да се качат малко по-нависоко", но всъщност профилът е на клиент, който вече кара висок клас автомобил. Останалите марки - Aeolus, Nammi и Venucia, са насочени към масовия купувач в различни подсегменти.
Купуваме китайски автомобили - а можеше ли да ги произвеждаме?
Работата във Варна напредва и очакването е до края на април представителството да заработи. То ще е част от мрежата, която вече около година се развива под бранда Voyah България - с офиси в София, Пловдив и Стара Загора.
Подготвя се и изграждането на представителство в Бургас, допълва управителят на фирмата вносител. Градът можеше да има много по-голямо значение за Dongfeng - като локация на европейски завод на групата. В началото на миналата година стана ясна тази възможност, през лятото обаче се разбра, че инвестицията е по-вероятно да отиде в Италия. В крайна сметка не се случи нищо.
Гледа ли се днес България като държава, в която Dongfeng може да изнесе свои производства? "Гледаше се до октомври, когато България се обяви, незнайно защо, за вдигане на митата на китайските електромобили. Оттук нататък не се гледа. Гледаше се и Италия, но също вече не се гледа. За съжаление, водим се по общото, вместо да си гледаме нашите интереси. Китайските инвестиции ще влязат в страните, които се обявиха против вдигането на митата за китайските електромобили. Това е директива от Китай", отговаря Юлиян Чебишев.
От есента насам се случиха много неща - и най-вече започна да се случва вторият мандат на Доналд Тръмп. Дали развихрянето на търговските войни няма да промени позицията на ЕС по отношение на автомобилната промишленост е въпрос, който все още търси своя отговор. От него зависи и дали България ще има шанса да стане място, от което излизат готови коли за външни пазари.