Въоръжена с най-големите запаси от никел в света и на фона на забрана за износ на никелова руда, Индонезия се превръща в незаменима за индустрията за електрически превозни средства. Само за три години страната подписа повече от дузина сделки на стойност над $15 милиарда долара за производство на батерии и електромобили, пише Reuters.

Индонеззия вече подписа с компании като Hyundai, LG Group и Foxconn. Следва ли Tesla?

Договор с най-скъпия производител на автомобили в света е следващата цел на Индонезия. Президентът на страната Джоко Видодо направи всичко възможно, за да убеди главния изпълнителен директор Илон Мъск да произвежда електромобили или батерии в обширния архипелаг на Югоизточна Азия.

"Наистина съм убеден, че тази индустрия ще расте бързо, ще расте много бързо", заяви индонезийският президент в интервю миналата седмица.

В Индонезия се строи най-големият в света завод за никел

Къде се строи най-големият в света завод за никел

Проектът трябва да бъде завършен до 2025 година

Индонезия разполага с общо 21 милиона тона доказани запаси със съдържание на никел, според данните от Геоложката служба на САЩ. Това е близо една четвърт от световните запаси.

Да притежаваш една четвърт от световните запаси на никел в света

Индонезия е добила 1,4 милиона тона никел само през периода януари-ноември 2022 година година, според International Nickel Study Group. Това е далеч пред втория по големина производител на никел - Филипините, които добиха 290 000 тона през същия период и повече от два пъти повече от производството на Индонезия от 606 000 тона през 2018 година.

Президентът на страната забрани износа на никелова руда през 2020 година, но разреши износа на никелови продукти с по-висока стойност, принуждавайки компаниите да обработват и произвеждат на сушата.

Снимка 560684

Източник: iStock

След това износът на Индонезия на обработен никел набъбна до над $30 милиарда през 2022 година, от около $1 милиард през 2015-а. Очаква се страната да представлява половината от глобалното увеличение на производството на никел между 2021-а и 2025 година, според Международната агенция по енергетика, тъй като търсенето на електрически превозни средства нараства.

Всеки електромобил използва до 40 кг никел

"Индонезийското правителство изгражда цяла верига за обслужване на фабрики за електрически превозни средства", кзва Виктор Чин - главен консултант в консултантската фирма за метали CRU.

ЕС увеличи вноса на никел от Русия, как реагира Руският крал на металите Владимир Потанин

ЕС увеличи вноса от Русия само на една ключова суровина, ето как реагира Руският крал на металите

Търговията на ЕС с Русия беше силно засегната след нахлуването на Русия в Украйна, с някои изключения

"Така че, има смисъл Tesla да включва в плановете си Индонезия, както за изграждането на гигафабрика, така и за производство на автомобили", подчертава експертът.

Целта на Илон Мъск е да продаде 20 милиона електромобили през 2030 година, което е повече от 15-кратно увеличение, спрямо 1,3 милиона автомобила, продадени от Tesla през 2022 година. За целта обаче ще трябва да построи още 7 или 8 "гигафабрики" - съоръжения, които произвеждат електрически автомобили батерии в голям мащаб - средно по една на около 12 месеца.

Индонезия има подобни амбициозни цели. Според президента на страната износът на никел може да нарасне 200 пъти спрямо нивата преди забраната за износ от около $1 милиард, ако държавата успешно успее да изгради екосистемата на електрически превозни средства.

Бразилската минна компания Vale прогнозира 44% скок в търсенето на никел до 2030 година, спрямо нивата от 2022-а, поради голямото търсене на батерии, предназначени за електромобили.

Снимка 602917

Източник: iStock

Успехът на Индонезия с никела вече накара други страни да й подражават

Филипините планират да обложат износа на никелова руда, за да насърчат миньорите да инвестират в преработката. Развитието на индустрията в Индонезия е любим проект за индонезийския президент. Той се е заел да убеди Илон Мъск да инвестира в страната, като до момента е водил два пъти разговори с шефа на Tesla.

Дори е предложил на Tesla концесия за добив на никел и данъчни облекчения за инвестиране в страната, защото е уверен, че сделката ще бъде финализирана.

Южна Корея, Канада и Мексико също се опитват да привлекат автомобилния производител. Компанията е подписала договори за снабдяване с никел на стойност около $5 милиарда от компании в Индонезия. Една област, която предизвиква загриженост за потенциалните инвеститори, е въздействието на никелодобивната индустрия върху околната среда и използването на въглища в за производство на електроенергия.

Процесът на производство на никел, подходящ за EV батерии, има висок въглероден отпечатък и произвежда отпадъци, които еколозите се опасяват, че могат да бъдат изхвърлени в океана. И все пак, световните производители на автомобили инвестират или се снабдяват с никел от Индонезия, поради ограничените алтернативи и процъфтяващото търсене.

Индонезия направи заявка да стане четвърта икономика в света

Четвъртата по население страна в света направи заявка да стане и четвърта икономика

Как смята да се придвижи от сегашното 16-о място