Кървава баня на Уолстрийт. Акциите на технологичния гигант Facebook потънаха с 24% след края на търговията, след като компанията представи отчет за второто тримесечие, който се размина с очакването на анализаторите. Главният финансов директор заяви, че през тази година числата няма да станат по-добри, пише Bloomberg.
Съоснователят и главен изпълнителен директор Марк Зукърбърг загуби $16,8 милиарда от богатството си, а ако цената на акциите се задържи в търговията в четвъртък, той ще се срине от трето до шесто място по богатство в света в индекса Bloomberg Billionaires. От началото на годината той натрупа $13,7 милиарда, които сега ще загуби - и общото му богатство ще намалее до $70 милиарда.
Сривът в акциите на Facebook повлече и други технологични компании. Борсово-търгуван фонд, огледален на Nasdaq 100, изтри 2,3 процента от стойността си преди да възвърне част от загубите. Netflix изгуби 3,6%, а Alphabet - 2,4%. Акциите на Twitter поевтиняха с 6,5%.
Данните: през юни Facebook записва 1,47 милиарда дневни активни потребители, а прогнозата бе за 1,48 милиарда. В САЩ и Канада - най-големият ѝ рекламен пазар, те остават без промяна на 185 милиона, а в Европа намаляват с 1% до 279 милиона. Приходите на компанията подскачат с впечатляващите 42 процента до $13,2 милиарда, но са малко под очакванията на анализаторите от $13,3 милиарда.
Инвеститорите обаче се изплашиха от думите на главния финансов директор Дейвид Уенър, който заяви, че ръстът на приходите ще се забави през следващите две тримесечия. В същото време очакванията са за по-високи разходи заради нарастващи инвестиции.
За Facebook подобни проблеми са рядкост. Последният път, в който компанията не можа да постигне прогнозите на Уолстрийт за приходите, бе в началото на 2015 г.
Сега обаче ситуацията е и доста по-различна, а многобройните скандали около Facebook най-сетне настигат компанията и я удрят там, където най-много боли: в приходите. Зукърбърг бе привикан в щатския конгрес заради скандала с Cambridge Analytica, Европа въведе GDPR, което доведе до по-малко потребители в региона, а страни като Мианмар и Шри Ланка остро критикуваха Facebook заради дезинформация, която доведе до насилие.
Всички тези проблеми са комбинирани и с тежката реалност пред компанията, че потребителите ѝ не могат да растат вечно.
Уенър даде три различни причини защо ръстът на приходите на компанията ще започнат да намаляват: обменния курс на валутите, по-големи инвестиции в нови форми на споделяне на съдържание (като изчезващо видео) и по-голям контрол над личните данни.
След въвеждането на GDPR, Facebook попита потребителите дали искат да споделят определени видове данни за себе си. Компанията ще направи това и с потребителите в останалата част от света. Ако те изберат да споделят по-малко данни, това ще увреди възможността на Facebook да насочва реклама към точно определени групи, което ще направи компанията по-малко привлекателна за рекламодателите.
И докато в Европа проблем са личните данни, в Северна Америка роля играе политиката, която е една от най-доходоносните рекламни пазари за компанията. Заради редицата скандали покрай изборите от 2016 г., Facebook реши да ограничи политическа реклама, като наложи по-строги изисквания, включително удостоверяване на самоличността на този, който плаща за нея.
Преди да бъдат съобщени резултатите, акциите на Facebook затвориха на рекордно ниво от $217,5, достигайки 23% ръст за годината. След данните те се сринаха с 24%, макар по-късно да възстановиха част от загубите и сега са на червено с 20%.
aleko-kolev
на 26.07.2018 в 13:26:53 #1Акциите на фейс са си 218 usd и за момент не са падали с 20% тия дни,може да съм се объркал но така ги виждам нещата