В последния месец на 2021 г. продажбите на нови автомобили в Европейския съюз намаляват с 22,8 процента до 795 хил. броя, показват актуалните данни на Асоциацията на автомобилните производители в Европа. Декември е шестият пореден месец на спад на продажбите и почти всички пазари бележат двуцифрен спад, включително четирите най-големи: Италия (-27,5 процента), Германия (-26,9 процента), Испания (-18,7 процента) и Франция (-15,1 процента).
Единствените четири пазара в рамките на ЕС, които бележат увеличение на продажбите са, България, Хърватия, Латвия и Словения, показват данните.
За цялата 2021 г. продажбите на нови автомобили в ЕС намаляват с 2,4 процента до 9,7 млн. — въпреки рекордно слабата 2020 г. Те остават с 3,3 млн. под отчетените в предкризисната 2019 г. продажби.
Спадът се дължи на недостига на полупроводници, който силно засегна производството.
Данните за България показват, че през декември са продадени 1 780 нови автомобила, скромно повишение от 4,3 процента спрямо същия период на предходната година.
За цялата 2021 г. са отчетени 24 537 продажби, повишение от 9,7 процента спрямо 2020 г.
При производителите Volkswagen Group остава лидер в Европа с реализирани 2,4 млн. (-4,8 процента) автомобила от марките Volkswagen, Audi, Skoda и други. Stellantis, която обедини Peugeot, Fiat, Citroen, Opel и други, отчита 2,1 млн. продажби (-2,1 процента). Renault Group, където влизат още и Dacia и Лада, бележи спад от над 10 процента до 1 млн. продажби.
Ръст на продажбите бележат корейските Hyundai и Kia, които реализират 430 хил. и 400 хил. бройки съответно, ръст от 18,4 процента за групата. Японската Toyota също расте с 9,7 процента до 583 хил. продажби.
Спад към интереса се отчита при Honda (-24,2 процента), Mitsubishi (-27 процента), Nissan (-17,7 процента), Ford (-19 процента), Лада (-22,8 процента), Renault (-16,3 процента) и Alfa Romeo (-28,1 процента).