Това пътуване няма да бъде безоблачно.

Electromobility Poland, държавна компания, която наскоро показа Izera - първият електромобил в страната, ще трябва да изкачи цяла планина преди да достави автомобила на клиентите в световното състезание, което става много оспорвано - и много скъпо, пише европейското бюро на POLITICO.

Правителството на Полша, водено от националистката партия "Право и справедливост", има дълга история от масивни технологични и инфраструктурни проекти - от нов коридор до Балтийско море до отварянето на едно от най-големите летища на континента в централната част на страната.Всички те започват с много хвалебствия и обещания, но реалността ги настига и те попадат насред множество финансови, логистични и други проблеми. Проектът за електромобил не е по-различен.

"По полските пътища ще има 1 млн. електромобила до 2025 г.", казва премиерът Матеуш Моравецки през 2016 г. И той не иска тези автомобили да бъдат произведени от чужди компании. Тогава правителството създава Electromobility Poland, финансирана с пари на държавните електрокомпании, която трябва да свърши тази работа.

Пет години по-късно мечтите на Морвецки са далеч от реалността. В Полша има 6 837 електромобила и малко над 5 400 плъгин хибрида, по данни от юни месец. В страната има едва 1 194 зарядни станции, при над 27 000 в съседна Германия. Другите видове електрически превозни средства също са рядкост. Има едва 606 електрически камиона и ванове, над 7 300 мотори и 300 електробуса.

Непозволявайки данните да го разсеят, Моравецки миналата седмица представи Izera - версия на оригиналния проект за полски електромобил. Автомобилът носи името на планинска река край чешката граница. Компанията-производител се надява да започне производство през 2023 г. и има планове да продаде 60 000 автомобила през първата година, като по-късно техният брой да нарасне до 100 000.Реалността

Това е почти невъзможно, казват експерти.

"След три години Izera ще бъде пусната в далеч по-конкурентен пазар, на който другите производители - все големи компании с опит - ще са пуснали няколко модела", казва Ян Вишневски, PSPA. Нещо повече - освен един концепт, почти нищо не е готово за производството на електромобила, според Войчех Древицки, CEO на компанията за анализ на автомобилния пазар SAMAR.

"Да, дизайнът е приятен, но реалността е, че трябва да бъдат преодолени твърде много проблеми за твърде малко време. Electromobility Poland иска да започне производство след три години. Автомобилните компании се нуждаят от между 5 и 7 години, за да пуснат нов модел", посочва той.

Един от основните проблеми е, че няма завод, в който моделът да се произвежда. "Говорим за милиарди разходи". За сравнение, новият завод на BMW в Унгария ще струва €1 млрд. Толкова инвестира и VW в своя полски завод.

Инвестиционната банка Morgan Stanley изчислява, че Tesla - вече най-скъпата автомобилна компания в света - ще трябва да инвестира $66 млрд. до 2030 г., за да достигне целта си да продава по 10 млн. автомобила годишно. Тези числа дори не са в същата вселена като Electromobility Poland. Компанията е с капитал €16 млрд., внесен от акционерите PGE, Tauron, Energa и Enea. И четирите са управлявани от държава и в момента са в изключително затруднена ситуация, тъй като въглищата стават все по-нежелани във време на климатична криза - дори и в Полша.

"Electromobility Poland ще трябва да се състезава с автомобилни производители, които имат ноу-хау, много дълбоки джобове и марки, на които клиентите вярват", казва Вишневски.

Производителят на прахосмукачки Dyson наскоро се отказа от плановете си за електромобил, след като стана ясно колко огромни ще са нужните инвестиции за превръщането на прототип в масов модел.

Друг ключов проблем е изграждането на мрежа от дилърства и сервизи. Компанията ще трябва да избере и платформа - шаси и мотор - от чужд производител.

Турция започва да произвежда собствен електромобил. Но дали някой ще го купи?

Турция започва да произвежда собствен електромобил. Но дали някой ще го купи?

Работата по проекта започва в изключително трудна обстановка, но с "пълна държавна подкрепа"