Stellantis, четвъртият по големина автомобилен производител в света по продажби, понижи прогнозата си за печалба за 2024 г. и предупреди, че ще харчи повече от очакваното. В резултат компанията загуби милиарди от пазарната си стойност.
Stellantis посочиха, че се сблъскват със слабо глобално търсене и силна конкуренция от Китай, повтаряйки казаното и от конкуренти като Volkswagen, който също понижи годишната си прогноза за печалба в петък.
Мрачната прогноза на Stellantis в три акцента:
- Очаква се отрицателен паричен поток между 5 и 10 милиарда евро, вместо положителен.
- Коригираната оперативна печалба се очаква да бъде между 5,5% и 7%, понижена от предишната двуцифрена прогноза.
- Програмите за дивиденти и обратно изкупуване на акции може да са изложени на риск.
Акциите на производителя паднаха с до 14%, достигайки най-ниското си ниво от октомври 2022 г. и изтривайки около 6 милиарда евро от пазарната стойност на компанията. От началото на годината акциите са поевтинели с около 40%, което прави Stellantis най-слабо представящата се сред европейските автомобилни компании.
Основните проблеми на Stellantis са съсредоточени в САЩ, където продажбата на скъпи автомобили Jeep и пикапи досега беше двигател на печалбата на компанията. Поради намаляващото търсене, компанията е изправена пред високи запаси, което я принуждава да намали цените. Това доведе до 40% спад в оперативната печалба през първата половина на годината.
Stellantis обяви, че ще увеличи потребителските отстъпки в САЩ, за да ускори намаляването на запасите при дилърите и ще намали производството повече от предварително обявеното. Главният изпълнителен директор Карлос Таварес посети Детройт миналия месец, за да разработи стратегия за справяне с проблемите в Северна Америка.
Компанията, собственик на марките Chrysler, Dodge, Jeep, Fiat, Citroen и Peugeot, обяви през август, че ще съкрати до 2450 фабрични работници от завод за сглобяване извън Детройт, тъй като прекратява производството на своя пикап Ram 1500 Classic.
Синдикатът на автомобилните работници (UAW) обвини Stellantis в нарушаване на договорни обещания и поиска от членовете си да разрешат стачка.
Това ще доведе до още проблеми на главата на Карлос Таварес - а не може да се каже, че и в момента те са малко.