Експанзия за 28 млн. лева с 12 нови магазина в страната и 250 нови работни места обяви Billa България. През 2022 г. веригата за първи път отчита над 1 млрд. лева оборот, като освен това тя успява да привлече нови клиенти. През следващите месеци ще станем свидетели на онлайн реновиране на обекти, инсталиране на системи за повишаване на енергийната ефективност и разнообразяване на асортимента, обяви пред журналисти изпълнителният директор на Billa България Вигинтас Шапокас.
Детайли: Два от новите магзини вече са готови - този във Варна беше открит през миналата седмица, а след броени дни отваря и в Созопол близо до Стария град. Новите обекти са с различни концепции - в Чирпан и Созопол ще са тип "ритейл парк", в Граф Игнатиево ще се направи експеримент с магазин, разположен до натоварена пътна артерия, а освен това ще има и по-малки магазини с бранда "Billa Днес". 2023 г. ще бележи и завръщането на Billa в Силистра, където преди няколко години веригата затвори своя обект.
Отново през тази година 14 магазина ще бъдат реновирани, като общата инвестиция за нови и съществуващи обекти е 53 млн. лева. Плановете са до края на годината над 50 магазина да получават една четвърт от електроенергията си чрез соларни панели, а освен това тече и процес на замяна на охладителните инсталации с такива, които не използват фреон - важни стъпки за по-"зелен" бизнес.
Цифром и словом: Оборотът за 2022 г. се увеличава с 24,2% на годишна база до 1,237 млрд. лева, като даже при един и същ брой магазини резултатът е над 1 млрд. лева. Това идва на фона на 17,4% повече клиенти.
"След инвестиции от над 400 млн. лева, над 145 магазина, 22-годишна история и 4500 служители, най-накрая достигнахме оборот от 1 млрд. лева. Това се случи през втората половина на ноември", заяви Шапокас и допълни, че това е най-високият ръст в цялата група на Billa.
Източник: Явор Николов
Пазарният дял също се е увеличил - с 1,1% до 19,5%.
Контекст: Шапокас призна, че за големия оборот е допринесла високата инфлация, но подчерта, че тя съществува и за останалите на пазара у нас, както и във всички държави. Това, което по думите му е отличило Billa България, е фактът, че веригата е успяла да продаде по-голямо количество стоки и да привлича нови клиенти.
"Миналата година си казахме, че компанията трябва да се отвори към всички клиенти - не, например, само за по-заможните. Анализирахме асортимента си, политиката по промоциите, направихме много различни промени и получихме добри резултати", заяви директорът.
Така през 2023 г. в Billa ще започнат да се предлагат повече качествени германски нехранителни продукти, идващи от групата REWE, от която българските магазини са част.
Какво купуват хората: Според данните на Billa България около 45% от потребителската кошница се формира от промоционални продукти при 40% преди пандемията. Клиентите са особено чувствителни към цените на млечни продукти, яйца, прясно месо и деликатеси, като са най-склонни да се откажат от сладкиши, снаксове и маркови продукти, но не и от местните артикули и месото.
Източник: Явор Николов
Само 3% от хората не са променили потребителското си поведение, но според представените от Шапокас данни от проведено в края на януари допитване расте делът на тези, които смятат, че финансовото им положение ще се подобрява през следващите месеци. Все пак обаче и над една трета от запитаните са започнали да пазаруват по-малко.
От друга страна: Ръстът на пазарния дял на Billa у нас е за сметка на по-малките търговци, посочи Шапокас. Той обяснява това с факта, че големите вериги договарят по-добри условия с доставчиците и това води до по-изгодни крайни цени.
Директорът коментира, че инфлацията при цените, по които търговците купуват, е с 4% по-висока от тази, на която продават и призна, че, подобно на властите у нас, не разбира защо при все по-евтини ток, газ и суровини храните са все по-скъпи при доставчиците (повече по темата за контрола над цените можете да прочетете ТУК).
Още нещо: От 10 дни Billa България предлага над 4000 артикула и онлайн с помощта на платформата Glovo. На този етап с нея са свързани 8 магазина, които покриват територията на София, а плановете са за навлизане и в останалите големи градове през тази година.
До 24 май доставката ще е безплатна за клиентите.
За момента, преди официалния старт на маркетинговата кампания, вече се правят по 150 поръчки дневно. "Учим се в движение, опитваме се да разберем по-добре клиентите и да оптимизираме собствените си процеси в магазините", коментира Шапокас. По думите му онлайн магазинът е начин да се достигне по-младата аудитория, както и хората, които са в крак със съвременните тенденции.