Новите автомобили в Европа стават средно с 1 см по-широки на всеки две години. Това сочи проучване на Transport & Environment, в което се твърди, че тенденцията ще продължи поради нарастващите продажби на SUV автомобили.

Около половината от продадените нови автомобили вече са твърде широки за минималното място за паркиране на улицата в много страни. Париж може да бъде първата голяма европейска столица, която ще се справи с тази тенденция, ако гражданите одобрят по-високи такси за паркиране на SUV по време на референдум, който ще се проведе следващия месец.

Средната ширина на новите автомобили се е увеличила до 180,3 см през първата половина на 2023 г. спрямо 177,8 см през 2018 г., установява изследването. 

Европейски автомобил на годината 2024: Финалистите

Европейски автомобил на годината 2024: Финалистите

7 модела стигнаха до финала на конкурса, повечето са електрически автомобили

Новите автомобили в ЕС подлежат на максимална ширина от 255 см, като автобусите и камионите. Според анализаторите, ако ограничението на ширината на ЕС за автомобили не бъде преразгледано и градовете не наложат по-високи такси за паркиране, големите SUV и пикапи ще продължат да се разширяват до тавана, предназначен за камиони.

Джеймс Никс, мениджър политика за превозни средства в T&E, отбелязва, че: "Автомобилите стават по-широки от десетилетия и тази тенденция ще продължи, докато не поставим по-строги ограничения. В момента законът позволява новите автомобили да бъдат широки колкото камионите. Резултатът е големи джипове и пикапи в американски стил, паркиращи по нашите улиците и застрашаващи пешеходци, велосипедисти и всички останали на пътя."

Сред първите 100 модела през 2023 г. 52% от продадените превозни средства са били твърде широки за минималното определено място за паркиране на улицата (180 см) в големите градове, включително Лондон, Париж и Рим, установява още изследването. Паркирането извън улицата вече е трудно дори за средната нова кола (широка 180 см), докато големите SUV вече не се побират. С ширина около 200 см,  SUV автомобилите оставят твърде малко място за влизане и излизане на пътниците в превозните средства в типичните извънулични пространства (240 см).

Предлагат вдигане на данъка за притежание на повече от един автомобил?

Предлагат вдигане на данъка за притежание на повече от един автомобил?

Мнението на арх. Любо Георгиев какво може да се промени в София

Ръстът в размерите е силно изразен сред големите SUV: в най-фрапиращите случаи Land Rover Defender е нараснал с 20,6 см, а Mercedes X5 с 6 см само за шест години. През 2023 г. Volvo стана с 4,1 см по-широк със своя EX90. Производителите на автомобили използват този растеж на най-големите SUV, за да увеличат и ширината на превозните средства в средния и компактния сегмент.

Тенденцията към по-широки превозни средства намалява пътното пространство, налично за други превозни средства и велосипедисти, докато паркираните автомобили допълнително навлизат в пешеходните пътеки. По-широките конструкции също така позволяват допълнително повишаване на височината на превозните средства, въпреки че данните за катастрофи показват, че увеличение с 10 см на височината на предните части на превозните средства носи 30% по-висок риск от смъртни случаи при сблъсъци с пешеходци и велосипедисти.

Няколко европейски града вече въведоха по-рестриктивни правила за паркиране на SUV. Париж е най-новият и най-големият европейски град, който се справя с тенденцията за по-големи автомобили и призова гражданите да гласуват дали таксите за паркиране трябва да бъдат утроени за особено тежки автомобили. Скорошно проучване на кампанията за чисти градове установи, че около две трети от парижани подкрепят по-високи такси за паркиране на големи, тежки и замърсяващи превозни средства. Ако бъдат одобрени, новите мерки във френската столица ще бъде създаден важен прецедент за много други европейски градове, които обмислят подобни промени.